CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (SYAIR)
Tingkatan : 3 Ibnu Sina
Tarikh : 15 April 2011
Masa : 80 minit
Tema : Nasihat
Tajuk : Syair
Objektif : pada akhir pengajaran, pelajar dapat
1`. Melafazkan syair dengan sebutan dan intonasi yang betul
2. memberikan maksud perkataan sukar
3. membina ayat yang gramatis
Gabungjalin kemahiran : lisan dan menulis
Isi pengajaran | aktiviti | catatan |
syair | Set induksi ( 5 minit) 1. Murid diperdengarkan satiu rangkap syair bermelodi Selendang Delima. 2. Soal jawab tentang jenis puisi tradisional tersebut | Strategi : konstruktif |
Cirri-ciri syair | Langkah 1 (10 minit) 1. Guru menerangkan ciri-ciri syair yang telah diperdengarkan tadi. 2. Pelajar dibekalkan dengan syair Tenaga Pemuda. 3. Pelajar diminta menerangkan ciri-ciri syair tersebut.
|
Strategi metakognitif |
Syair Tenaga Pemuda | Langkah 2 (25 minit) 1. Pelajar diperdengarkan syair dan menghayatinya. 2. Pelajar diminta melafazkan secara bersama-sama. 3. Guru meminta beberapa pelajar melafazkan dan membimbing mereka. | Strategi : Pembelajaran Koperatif
|
Kosa kata | Langkah 3 (15 minit) 1. Pelajar dibahagikan kepada 5 kumpulan dan setiap kumpulan satu rangkap syair. 2. Pelajar dikehendaki menyenaraikan 3 perkataan sukar yang terdapat dalam syair. 3. Pelajar diminta merujuk kamus untuk mencari maksud. 4. Pelajar diminta membina ayat gramatis.
|
ABM : Kamus Dewan |
| Langkah 4 (20 minit) 1. Ketua kumpulan dikehendaki membentangkan hasil perbincangan mereka. 2. Hasil pelajar akan ditayangkan pada OHP dan dimurnikan untuk penambahbaikan.
|
|
Rumusan dan isi pembelajaran
|
Langkah 5 (2minit) 1. Guru dan pelajar membuat rumusan daripada pengajaran hari ini. 2. Pelajar diminta menulis ayat yang dimurnikan dalam buku tatabahasa.
|
|
|
Penutup ( 3 minit Pada akhir sesi pembelajaran semua pelajar dan guru melafazkan syair dengan penuh penghayatan . |
|
|
|
|