Rabu, 9 November 2011
penyerapan elemen PKJR dalam Bahasa Melayu Tingkatan 1/2012
Salam sejahtera. Saya baru sahaja tamat mengikuti kursus pendedahan pengajaran PKJR dalam Bahasa Melayu untuk Tingkatan 1 Zon Timur di Sutera Beach and spa resort di Terengganu baru-baru ni. Intipati kursus berkenaan adalah bagaimana nak menyerapkan elemen ini dalam subjek BM ini. Saya percaya ianya boleh dilaksanakan kerana dengan bahan bantu yaang dibekalkan memudahkan para guru membuat implimentasi dalam matapelajaran berkenaan. Apa yang penting marilah kita membuat persediaan rancangan mingguan agar ianya dapat dimasukkan terus untuk memudahkan perancangan berjalan disepanjang tahun.tahniah dan syabas kerana semua guru yang hadir dan menjayakan program ini.
Contoh RPH PKJR Ting 1/ 2012
Contoh
Rancangan Pengajaran Bahasa Melayu Tingkatan 1
Matapelajaran : Bahasa Melayu
Tingkatan : 1intan
Masa
: 8.50 – 9.30 pagi
Unit
: U8: Menggunakan jalan raya
dengan selamat dan bertanggungjawab.
Tajuk :
Tajuk 2 : pelumba Jalan
Fokus Utama : 7.5
Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersurat daripada
sesuatu bahan.
Aras 1(Viii)
isi tersurat dalam petikan
Fokus Sampingan:
2.2 Menghuraikan idea yang bernas
secara kritis dan rapi.
Aras 1(ii) Mengemukakan idea yang sesuai
dalam perbincangan.
Kemahiran PKJR :
1.3.2 ,1.3.4
Objektif : Pada
akhir pembelajaran murid dapat ;
i.
Menyenaraikan isi tersurat dalam petikan.
ii.
Mengemukakan idea yang sesuai dalam
perbincangan,
iii.
Mengenalpasti hak dan tanggungjawab pengguna
jalanraya dengan menggunakan kemahiran membuat keputusan dan kemahiran
merancang.
Langkah
|
Aktiviti
|
Kemahiran Bahasa /Sistem Bahasa
|
Penggunaan Bahasa
|
||||
Langkah 1:
Set Induksi
5 minit
|
Guru memaparkan gambar motosikal yang telah diubahsuai yang menyalahi
undang-undang. Murid menjawab secara spontan.
|
Soal jawab lisan
|
Bidang interpersonal
|
||||
Langkah 2
10 minit
|
Guru mengedarkan petikan teks: Kepantasan mengganas.
Murid membaca senyap petikan berkenaan dan mengariskan 5 isi yang
penting.
|
Membaca dan mengecam 5 isi penting.
|
Bidang maklumat
|
|
|
|
|
Langkah 3
10 minit
|
Murid memberikan jawapan secara lisan berdasarkan 5 isi penting yang
digariskan.
Guru mencatat isi penting di papan tulis.
|
Menyebut secara lisan. Kemahiran mendengar
|
Bidang interpersonal
|
||||
Langkah 4
10 minit
|
Murid mencatat dalam buku latihan 5 isi penting yang dibincangkan.
|
Kemahiran menulis
|
Bidang maklumat
|
||||
Penutup
5 minit
|
Menjawab soalan teka teki
Kenapa semua kenderaan seperti kereta, motosikal atau bas, tayar
belakang cepat botak jika dibandingkan dengan tayar hadapan.
|
Kemahiran lisan
|
Kemahiran estetika
|
Disediakan oleh kumpulan 16
1.
Ab Malek bin Che Mat- SMK Tanah Putih , Kuantan
2.
Abd Rahman bin Mohammad Husain = SMK Ringlet,
cameron Highlands
3.
Mohd Zemudin bin Yusof = SMK Seri Aman Pasir
Puteh, Kelantan
4.
Jasri B Surip =
SMK Hamzah 2 Machang, Kelantan
5.
Khairul Hakimi bin Mansor = SM Sains Sultan Hj. Ahmad Shah, Kuantan
6.
Nor Ain bin Ahmad = SMK Hamzah, Machang, Kelantan.
7.
Mohd Nasir bin
Abdullah = SMK Machang,18500
Machang, Kelantan.
8.
Kamarudin bin Yakob = SMK Tok Janggut, Pasir Putih, Kelantan.
Langgan:
Catatan (Atom)