Apakah Sajak
Bagi khalayak sastera Melayu, penggunaan istilah puisi masih agak baru. Mereka lebih sering menggunakan istilah sajak. Oleh itu Muhammad Hj. Salleh (1988: 1-4) membezakan konsep sajak (verse) dan puisi (poetry). Mengikut beliau :
Istilah sajak sekarang ini digunakan secara agak longgar dan sering disamaertikan dengan puisi. Tetapi maknanya yang lebih tepat dan diterima di kalangan pengkaji kesusasteraan ialah bahawa sajak itu suatu bentuk moden yang lebih bebas dan seterusnya rangkapannya tidak terikat atau menyalin bentuk-bentuk tradisional seperti pantun dan syair dan membawa suasana serta pandangan hidup lebih moden.
Dalam hal ini beliau menegaskan bahawa sajak adalah karya ringan yang belum sampai ke peringkat sastera, sementara puisi adalah karya yang telah mencapai tahap tinggi dalam tema, bahasa dan teknik sehingga wajar digolongkan sebagai hasil sastera.
Sebait puisi juga merupakan alunan rasa dalam kilasan imaginasi si penyajak sepertimana dikonsepsikan oleh William Wordsworth (1988: 4) iaitu suatu ‘pengucapan tentang perasaan ghairah yang imaginatif, biasanya berentak dan berlaku secara spontan, dalam suasana tenang’.
Sungguhpun demikian, tidak dapat dinafikan bahawa puisi adalah ciptaan yang indah dari aspek bentuk dan isi sehingga mendorong Samue l Taylor Coleridge (1988: 4) menganggap puisi sebagai ‘the best words in their best order / perkataan terbaik dalam susunan terbaik.’
Kecantikan bentuk harus pula diharmoniskan dengan keutuhan makna dan keanjalan rasanya. Kerana itulah bagi Muhammad Hj. Salleh (1988: 10) puisi dilihat sebagai ‘…bentuk sastera yang kental dengan muzik bahasa serta kebijaksanaan penyair dan tradisinya. Dalam segala sifat kekentalannya, puisi setelah dibaca akan menjadikan kita lebih bijaksana. Bukanlah puisi namanya andainya ia tidak berupaya membijaksanakan pembaca.’
Tanggapan beliau selari dengan pandangan Robert Frost (1988: 54) yang menegaskan proses penikmatan puisi sebagai ‘it begins in delight and ends in wisdom/ bermula dengan hiburan/ keseronokan dan berakhir dengan kebijaksanaan’.
Bagi V.I. Braginsky (1994: 2) untuk menikmati karya sastera termasuk puisi seseorang pembaca mungkin mencapai salah satu atau semua tiga tingkat sfera fungsional di bawah :
· Sfera mengharmonikan kekacauan kesan-kesan psikik/ pengubatan psikik/ psikoterapi jiwa/ hiburan
· Sfera faedah/ manfaat/ alat penghayatan intelektual/ cerminan didaktik
· Sfera kesempurnaan rohani/ kamal / penghayatan intuitif berhubungan dengan Allah
Sementara Ralph Waldo Emerson (1988: 6) berpandangan bahawa ‘prinsip puisi adalah membawa makna sebanyak mungkin dalam kata-kata sedikit mungkin’.
Sehubungan itu, Harun Mat Piah (1989:1) berpendapat tiada satu definisi umum yang dapat diaplikasikan dengan tepat kepada konsep puisi sepertimana difahami oleh masyarakat kesusasteraan Melayu. Oleh itu beliau berpegang kepada tanggapan puisi sebagai suatu bentuk ‘pengucapan bahasa dalam susunan yang istimewa’ berbanding dengan ‘pengucapan biasa’ seperti yang digunakan dalam pertuturan sehari-hari.
Jelaslah walau dari jurus mana pun seseorang memandang puisi, hakikatnya sebagai satu bentuk genre kesusasteraan, puisi merupakan manipulasi aksara yang terjelma daripada kesepaduan medan kata, medan makna dan medan rasa hasil proses kreatif-imaginatif Sang Pujangga. Acapkali puisi membawa bersamanya amanat budi rasa-budi fikir masyarakat yang digarap secara misterius-religius.
Mengenal sajak
Sajak sebagai sejenis puisi moden dilahirkan secara bertulis atau berimej (akhbar, majalah, buku, alatan audio-visual). Oleh itu sajak boleh dilihat (aksaranya tersusun di atas kertas) dan dihayati (lafaz suara yang menterjemahkan aksara didengar). Sajak sama ada dilihat atau didengar, akan membina imej mengikut fahaman penulis-teks-audien. Oleh itu sajak boleh dikenal secara luaran ( bentuk ) atau dalaman (isi dan mesej).
Sajak terikat
Idea sajak yang dipaparkan dalam bentuk tulisan di kertas akan disusun mengikut baris dan bait yang difikirkan wajar serta sesuai dengan kehendak dan perasaan penyair. Kepelbagaian bentuk susunan baris dan bait menentukan sama ada sajak berkenaan berbentuk terikat atau bebas. Bentuk secara luaran itu dipengaruhi oleh jumlah kata, baris, rangkap, bait dan bunyi hujung sesebuah sajak. Jika binaan ini mempunyai keseimbangan ia dikenali sebagai bentuk terikat. Berdasarkan aspek ini, jenis sajak mengikut bentuk boleh di kategorikan kepada beberapa jenis :
- Pola 2 baris serangkap (distikhon)
- Pola 3 baris serangkap (terzina)
- Pola 4 baris serangkap (kuatren)
- Pola 5 baris serangkap (quintain)
- Pola 7 baris serangkap (sextet)
- Pola 8 baris serangkap (oktaf)
Dalam perkembangan sajak Melayu, bentuk terikat dengan pola kuatren (4 baris serangkap) menandai sejarah permulaan ciptaan sajak. Hal ini terjadi kerana pengaruh pantun dan syair sangat mendominasi pemikiran dan bentuk puisi awal. Sajak-sajak yang tercipta sekitar 1930-an – 1940-an kerap memakai pola rangkap ini. Antara penulis sajak moden yang masih terus melanjutkan bentuk terikat dengan pola puisi tradisional ialah A. Samad Said. Perhatikan sajak Seuntai Kata Untuk Dirasa di bawah :
Panas usah membakar dada
suara usah menggegar sahaja
kalau benar membawa cinta
di dalam senyap kumpulkan tenaga
Ayam bertelur sekampung tahu
mengapa mesti kita begitu
falsafah ubi diam berisi
mengapa tidak kita turuti
Sekarang singkirkan semua bicara
sekarang kumpulkan tenaga raksasa
tiba saat berbunga merah
serentak mara kita bersama.
Beberapa buah sajak yang dimuatkan dalam teks Komsas dikesan memakai bentuk terikat seperti pantun dan syair dari aspek jumlah baris serangkap dan skima rima hujung. Namun jumlah perkataan dan suku kata sebaris agak bebas. Perhatikan misalnya
Negeri Cinta, Nahmar Jamil (Sehijau Warna Daun hal. 14) dan Mata Ayah, Usman Awang, (Seuntai Kata Untuk Dirasa hal. 19). Beberapa buah sajak lain juga kelihatan dipengaruhi oleh pola bentuk terikat di mana sebahagian besar jumlah rangkapnya tersusun dalam jumlah baris yang sama. Misalnya Pesan Tangan Kepada Jari Hilmi Rindu, (4 baris serangkap kecuali di rangkap akhir), Cinta Awang Abdullah ( 5 baris serangkap - quintain) Rumah Baru Haron A..H. (6 baris serangkap).
Sajak bebas
Sajak bebas merujuk kepada teknik penulisan yang tidak mengikut pola bentuk tertentu atau bebas dari segi jumlah perkataan sebaris, jumlah baris serangkap, jumlah rangkap sebait dan skima rima hujungnya. Bentuk ini merupakan lanjutan dan adaptasi bentuk soneta dalam puisi barat dan mula berkembang dalam puisi Melayu moden sekitar tahun 50-an. Kebanyakan sajak-sajak yang dimuatkan dalam teks Komsas memakai bentuk bebas.
Contoh sajak bentuk bebas :
Anak Laut
Segar angin laut
mengembalikan rindunya pada kolek
bagai buih kecil terapung di air
menjaring sedikit rezeki
dan sisik ikan
kulit ketam
kepala sotong
dan
kaki udang yang bersimpati.
Seperti kolek terdampar di pasir
menampakkan urat jalur-jalur tua
anak laut itu sudah dapat menerka
langkahnya hampir tiba
pada muara Pencipta.
(Rahimidin Zahari, Anak Laut hal. 16)
Sajak dengan kepelbagaian tema
Sajak juga dapat dikenali secara bentuk dalamannya yang mencerminkan isi dan pemikiran penyajak. Hal ini dapat difahami dengan meneliti aspek tema, persoalan, mesej, nada dan sikap penyair melalui bahasanya. Sajak-sajak dengan tema tertentu dapat dikategorikan kepada beberapa jenis :
· Perjuangan :
Menggambarkan semangat kecintaan dan perjuangan untuk memajukan masyarakat dan negara bagi membentuk jati diri bangsa. Misalnya Negeri Cinta Nahmar Jamil, Sejarah Muhammad Hj. Salleh, Di ruang Gemanya Dharmawijaya, Bahasa Rahman Shaari, Rumah Baru Haron A.H dan Wanita Zaman Ini Aladin Mohamad dan Seuntai Kata Untuk Dirasa A. Samad Said.
· Alam :
Isi yang memaparkan perasaan gembira penyajak terhadap keindahan alam atau dukacita akibat kemusnahannya. Contohnya Keindahan Yang Hilang Shamsuddin Jaafar, Cinta Awang Abdullah dan Tasik Biru, Bau Sarawak Kemala.
· Ketuhanan :
Sajak-sajak yang mengajak pembaca untuk merenungi hakikat kejadian diri sambil mengingati dan mengagungkan kekuasaan Allah. Contohnya Usia Siti Zainon Ismail, Anak Laut Rahimdin Zahari dan Derita Pertama Suhaimi Haji Muhammad.
· Falsafah :
Membongkar makna kemanusiaan dan kehidupan insan hasil penelitian terhadap gerak alam dan tingkah manusia seharian. Misalnya sajak Burung Tempua Abdul Hadi Yusuff dan Duhai Penafsir Zurinah Hassan.
· Kemanusiaan
Sajak-sajak yang membawa mesej nilai-nilai murni dalam kehidupan seorang manusia seperti persahabatan (Surat Dari Kampus Nawawee Mohamad), pengorbanan dan kasih sayang (Puisi Buat Mama Adi Badiozaman Tuah, Mata Ayah Usman Awang, Bila Berjauhan A. Wahab Ali, Ketika Kami Bercerita Tentangnya Lim Swee Tin), jasa bakti guru (Seorang Guru Tua Gunawan Muhammad, Bicara Buat Guru Ridzuan Harun), kepimpinan (Pesan Tangan Kepada Jari Hilmi Rindu), kegigihan hidup (Tukang Gunting T. Alias Taib) dan nostalgia masa lalu (Di kota Kecil ku Baha Zain)
Mengenal aspek dasar sajak Lihat Unit 2.3.2
3.3.2.1.1 Medan kata Lihat Unit 2.3.2.1
3.3.2.1.2 Medan makna Lihat Unit 2.3.2.2
3.3.2.1.3 Medan rasa Lihat Unit 2.3.2.3
Bagaimana menghasilkan Sajak
-ahm-
Bagaimana pempersembahkan (apresiasi) Sajak
-ahm
Bagaimana mengajarkan Sajak
Persediaan Mengajar
Tarikh : 20 Jun 2001
Masa : 40 minit
Waktu : Keempat
Tingkatan : 1 Sena
Bilangan Pelajar : 24 orang
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu (KomSas)
Genre : Puisi moden – Sajak Seorang Guru Tua
Aspek sastera/ Tajuk : Tema dan persoalan
Isi Pelajaran : a) Persoalan:
i. rela berkorban dan hidup sederhana
ii. tanggungjawab sebagai seorang guru
iii. sentiasa berkorban
iv. amanah dengan tugas
b) Tema – kegigihan guru mendidik anak-anak murid
Kemahiran sastera : 1.4.1, 1.6.1,.1.18.1, 2.9.1, 3.12.1
Objektif : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, pelajar akan dapat:
i. menyenaraikan empat persoalan sajak,
ii. menyatakan tema sajak Seorang Guru Tua
Kaedah : Mengalami – Menghayati
Penyerapan : Ilmu – Kemanusiaan
Nilai – Kasih sayang, kegigihan
Kem.Berfikir : Menyusun Maklumat
ABM/ BBM : 1. Kertas Sebak
2. Kaset dan radio
3. Pen Marker
4. Stensilan Lirik Lagu Guru Malaysia
Pengetahuan sedia ada : 1. Pelajar telah mempelajari maksud sajak Seorang Guru Tua karya Gunawan Mahmood.
2. Pelajar telah mengetahui maksud tema dan persoalan.
Langkah/Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran | Catatan |
Induksi Set (5mn) | 1. Kerjaya sebagai guru a) mendidik b) setia kepada raja c) rukun negara jadi panduan d) turut dalam pembangunan 2. Contoh soalan: a) Apakah sifat guru? b) Apakah panduan mereka2. Contoh | 1.Pelajar diberikan stensilan lirik lagu Guru Malaysia. 2. Guru memperdengarkan lagu Guru Malaysia yang telah dirakam. 3. Pelajar diminta memberikan pendapat tentang kerjaya sebagai guru melalui soal jawab berdasarkan lagu tersebut. 4. Guru membuat rumusan bahawa pelajaran pada hari ini tentang sajak Seorang Guru Tua. | ABM/ BBM Stensilan lirik lagu Radio dan kaset TEKNIK Soal jawab |
Langkah 1 (25 mn) | 1. Sajak Seorang Guru Tua 2. Gambaran hidup sebagai seorang guru berdasarkan sajak: a) Bertanggungjawab b) Sederhana c) Berkorban d) Amanah dengan tugas | 1. Pelajar diminta membaca sajak dengan senyap. 2. Guru memperdengarkan rakaman bacaan sajak Seorang Guru Tua kepada para pelajar. 3. Beberapa orang pelajar diminta untuk melakonkan aksi watak-watak dalam sajak tanpa dialog semasa sajak Seorang Guru Tua diperdengarkan. 4. Pelajar diminta mengemukakan pandangan tentang gambaran hidup sebagai seorang guru berdasarkan pantomim yang dilihat sambil guru membimbing. | ABM/ BBM Radio Kaset rakaman bacaan sajak NILAI Kasih Sayang TEKNIK Pantomim Sumbang saran |
Langkah 2 (20 mn) | Persoalan-persoalan dalam sajak Seorang Guru Tua : a) rela dan hidup sederhana b) sentiasa berkorban c) tanggungjawab sebagai guru d) amanah dengan tugas | 1. Pelajar diminta supaya membuat empat kumpulan dan dikehendaki melantik seorang ketua bagi setiap kumpulan. 2. Pelajar diminta berbincang dalam kumpulan untuk menyenaraikan persoalan-persoalan sajak. 3. Pelajar diberikan kertas sebak dan pern marker untuk mencatatkan hasil perbincangan. 4.Setiap kumpulan diminta menyatakan hasil perbincangan di hadapan kelas. 5. Guru membuat rumusan tentang persoalan-persoalan dalam sajak. | ABM/ BBM Kertas sebak Pen marker TEKNIK Perbincangan |
Langkah 3 ( 20 mn) | Tema sajak Seorang Guru Tua ialah kegigihan guru mendidik anak-anak murid | 1. Pelajar diminta menyatakan tema sajak berdasarkan persoalan-persoalan yang telah dipilih. 2. Guru mencatat jawapan pelajar di papan hijau. 3. Guru membuat rumusan tema sajak Seorang Guru Tua. | TEKNIK Sumbang saran |
Penutup (10mn) | Kognitif Rumusan isi pelajaran Afektif Melagukan sajak | 1. Guru merumuskan isi pelajaran secara keseluruhan. 2. Pelajar diperdengarkan dengan sajak Seorang Guru Tua yang telah dilagukan. 3. Pelajar juga digalakkan untuk turut serta melagukan. | ABM/ BBM Radio Kaset rakaman sajak yang dilagukan TEKNIK Penerangan Mestamu |
Pengayaan :
Penilaian : Soalan latihan:
1) Apakah yang anda faham tentang tema?
2) Kenapa perlunya persoalan kepada sajak?