Rabu, 26 Jun 2013

LATIHAN KOMSAS TINGKATAN 4

LATIHAN DAN ULANGKAJI KOMSAS TINGKATAN 4

LATIHAN DAN ULANGKAJI KOMSAS TINGKATAN 4CERPEN ISRAKBACA PETIKAN CERPEN DI BAWAH DENGAN TELITI KEMUDIAN JAWAB SOALAN BERIKUT DENGAN MENGGUNAKAN AYAT ANDA SENDIRI.“Abang tak mahu pergi kebun? Apa kata abang pergi sebelum abang jadi ahli korporat nanti,” kata Mikraj.“Tak perlu!” Israk menghayun kata-kata.“Mengapa? Abang takut nyamuk? Agas? Atau seram dengan nyanyian cengkerik? Mengapa abang terlalu berlagak akhir-akhir ini?” Sura Mikraj semakin lama semakin meninggi.Israk menarik nafas dalam-dalam, dan berkata, “Mengapa kau terlalu menjaga tepi kain orang?”“Saya kesihan melihat Wah. Abang menghina, mengeji, menyakiti Wah. Paha kanan dicubit paha kiri akan terasa sakitnya. Abang sedar tak, Wah lebih tua daripada abang!”“Aku cukup pantang kalau diherdik oleh budak kecil!”“Saya ajak ma dan pa bawa abang balik kampung semata-mata mahu abang mengenali Wah yang membela abang sejak berusia satu hari lagi. Abang tahu, Wah benar-benar terhiris sewaktu atuk ‘atuk’ bawa abang lari. Sejak itu abang langsung tak mengenali Wah. Saya mahu abang belajar erti kepayahan, kekecewaan, dan ketabahan seorang wanita. Wah orangnya…,” butir bicara Mikraj diringi mutiara mata.                                                                                                          (Dipetik daripada “Israk” oleh Erda Roslan Khairi)1.      Mengapakah Israk sepatutnya menghormati Wah?                                                                                                                                               (3 markah)2.       Pada pendapat anda wajarkah seseorang memberikan nasihat kepada orang yang lebih tua daripadanya?                                                                 (3 markah)3.       Berikan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan cerpen dan dua pengajaran lagi daripada keseluruhan cerpen tersebut.                                                             (3 markah)CERPEN ISRAKBACA PETIKAN CERPEN DI BAWAH DENGAN TELITI KEMUDIAN JAWAB SOALAN BERIKUT DENGAN MENGGUNAKAN AYAT ANDA SENDIRI.“Cekodok aje? Airnya pula macam air Sungai Kelang?” rungut Israk bagaikan tuan besar.“Abang ni macam perempuan. Cerewet tidak semena-mena. Makan sajalah! Atau  abang mati kebuluran.” Asap kemarahan dilepaskan sedikit demi sedikit.“Buang masa sahaja tinggal di sini!”  Bara kata-kata Israk memanaskan lagi telinga Mikraj.Bersarang perasaan geramnya di dalam hati apabila Israk beredar. Lagak Israk menewaskan lagak orang berlagak. Dia masih belum sedar daripada mimpinya. Agaknya kalau ditimpa musibah baru dia sedar. Sudah terhantuk baru tengadah.Israk menekan punat televisyen. Malangnya tiada apa-apa pada skrin. Kaca tv hitam sahaja. Israk mencebik.“Tv pun rosak!” Sengaja ditinggikan suaraya seperti injak yang naik merosakkan jumlah voltan arus yang mengalir.Dengan sopan kerusi ditolak ke bawah meja. Mikraj menapak ke ruang tamu seluas 4m x 6m itu. Mata bundarnya memandang Israk yang mundar-mandir di situ. Bagaikan cacing kepanasan. Sesungguhnya dia tidak serasi dengan situasi di situ, di rumah Wah, Kampung Sayung.           (Dipetik daripada “Israk” oleh Erda Roslan Khairi)1.       Nyatakan dua perkara yang dirungutkan oleh Israk.                                                        (2 markah)2.       Pada pendapat anda, apakah yang sepatutnya dilakukan oleh Israk untuk menjaga hati Wah?  Cadangkan empat cara yang wajar dilakukan oleh Israk.                                                                                  (4 markah)3.       Nyatakan satu perwatakan Israk berdasarkan petikan cerpen dan dua perwatakan lain daripada keseluruhan cerpen.                                                       ( 3 markah)

CERPEN IBU DAN CEPERBACA PETIKAN CERPEN DI BAWAH DENGAN TELITI KEMUDIAN JAWAB SOALAN BERIKUT DENGAN MENGGUNAKAN AYAT ANDA SENDIRI.Tetapi semenjak ibu lumpuh dan kemudian ibu mati, Ceper langsung tidak berbusa dan berombak lagi. Tebing-tebingnya pun tidak ditendang lagi. Lubuk-lubuknya pun tidak dikorek lagi, malah arusnya rasa-rasanya begitu lambat bergerak ke kuala kerana Ceper mulai kenyang sangat-sangat dengan serbaneka serdak yang bersisa.Sudah mulai kulihat angkai ayam, bangkai itik, bangkai biawak, bangkai ular, bangkai babi, bangkai ikan yang sudah busuk dan berulat, nasi manusia yang sudah berbuih dan berlendir, kain-kain buruk yang sudah kusam, sisa-sisa makanan yang sudah berulat, karung-karung plastic warna-warni yang sudah lusuh dan kerunyuk berarak lambat-lambat di tengah-tengah dada Ceper. Baunya sudah mulai naik ke darat dan terus masuk ke dalam lubang-lubang hidung kami.Waktu bapa meninggal tidak pula aku teringin untuk memerhati perangai Ceper. Lagipun tidak banyak berubah apa-apa pada kehidupan Ceper. Dan bapa pun tidak lama sakit. Tiba-tiba bapa bersungut sakit dada suatu petang sesudah beberapa lama ibu meninggal. Aku tidak berapa ingat sangat bila bapa tiba-tiba bersungut sakit dada itu. Entahlah.Malam itu bapa jatuh tersungkur di kepala tangga dan terus pengsan dan kemudian apabila kami meraba nadi di tangannya, bapa sudah tidak ada. Reaksi Ceper tidak  ada apa-apa pun. Memang bau busuknya naik ke hidung juga. Sama seperti sewaktu ibu meninggal. Sama seperti ibu mula lumpuh.                                                (Dipetik daripada cerpen Ibu dan Ceper)1.       Nyatakan tiga keadaan Sungai Ceper selepas ibu lumpuh dan meninggal dunia.                                                                                                                         (3 markah)2.       Jika anda ialah penulis, apakah usaha yang akan anda lakukan untuk memulihkan Sungai Ceper?         Cadangkan tiga usaha yang bakal anda laksanakan.                    (3 markah)3.       Kemukakan satu persoalan yang terdapat dalam petikan dan dua persoalan lain yang terdapat dalam keseluruhan cerpen ini.                                                                     (3 markah)

CERPEN MEMORI SEORANG TUABACA PETIKAN CERPEN DI BAWAH DENGAN TELITI KEMUDIAN JAWAB SOALAN BERIKUT DENGAN MENGGUNAKAN AYAT ANDA SENDIRI.Itulah orang yang tidak tahu hati dan jiwanya. Perjuangannya adalah untuk memelayukan orang Melayu, memanusiakan manusia supaya tahu menilai hak, supaya tahu menjaga maruah, supaya tahu Tanah Melayu ini mesti diterajui oleh orang Melayu, segala harta kekayaan di Tanah Melayu ini mesti diagih-agihkan sama rata dan sama rasa kepada orang Melayu, bukan membuncitkan orang lain!Tetapi ramai orang Melayu yang tidak tahu jiwanya, tidak mahu mengerti visionnya. Yang pak Itam terasa sayu, ramai kawan-kawannya yang sama-sama pulang dari tanah Inggeris, hidup lebih Orang Putih daripada Orang Putih. Pulang ke tanah air sendiri menjadi tukang angguk kepada Inggeris dan memandang jijik kepada anak bangsanya yang tidak berbaju, yang tidak berkasut, yang buta huruf, alif dikatakan batang kayu, A dikatakan kayu pangkah, perut membuncit penuh cacing, pucat lesi diserang demam kura berkudis , berpanau dan kebulur tidak cukup makanan. Menunduk kepada Orang Putih meminta sedekah, jadi abdi, jadi tukang mandikan anjing Orang Putih. Jadi unta, jadi keldai Orang Putih!Inilah orang tidak mengerti hati perjuangannya. Orang Melayu mesti menjadi tuan di tanah airnya, bukan menjadi unta, menjadi keldai, dan menjadi tukang mandi anjing penjajah.(Dipetik daripada cerpen Memori Seorang Tua)1.       Berikan maksud tidak mahu mengerti visionnya.                                                                                                                                                                                      (2 markah)2.       Pada pendapat anda, bagaimanakah cara untuk mengelakkan negara kita daripada dijajah oleh kuasa luar? Nyatakan tiga cara yang relevan.                                                                                                                                                                                                                                                       (3 markah)3.       Huraikan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan di atas dan dua pengajaran lain daripada keseluruhan cerpen itu.                                                                                                           (4 markah)

PROSA KLASIK – PELAYARAN PENUH PERISTIWABACA PETIKAN CERPEN DI BAWAH DENGAN TELITI KEMUDIAN JAWAB SOALAN BERIKUT DENGAN MENGGUNAKAN AYAT ANDA SENDIRI.1.   Pada pendapat anda, bagaimanakah kegiatan lanun dapat        dibanteras?                                                                                                                                            (3 markah)2.  Jika anda Awang Sulung Merah Muda, apakah tindakan anda ketika menghadapi lanun?                                                                                                                                                                                                                     (3 markah)3.  Pada pendapat anda, wajarkah kegiatan sabung ayam dipertahankan di negara kita?                                                                                                                                                                                                            (3 markah)4.Pada pendapat anda, apakah keburukan tabiat berhutang?                                                                                                                                                                                                                                                                             (3 markah)
Baca sajak di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Berapakah sebenarnya harga remajayang bersihdari gelodak kecewabagai kehijauan daunbagai kesegaran pohondi pinggir perjalanan ini?Dengan apakah akan kaupenuhipiala remajamuadakah cuka kesangsiandari cinta maruahatau madu ajarandari ilmu susahRemaja amat mahalsesungguhnyatiada terbeli oleh perjanjianharga remaja adalah pendiriankeberanian dan ilmuPenuhilah remajamudengan ketentuan tujuRahman Shaari(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)
Bahagian Latihan:"Penuhilah remajamudengan ketentuan tuju"Latihan 1: Berikan maksud rangkap pada petikan di atas

Latihan 2: Pada pandangan anda, apakah kesan yang berlaku sekiranyan remaja gagal mengisi usia remajanya dengan perkara-perkara yang berfaedah. Sila nyatakan empat kesan tersebut.Latihan 3: Jelaskan tiga mesej penyajak kepada remaja seperti yang terkandung dalam rangkap ketiga sajak “Harga Remaja”.
Antologi Harga RemajaPuisi TradisionalPantun Empat Kerat (Budi)
ARAHAN: Sila baca pantun dibawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan latihan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri. AYAT ANDA SENDIRI!Terang bulan terang di paya,Anak kambing memakan rumput;Jika tak kenang kepada saya,Nama yang baik tidak tersebut.Anak merak mati tersangkut,Mati dipanah Seri Rama;Resam di dunia juga disebut,Orang yang mati meniggalkan nama.Anak itik terenang-renang,Air pasang tenang-tenangan;Budi sedikit bila kan hilang,itu menjadi kenang-kenangan.Anak ikan berlima-lima,Mati ditimpa punggur berdaun;Kasih tuan saya terima,Sebagai hutang seribu tahun.(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)
Latihan         I.            Berikan maksud “sebagai hutang seribu tahun"                               ( 2 markah)       II.             Kemukakan pandangan anda tentang tiga kebaikan yang diperoleh orang yang berbudi atau berjasa                                                                                                         (3 markah)     III.            Huraikan dua nilai yang terdapat dalam Pantun Empat Kerat (Budi)                      (4 markah)
Sajak MahsuriArahan: Baca sajak di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Selendangmu mengibar di pantaimenyambut tetamu pulausetiamu menjadi lagunyanyian ombak pagirambutmu menjadi jalur hitamterapung di laut malamair matamu dingin embunjatuh di tujuh telagadendam tujuh keturunanmelengkung tujuh tanjungputihlah pulau inidisimbah darah suciMahsurisumpah itulah yang telah menghidupkan Langkawikerana tanpamuLangkawi tidak sebegini.Kata orang Mahsuri tidak pernah hidupdia hanya bermula dengankhayalan seorang senimanpun kata orang Mahsuri pernah hiduptetapi bahasa seorang penceritamembuat dia lebih hidup dari kehidupannyasastera yang mewarnai tanah airkerana tanpa MahsuriLangkawi tidak sebegini bererti.Mahsuri membesarkan Langkawisastera membesarkan tanah air.Sebuah sajak yang sangat indah ciptaan Zurinah Hassan(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)
Soalan latihan:1) Berikan maksud rangkai kata disimbah darah suci dalam sajak ini.2) Sekiranya anda menjadi pemimpin di Pulau Langkawi, apakah usaha yang akan anda lakukan untuk memajukan lagi sektor pelancongan pulau tersebut? Sila berikan empat usaha yang bakal anda lakukan.3) Berdasarkan sajak “Mahsuri”, nyatakan tiga gaya bahasa yang terdapat dalam sajak tersebut.4) Jika anda pernah bercuti di Pulau Langkawi, apakah tempat paling indah yang pernah anda lawati disana?
ntologi Harga Remaja: Pantun Empat Kerat (Jenaka dan Sindiran).

Baca pantun di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Apa guna berkain batik,Kalau tidak memakai capal;Apalah guna beristeri cantik,Kalau tak pandai menumbuk sambal.
Dari Kelang lalu ke Jawa,Naik sigai ke atas atap;Ikan kering lagi ketawa,Mendengar tupai membaca kitab.
Ambil segulung rotan saga,Suruh diambil mari diurut;Duduk termenung harimau tua,Melihat kambing mencabut janggut.
Kupu-kupu terbang melintang,Hinggap menghisap bunga layu;Hati di dalam menaruh bimbang,
Lebat sungguh padi di paya,
Kayu tumbang tepi pangkalan;
Hairan sekali hati saya,
Burung terbang disambar ikan.
(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka.)
Latihan
  1. Nyatakan sindiran yang terdapat dalam rangkap pertama dan rangkap kedua syair ini.
  1. Sila nyatakan tiga cara bagaimana orang bawahan dapat membuktikan kemampuan mereka.
  1. Berikan tiga pengajaran yang terdapat didalam pantun tersebut.
  1.  Pada pendapat anda, wajarkah pelajar lelaki belajar memasak sejak kecil?

Melihat ikan memanjat kayu.



Drama Forum Remaja 2020
(Sharif Shaary)
Sinopsis
Forum Remaja 2020 memaparkan peranan dan tanggungjawab tiga orang remaja iaitu
Salmah, Chandran dan Chong menjelang tahun 2020. Mereka berjumpa dengan dua orang
makhluk Utopia yang yang datang ke bumi untuk menjayakan satu misi.
Kedatangan mereka didorong atas rasa tanggungjawab moral untuk mengingatkan
makhluk bumi bahawa situasi kini sudah mencapai tahap kritikal ke arah kemusnahan. Makhluk
Utopia memilih Malaysia kerana Malaysia berpotensi untuk dimajukan sebagai sebuah negara
model dunia dalam menegakkan keamanan dan peningkatan moral sejagat. Mereka
berpendapat segala pembangunan sekarang bukan sumbangan generasi muda yang diwakili
oleh Salmah, Chandran dan Chong tetapi sumbangan generasi yang terdahulu. Generasi muda
kini belum berbuat apa-apa. Sebagai bakal pemimpin masa depan, remaja perlu mempunyai jati
diri yang kental, berilmu pengetahuan dan memiliki moral yang tinggi bagi merealisasikan
matlamat tersebut.Masalah keruntuhan moral generasi muda berada dalam satu era kritikal
dari segi moral, sosial dan mental. Mereka mesti bersatu padu sesama rakyat Malaysia yang
berbilang kaum, bersemangat patriotik dan mengamalkan nilai keagamaan dalam aspek
kehidupan.
Apabila kedua-dua makhluk Utopia itu beredar, ketiga-tiga remaja itu pun tersedar dan
mereka rupanya bermimpi. Ketiga-tiga remaja itu berbincang tentang kritikan yang diberi oleh
makhluk Utopia dan mereka menyetujuinya. Sebagai remaja, mereka perlu merancang strategi
kepimpinan untuk merealisasikan pembangunan negara di samping melahirkan generasi yang
berdisiplin .
Pemikiran
Peranan dan tanggungjawab remaja untuk merealisasikan Wawasan 2020 yang diwakili oleh
watak Salmah, Chandran dan Chong.Persoalan
1. Persoalan remaja sebagai pemimpin negara pada masa hadapan.
2. Persoalan tentang kepentingan ilmu pengetahuan dalam diri remaja.
3. Persoalan tentang kepentingan penghayatan nilai keagamaan dalam kehidupan.
4. Persoalan semangat patriotik sebagai pegangan untuk mewujudkan sebuah negara bangsa.
5. Persoalan tentang jati diri, moral dan ilmu pengetahuan sebagai teras kepada remaja untuk
merealisasikan Wawasan 2020.
Plot
Plot drama ini digarap secara kronologi, melalui empat peringkat:
1. Permulaan
Plot dimulakan dengan perbincangan serius antara Salmah, Chandran dan Chong sehingga
mereka tertidur.
2. Perkembangan
Kedatangan dua makhluk Utopia ke bumi dengan membawa misi suci dan memilih Malaysia
kerana Malaysia mempunyai potensi yang boleh dimajukan sebagai sebuah negara model
dunia. Chong berhujah tentang Malaysia yang sudah mempunyai kualiti pembangunan dan
bangsa Malaysia mempunyai etika kerja berdasarkan slogan Bersih, Cekap dan Amanah.
Salmah turut mengemukakan hujah bahawa rakyat Malaysia hidup dalam suasana yang
muhibah di samping bangunan pencakar langit yang setanding negara maju. Chandran
mahukan penjelasan sebab mereka dipilih untuk berdialog. Makhluk Utopia menjelaskan
bahawa mereka merupakan bakal pemimpin negara. Perdebatan sengit berlaku antara tiga
sahabat dan dua makhluk Utopia. Hujah tentang keagamaan dan ketuhanan turut
diperkatakan oleh Salmah. Agama sepatutnya diutamakan dan dipraktikkan dengan fikiran
yang rasional dan niat yang ikhlas serta suci. Perkara yang membimbangkannya ialah
keadaan anak muda sekarang yang longgar kepercayaan agamanya yang menjadi punca
kemerosotan moral. 3. Konflik
Pada peringkat ini konflik timbul apabila Chandran merasai bahawa mereka sedang
bermimpi. Chong berpendapat kemungkinan makhluk itu menyamar. Bagi Salmah, mereka
meragui tentang makhluk itu kerana pendapat-pendapat yang bersanggah.
4. Klimaks
Salmah, Chandran dan Chong akhirnya bersetuju akan perkara-perkara yang dihujahkan
oleh makhluk Utopia.
5. Peleraian
Akhirnya, tiga sahabat ini menjelaskan bahawa mereka harus merancang strategi
kepimpinan untuk merealisasikan perkara yang dihujahkan. Mereka mesti menyelesaikan
masalah kemerosotan moral generasi muda dan memperkemaskan disiplin supaya setiap
yang dirancang akan lebih berkesan. Mereka harus memulakannya dari sekarang.
Teknik Plot
1. Teknik dialog
Dialog antara watak Salmah, Chandran dan Chong, contohnya
Chandran:Ah, Makhluk Utopia yang berdebat dengan kita tadi tu!
Chong: Entah, aku rasa macam mimpi saja.
Salmah:Tapi, takkanlah ketiga-tiga kita bermimpi serentak?
2. Teknik suspens
Kedatangan dua Makhluk Utopia dan menghampiri Salmah, Chandran dan Chong. Mereka
hendak lari.Watak dan Perwatakan
Watak Utama
1. Salmah
 Mahasiswa berusia 22 tahun
 Wajah tipikal seorang gadis Melayu dan berkulit sawo matang
 Berfikiran objektif, terbuka ,petah dan berani mengemukakan pendapat - Salmah berdialog
dengan Chong yang menegaskan bangsa yang maju ialah bangsa yang sanggup menerima
kritikan.
2. Chandran
 Mahasiswa berusia 22 tahun
 Wajah tipikal seorang pemuda India dan fasih berbahasa Melayu
 Berperawakan sederhana.
 Bijak berhujah,kritis dan banyak memberikan pendapat - Chandran menyatakan
pendapatnya bahawa generasi dewasa harus bertanggungjawab atas apa-apa yang berlaku
kepada generasi muda.
3. Chong
 Mahasiswa berusia 22 tahun
 Wajah tipikal seorang pemuda Cina fasih berbahasa Melayu dan bijak berhujah
 Mudah emosional dan cepat sejuk - Chong marah kerana tidak bersetuju dengan
pendapat Makhluk Utopia bahawa generasi mereka belum buat apa-apa.Watak Sampingan
1. Makhluk Utopia I dan II
 Makhluk asing dari planet Utopia
 Watak mereka muncul dalam mimpi
 Bijak mengemukakan pendapat - Makhluk Utopia memberikan pendapat bahawa
makhluk bumi berada dalam situasi yang kritikal ke arah kemusnahan.
Latar
Latar masa
 waktu petang pada tahun 2020
Latar tempat
 Kampus universiti tempat Salmah, Chandran dan Chong belajar
Latar masyarakat
1. Masyarakat kampus - Salmah, Chandran dan Chong.
2. Masyarakat dari planet Utopia - Makhluk Utopia 1 dan 2.
3. Masyarakat yang bijak berhujah - Salmah dan Chandran berhujah dengan makhluk
Utopia.
4. Masyarakat remaja yang cinta akan negara - hujah-hujah Chong menunjukkan
cintanya kepada tanah air.
Gaya Bahasa
 Kata ganda, contohnya bangunan-bangunan
 Sinkope, contohnya tak ada satu pun yang baik
 Peribahasa, contohnya bersatu kita teguh, bercerai kita robohNilai
1. Nilai keberanian - Tiga sahabat berani berhujah dengan makhluk Utopia tentang cabaran
untuk membangunkan negara.
2. Nilai cinta akan tanah air - Tiga sahabat menunjukkan kecintaan akan negara dan mahu
menjadi pemimpin pada masa akan datang.
3. Nilai baik hati - Makhluk Utopia baik hati dengan menasihati dan memberi teguran
kepada penduduk bumi.
Pengajaran
1. Kita hendaklah mengutamakan perpaduan kaum dan mengamalkannya dalam hidup
bermasyarakat seperti yang ditunjukkan oleh Salmah, Chandran dan Chong.
2. Remaja hendaklah memahami, menghayati dan mengamalkan nilai keagamaan dalam
kehidupan.
3. Remaja hendaklah mempunyai rasa tanggungjawab dan memiliki jati diri yang kental.
4. Remaja hendaklah mempunyai ilmu pengetahuan untuk membangunkan negara pada masa
hadapan.
Latihan
1. Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha untuk memupuk semangat patriotik dalam
kalangan generasi muda?
2. Nyatakan bukti-bukti bahawa negara Malaysia sudah mengalami pembangunan yang pesat.
Jawapan
1. Usaha-usaha memupuk semangat patriotik dalam kalangan generasi muda idapat dilakukan
dengan cara melalui mata pelajaran Sejarah dalam sistem pendidikan di sekolah. Peranan
media massa seperti tayangan dokumentari . Selain itu, kempen kewarganegaraan di
seluruh sektor awam dan sektor swasta.
2. Bukti Negara Malaysia pesat membangun ialah pembinaan bangunan pencakar langit,
pembinaan Jambatan Pulau Pinang,kereta nasional dan lebuh raya nasional.
Biarkan Samudera
(Raihanah Salleh)
Mir atau Amirah mengalami tekanan jiwa. Penyakit tersebut menyebabkan Mir tidak
berminat terhadap banyak perkara dan sering menyisihkan diri daripada kawan-kawan serta
masyarakat. Mir sering bercakap sendirian dan perlakuan peliknya itu telah disedari oleh
sahabat baiknya Hakimah. Semuanya berpunca daripada rumahnya yang dahulu yang terletak
di tepi pantai sudah dirobohkan untuk dijadikan tempat peranginan. Disebabkan itu,
kehidupannya yang lampau hanya tinggal kenangan. Dia sering teringatkan masa silam
bersama ayahnya yang bekerja sebagai nelayan serta pesanan-pesanan ayahnya. Keadaan
Mir semakin membimbangkan disebabkan oleh ibunya juga telah meninggal dunia sejak dia
kecil lagi. Semuanya datang menghantuinya. Menyedari hal itu, Hakimah sebagai kawan baik
mengajak Mir ke kampungnya ketika cuti semester. Hakimah berusaha membantu Mir yang
mengalami konflik jiwa itu dengan bantuan ibunya. Ibu Hakimah yang tahu keadaan Mir yang
sering menyendiri itu, lalu menghadiahkan telekong berenda. Ibu Hakimah mahu Hakimah
membantu Mir mengenali Tuhan yang satu. Kesannya, Mir mula beransur pulih daripada
konflik jiwa yang dihadapinya itu. Mir berjanji akan menggunakan telekong pemberian ibu
Hakimah. Keadaan ini menggembirakan Hakimah apabila melihat Mir semakin tenang dan
beransur pulih.
Konflik dalaman yang dihadapi oleh seorang pelajar.
Konflik dalaman yang dihadapi oleh pelajar yang bernama Amirah atau Mir adalah disebabkan
oleh rumah ayahnya akan dirobohnya untuk dijadikan tempat peranginan. Oleh itu, beliau
sering memikirkan akan kesan kehilangan rumah tersebut yang akan menyebabkan kenangan
bersama ayahnya juga akan hilang. Jadi beliau sering menyendiri sehingga ada kalanya
bercakap sendirian sehinggakan kaunselor menganggap kelakuan tersebut sebagai penyakit
skizofrenia.
Sinopsis
Tema1. Persoalan kemiskinan para nelayan
Kehidupan nelayan yang digambarkan melalui watak ayah Amirah terlalu daif melalui keadaan
rumah dan juga tempoh masa ayahnya yang berada di lautan. Malah segala-galanya serba
kekurangan.
2. Persoalan keikhlasan dalam persahabatan
Keprihatinan seorang sahabat untuk membantu rakannya yang mengalami tekanan perasaan
dapat dilihat melalui usaha ikhlas Hakimah. Hakimah membawanya pulang ke kampung untuk
bercuti. Malah, dengan bantuan ibunya yang menghadiahkan telekung akhirnya Amirah
beransur pulih daripada tekanan perasaan tersebut.
3. Persoalan keinsafan untuk mendekati ajaran agama.
Ibu Hakimah menghadiahkan kain telekung kepada Amirah agar beliau dapat mendekatkan diri
kepada Tuhan. Usaha itu amat berkesan apabila Amirah mula berubah tingkah laku.
4. Persoalan kepetingan menjaga alam sekitar
Bapa Amirah sering berpesan kepadanya agar sentiasa menghargai lautan yang mempunyai
banyak kepentingan kepada manusia. Oleh itu, Amirah sering membayangkan akan keindahan
pantai dan bunyi ombak dalam kehidupannya.
Secara keseluruhannya plot cerpen digarap mengikut kronologi. Terdapat empat peringkat
garapan plot iaitu:
(i) Permulaan
Cerita dimulakan dengan memperkenalkan watak Amirah yang mengalami tekanan
perasaan. Amirah dapat melanjutkan pelajaran ke universiti tempatan dan tinggal
bersama seorang rakan bernama Hakimah.
Persoalan
Plot(ii) Perkembangan
Amirah sering memikirkan kehidupan ayahnya di kampung yang telah berpindah ke
rumah panjang kerana rumah mereka di tepi pantai akan dirobohkan untuk dijadikan
tempat peranginan. Dia juga sering teringat akan pesanan ayahnya untuk menjaga
pantai daripada sebarang pencemaran. Sahabatnya Hakimah cuba membantu dengan
cara membawanya pulang ke kampung untuk bertemu dengan ibunya.
(iii) Konflik
Sikap Amirah semakin berubah kerana fikirannya semakin bercelaru memikirkan
masalah keluarganya.
(iv) Klimaks
Ibu Hakimah menyuruhnya mengajar Amirah mendekati diri Tuhan lalu, Ibu Hakimah
menghadiahkan kain telekung.
(v) Peleraian
Amirah berjanji akan menggunakan kain telekung tersebut. Akhirnya Amirah sembuh
dan kembali seperti biasa.
1. Pemerian
Pengarang memerikan perihal kehidupan ayah Amirah yang bekerja sepanjang hari di
dalam lautan mencari rezeki.
2. Dialog
Perbualan antara Amirah dengan Hakimah membincangkan soal lautan dan juga ombak
yang sering didengari oleh Amirah.
3. Imbas Kembali
Teknik PenceritaanMir mengimbas kembali kata-kata ayahnya yang menyuruh dan memesannya agar menjaga
lautan daripada pencemaran.
4. Suspens
Pengarang membiarkan pembaca tertanya-tanya perkara yang berlaku kepada rumah Mir di
tepi pantai.
5. Monolog Dalaman
Mulut Mir terkumat-kumit mengingati tentang khazanah kehidupan nelayan yang perlu
dijaga untuk kelangsungan ekosistem.
6. Monolog Luaran
Mir mengulangi kata-kata ayahnya tentang apa yang harus dilakukan ketika rumah
kesayangan mereka dirobohkan. “apa yang harus kulakukan?”
Watak Utama
Mir / Amirah
 Anak seorang nelayan yang menuntut ilmu di universiti tempatan.
 Ibunya telah meninggal dunia ketika dia dilahirkan.
 Anak tunggal.
 Mengidap penyakit skizofrenia yang menyebabkan Mir menjadi pendiam.
 Memiliki rambut yang cantik.
 Seorang yang penyayang - Amirah anak yang baik kerana sentiasa memikirkan nasib
dan pesanan ayahnya yang tinggal di rumah panjang.
Watak dan Perwatakan Suka menyendiri - Amirah mula berubah sikap mengasingkan kerana tekanan
perasaan.
 Tabah - Amirah tetap meneruskan pembelajaran walaupun, dihimpit oleh kesusahan
hidup keluarganya.
Watak Sampingan
1. Hakimah
 Gadis yang sedang menuntut di universiti tempatan bersama-sama dengan Amirah.
 Ibu yang tinggal di kampung.
 Sahabat yang baik - Sentiasa bersedia membatu rakannya yang mengalami tekanan
perasaan.
 Prihatin - Membawa Amirah pulang ke kampungnya untuk bertemu dengan ibunya.
 Penyayang - Hakimah amat baik dengan ibunya dan sentiasa berkongsi segala masalah
kepada ibunya.
2. Ayah
 Ayah kepada Amirah.
 Bekerja sebagai nelayan.
 Sudah tua
 Tinggal di rumah panjang di kampung.
 Badannya agak kurus.
 Kehidupannya miskin - Rumah yang dibina di atas tanah kerajaan akan dirobohkan
untuk pembangunan Redha dengan takdir Tuhan - Menerima nasib dirinya yang terpaksa berkongsi rumah
panjang kerana rumahnya di tepi akan dirobohkan.
 Gigih - Ayah seorang yang kuat semangat untuk terus mencari rezeki di laut bagi
menampung kehidupan dia dengan anaknya.
3. Ibu
 Ibu kepada Hakimah
 Tinggal di kampung.
 Seorang yang baik hati - menghadiahkan Amirah telekung dengan niat agar Amirah
mendekatkan diri dengan Tuhan.
 Penyayang - Mendidik anaknya dengan baik sehingga berjaya melanjutkan pelajaran ke
luar negara.
 Prihatin - Menyedari sahabat Hakimah sakit lalu ibu membantu Amirah agar mendekati
diri dengan Tuhan.
 Patuh kepada ajaran agama - Sentiasa mengingati Hakimah agar mengajar Amirah
membaca al-Quran dan mengenali Tuhan yang satu.
Latar Masa
Latar Masa
 Waktu Hujan - Ketika itu Amirah kembali teringat kata-kata dan juga pesanan ayahnya.
 Hari Sabtu - Hakimah mengajak Amirah berjalan-jalan di kota untuk menenangkan
fikiran.
Latar Tempat
 Di laut- tempat ayah Amirah yang menjadi nelayan mencari rezeki.
Latar Di rumah Hakimah – Hakimah membawa Amirah bercuti juga menceritakan masalah
Amirah.
 Di Kampung - Bapa Amirah tinggal di rumah panjang di kampung.
 Di Kampus - Tempat Amirah dan Hakimah belajar.
Latar Masyarakat
 Masayarakat yang saling sayang menyayang - Amirah menyayangi ayahnya yang
tinggal di kampung.
 Masyarakat yang prihatin - Hakimah mengambil berat soal kesihatan sahabatnya
yang mengalami tekanan perasaan.
 Masyarakat yang berpendidikan tinggi - Amirah dan Hakimah menuntut di Intitusi
Pendidikan tinggi tempatan.
 Masyarakat yang miskin - Ayah amirah mewakili sekumpulan nelayan yang tinggal
di rumah panjang secara berkongsi dan miskin.
 Masyarakat yang berpegang teguh kepada ajaran agama - Ibu Hakimah meminta
Hakimah menghadiahkan telekung agar Amirah kembali kepada Tuhan yang satu.
1. Simile - “Ayah sayangkan laut itu seperti ayah sayangkan kau Mir”.
2. Sinkope – kau, ku dan tak
3. Repitasi - Berpintal-berpintal dan bergulung-gulung. Berpintal-pintal dan bergulung-gulung.
4. Peribahasa - hati perut.
5. Hiperbola - “Aku bercakap dengan ombak dengan samudera.”
1. Nilai kasih sayang - Kasih sayang Amirah kepada ayahnya tidak pernah berbelah bahagi.
2. Nilai prihatin - Hakimah dan ibunya membantu Amirah untuk kembali sihat kerana kasihan
kepadanya.
Gaya Bahasa
Nilai 3. Nilai kesabaran – Hakimah kelihatan sabar menghadapi dugaan yang melanda
hidupnya apabila rumah mereka akan dirobohkan.
4. Nilai rasional - Ayah Amirah rela menerima suratan takdir yang rumahnya akan
dirobohkan untuk pembangunan.
5. Nilai patuh kepada agama – Ibu Hakimah digambarkan sentiasa berpegang kepada
ajaran agama sehinggakan menghadiahkan tudung kepada Amirah.
1. Kita hendaklah tolong-menolong sesama manusia terutama terhadap sahabat yang
sedang dalam kesusahan.
2. Kita mestilah sentiasa mengingati Tuhan kerana dengan mengingati Tuhan jiwa akan
tenang untuk melalui kehidupan seharian.
3. Kita haruslah berfikiran rasional dalam menghadapi sebarang ujian daripada Tuhan agar
kita tidak bertindak di luar batasan.
4. Kita hendaklah menjaga hubungan kekeluargaan terutama dengan ibu dan bapa yang
keseorangan di kampung.
5. Kita haruslah menyayangi ibu dan bapa yang telah bersusah payah menjaga dan
memberi pendidikan kepada kita.
1) Jelaskan sebab-sebab berlakunya konflik jiwa kepada watak utama cerpen tersebut.
2) Nyatakan perwatakan Hakimah berserta contoh berdasarkan cerpen tersebut.
Pengajaran
Latihan 1. Sebab-sebab berlakunya konflik jiwa kepada watak utama:
 Rumah mereka akan dirobohkan
 Ayahnya terpaksa tinggal di rumah panjang berramai-ramai.
 Memikirkan soal kehidupan ayahnya yang miskin yang telah kehilangan rumah.
2. Perwatakan Hakimah:
 Seorang sahabat yang baik iaitu sentiasa bersedia membatu rakannya yang
mengalami tekanan perasaan.
 Seorang prihatin iaitu sanggup membawa Amirah pulang ke kampungnya untuk
bertemu dengan ibunya.
 Seorang yang penyayang contohnya, Hakimah amat baik dengan ibunya dan
sentiasa berkongsi segala masalah kepada ibunya.
Mellisa
(Abdullah Hussain)
Sinopsis
Mellisa, seorang gadis Cina, berasa menyesal kerana mengikut ajakan Farid ke
pejabat surat khabar yang menyebabkan dia berkenalan dengan Syahid. Peristiwa itu
telah membuatkan dia teringat akan Hisyam. Wajah Syahid menyerupai wajah Hisyam
iaitu kawannya sewaktu kecil dahulu. Mellisa terkenang akan kemesraannya bersamasama dengan Hisyam. Mereka selalu bermain bersama-sama dan Hisyam pernah
menyatakan hasratnya untuk berkahwin dengan Mellisa apabila mereka sudah besar
nanti. Malangnya Hisyam telah terkorban dalam peristiwa 13 Mei. Peristiwa hitam itu
sukar luput daripada ingatan Mellisa. Justeru, dia memilih peristiwa 13 Mei sebagai
latihan ilmiah untuk sarjana muda dalam bidang Sejarah.
Mellisa jatuh hati kepada Syahid kerana keberaniannya dan hubungan mereka
semakin rapat. Namun, keakraban Mellisa dan Syahid tidak lama kerana Mellisa
meninggalkan Syahid. Dia mengambil keputusan itu kerana tugas dan
tanggungjawabnya kepada tanah air. Dia amat cinta akan negaranya dan memilih untuk
mengetepikan perasaan hatinya. Dia menjadi anggota tentera kerana tidak mahu
peristiwa 13 Mei berulang lagi.
Tema
Percintaan antara dua insan yang berbeza budaya.
Mellisa seorang gadis berketurunan Cina, pernah menyulam kasih semasa zaman
kanak-kanaknya dengan budak keturunan Minang namun kecundang kerana kematian
menjemput Hisyam akibat rusuhan 13 Mei. Setelah dewasa, Mellisa jatuh cinta dengan
Syahid yang juga pemuda Melayu dan seiras Hisyam namun akhirnya terpaksa
meninggalkan Syahid tanpa berita kerana telah dipanggil bertugas sebagai tentera.Persoalan
1. Persoalan pengorbanan demi cinta akan negara.
Mellisa sanggup mengorbankan keperluan dirinya dengan meninggalkan orang
yang dicintai untuk menyahut panggilan mempertahankan negara.
2. Persoalan persengketaan antara kaum
Hasyim dan ibunya telah menjadi mangsa rusuhan kaum pada 13 Mei di Jalan
Petaling semasa dalam perjalanan pulang dari rumah keluarganya di hadapan
Stadium Negara.
3. Persoalan kesedaran terhadap sejarah negara.
Mellisa yang pernah melalui zaman 13 Mei mengkaji sejarah peristiwa itu melalui
tesisnya hingga menimbulkan rasa tanggung jawab kepada negara dan tanah air.
Plot
Binaan Plot
1. Permulaan
Mellisa atau Mei terperanjat melihat Syahid yang persis Hisyam kekasih zaman kanakkanaknya setelah diperkenalkan oleh Farid di pejabat surat khabar. Bagi Mei, Hisyam
seolah-olah wujud dalam diri jejaka itu menyebabkan mereka mudah mesra dan
akhirnya Mei menerima pelawaan Syahid untuk makan tengah hari. Mei seolah-olah
telah jatuh cinta pandang pertama kepada Syahid.
2. Perkembangan
Mei teringat akan Hisyam, hero masa kecilnya yang selalu bermain dan menjaga
keselamatannya. Hisyam juga sering menyatakan hasratnya akan mengahwini Mei
apabila dewasa kelak. Kematian Hisyam dalam rusuhan kaum 13 Mei cukup berbekas
dalam dirinya menyebabkan dia sering dihantui pertanyaan demi pertanyaan tentang
punca peristiwa tersebut boleh meletus dalam kehidupan masyarakatnya. Akhirnya,persoalan tersebut mendapat penjelasan apabila Mei menjalankan latihan ilmiah untuk
ijazah Sarjana Muda dalam bidang Sejarah. Hubungan kilatnya dengan Syahid semakin
akrab.
3. Klimaks
Mei mendapat panggilan menjadi tentera setelah selesai menghabiskan pengajiannya
dalam bidang Sejarah. Keputusan Mei meninggalkan Syahid untuk mencapai impiannya
membuahkan perasaan marah dalam diri Syahid kerana Syahid berasa seolah-olah
dipermain-mainkan oleh Mei.
4. Peleraian.
Akhirnya gadis keturunan Cina ini melupakan keperluan dan angan-angannya untuk
menjadi kekasih yang baik dan isteri yang taat demi ingin melihat negara dan rakyatnya
hidup dengan aman damai dan harmoni sebagai satu bangsa yang merdeka. Yang
penting sekali agar peristiwa 13 Mei itu tidak akan berulang lagi.
Teknik penceritaan
1. Imbas kembali
“Mei, Mei!” kata Hisyam.“Apabila aku sudah bekerja nanti kita kahwin.Mak aku pasti
suka. Aku akan ajar kau agama Islam.”
Dia tersenyum. Terhibur dengan ingatannya masa kecil-kecil dahulu.
2. Teknik Pemeriaan
Dalam kesibukan dan kebisingan bunyi mesin tulis dan komputer bercampur baur
dengan deringan telefon dan suara manusia, seorang lelaki berjalan ke arahnya yang
sedang berdiri di samping Farid.3. Teknik Monolog Dalaman
Aku tidak pernah bertemu dengan orang ini sebelum ini, bawah sedarnya berbisik.
4. Teknik Dialog
“Siapa?”
“Mei! Ada telefon.”
“Okey.Saya datang.”
Watak dan Perwatakan
Watak Utama
Mellisa
1. Nama panggilannya ialah Mei.
2. Gadis berketurunan Cina dan nenek moyangnya berasal dari Guangdong.
3. Seorang yang lincah, suka bercakap dan bersifat terbuka.
4. Bersemangat patriotik
Mellisa seorang gadis yang sanggup meninggalkan keperluan diri semata-mata
kecintaannya terhadap negara dengan menjadi tentera.
5. Mempunyai daya ingatan yang tinggi.
Ingatan Mellisa terhadap semua peristiwa yang pernah berlaku pada zaman kanakkanaknya bersama Hisyam seolah-olah baru berlaku sedangkan pada masa itu dia
baru berumur 5 tahun. Ingatannya ini juga yang menyebabkan dia nekad mencari
jawapan punca rusuhan yang meragut nyawa „hero‟nya berlaku.
6. Seorang yang terpelajar.
Mellisa merupakan graduan Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Sastera.Watak Sampingan
Hisyam
1. Berketurunan Minang.
2. Seorang yang warak - rajin ke masjid terutama pada waktu maghrib.
3. Penyayang - amat menyayangi Mellisa.
4. Rajin – sering membantu ibunya menjual kuih koci dan nasi lemak setiap pagi.
5. Bercita-cita tinggi – dia ingin menjadi peguam atau tentera.
Syahid
1. Pengarah Syarikat surat khabar
2. Wajahnya persis Hisyam.
3. Berani – dia berani menghulurkan salam perkenalan kepada Mellisa.
4. Suka berterus terang – dia berterus terang tentang perasaannya terhadap Mellisa.
Latar
Latar Masa
1. Siang - Pertemuan antara Farid dan Mellisa dengan Syahid di syarikat surat khabar.
2. Senja atau waktu Maghrib - Hisyam ke masjid untuk sembahyang berjemaah.
3. 13 Mei – berlakunya rusuhan kaum yang telah mengorbankan Hisyam.
Latar Tempat
1. Pejabat Syahid - Mellisa dan Farid berjumpa atas urusan kerja
2. Rumah Mellisa, - Hisyam menumbuk anak orang putih yang memegang tangan
Mellisa.3. Kampung Baru- tempat responden Mellisa menghantar sahabat baiknya balik ke
rumah pada 13 Mei 1969, yang akhirnya menyebabkan tunangnya meninggal dunia
dan mukanya berparut semasa bergelut dengan perusuh.
4. Jalan Petaling, tempat berakhirnya riwayat Hisyam dan ibunya yang dibunuh
perusuh.
Latar Masyarakat
1. Masyarakat muda yang amat cinta akan negara
Mellisa amat cinta akan negara lebih-lebih lagi setelah mengetahui peristiwa yang
menyebabkan rusuhan kaum yang berlaku pada zaman kanak-kanaknya dahulu.
2. Masyarakat berbilang kaum yang hidup harmoni
Keluarga Mellisa yang berketurunan Cina duduk sekampung dengan keluarga
Hisyam dengan aman dan damai sehinggalah peristiwa berdarah 13 Mei berlaku.
3. Masyarakat pelajar yang gigih.
Mellisa amat tekun menyiapkan tesisnya dengan membuat rujukan terperinci
dengan menyemak pelbagai dokumen, buku, akhbar dan majalah.
4. Masyarakat miskin
Hisyam tinggal di rumah setinggan.
5. Masyarakat majmuk yang bersengketa
Akibat sentimen yang ditanam oleh penjajah kepada penduduk Tanah Melayu
menyebabkan rusuhan kaum berlaku.
Gaya bahasa
1. Simile
Kumisnya yang kecil bak satu garis hitam
2. Peribahasa
Bertegang urat leher
Tidak lari gunung dikejar.3. Pesonifikasi
Angin utara itu telah menyerbu masuk ke dalam biliknya.
4. Metafora
Bisul rusuhan
Nilai
1. Nilai kasih sayang
Mellisa amat menyayangi Hisyam iaitu hero zaman kanak-kanaknya dan tetap
terkenang akannya walaupun peristiwa yang meragut nyawa Hisyam telah lama berlalu.
2. Nilai kegigihan.
Mellisa amat tekun dan gigih mencari maklumat tentang peristiwa yang mencetuskan
peristiwa 13 Mei 1969, dengan mengumpul bukti bukan sahaja melalui pembacaan
daripada pelbagai dokumen, tetapi melalui pertemuan bersama-sama responden yang
terlibat secara terus dengan peristiwa berdarah itu.
3. Nilai keberanian.
Hisyam amat berani melindungi Mellisa. Hisyam telah menumbuk anak orang Inggeris
yang memegang tangan Mellisa.
4. Cinta akan tanah air
Mellisa seorang gadis yang sanggup meninggalkan keperluan diri semata-mata
kecintaannya terhadap negara dengan menjadi tentera
Pengajaran
1. Kita haruslah menyedari bahawa pertelingkahan antara kaum hanya akan menimbulkan
masalah.
2. Kita haruslah bersungguh-sungguh dalam melakukan sesuatu perkara agar pekerjaan
yang kita lakukan akan membuahkan hasil yang memuaskan.
3. Kita janganlah mudah menyimpan dendam terhadap mereka yang melakukan kesalahan
terhadap kita.4. Kita mestilah mempunyai semangat cinta akan negara kerana dengan semangat inilah
kita boleh hidup dengan aman dan sejahtera.
Latihan
1. Mengapakah Mellisa mudah jatuh hati dengan Syahid?
2. Jika Hisyam masih hidup, apakah impian yang mungkin akan dicapainya?
Jawapan
1. Mellisa mudah jatuh hati kepada Syahid kerana wajah dan perwatakannya persis
Hisyam yang telah meninggal dunia pada rusuhan kaum 13 Mei 1969.
2. Jika Hisyam masih hidup, mungkin Mellisa akan menjadi isterinya dan akan
mencapai cita-citanya untuk menjadi peguam atau tentera.
Pemain Catur
(Zaharah Nawawi)
Enam beradik daripada keturunan ternama dalam permainan catur iaitu Uj, Ul, Us, Uk, Ur dan
Um. Mereka terkenal kerana berketurunan al-Hakam iaitu rakan sepermainan Abu Bakar
Muhammad Yahya as-Suli, iaitu salah seorang daripada dua pemain shatrani yang disegani di
dunia. Uj merupakan anak sulung dalam keluarga tersebut mengajak Um adik bongsunya
berlawan permainan catur. Bagi Uj, Um ialah adik yang paling mudah untuk dibentuk
berbanding adik-beradiknya yang lain. Dia berharap Um dapat menggantikannya sebagai
tonggak keluar. Um semakin berminat untuk bermain catur setelah mendengar kisah
kehebatan pemain catur ternama di dunia. Kempen Uj berhasil.
Uj mengajak Um berlawan catur untuk menguji pengetahuan. Um menolak dengan
alasan bahawa dia hilang fokus ketika bermain kerana memikirkan soal ibunya yang sedang
sakit. Um terpaksa menerima cabaran Uj untuk berlawan catur secara terbuka. Perlawanan
berlangsung dengan sengit. Ahli keluarga yang lain tidak menyenangi perlawanan tersebut. Uj
hampir kalah. Um berkalih untuk minum. Beberapa detik kemudian buah caturnya telah
berubah. Um segera mengalih semula buah catur tersebut. Uj tidak berpuas hati lalu menjerit
dan menghentak meja. Uj menuduh Um penipu dan memaksa Um mengaku kalah. Um ke bilik
air mencuci muka untuk menenangkan diri. Sekembalinya ke meja apabila duduk, kakinya
terkuis sebotol asid di bawah meja. Um berasa amat sakit. Ibunya yang ketika itu sedang sakit
berasa amat hiba sehingga diserang angin ahmar.
Keadaan semakin haru-biru, tiada sesiapa yang mengaku bertanggungjawab
meletakkan botol asid itu. Berlaku tuduh menuduh antara Um dengan Uj. Ibu meminta mereka
bertenang namun, diabaikan. Keluarga tersebut mula berpecah kepada dua, iaitu ada yang
menyokong Uj dan ada yang menyokong Um.
SinopsisKeruntuhan moral dalam institusi kekeluargaan yang menyebabkan berlakunya
perpecahan.
Sikap tidak mahu mengalah dan bertolak ansur menyebabkan berlakunya pergaduhan antara
Uj dengan Um. Mereka sanggup bertelingkah hanya kerana permainan catur. Malah
pergaduhan itu juga telah menyebabkan perpecahan dalam keluarga mereka. Ibu mereka yang
sedang sakit juga telah diabaikan.
1. Persoalan sikap bangga yang menguasai diri.
Sikap Uj dan Um yang tidak mahu mengalah dan mahu menang menyebab mereka bertelagah.
Sedangkan hubungan mereka adalah sedarah iaitu adik-beradik.
2. Persoalan keharmonian dalam keluarga harus diutamakan.
Ibu yang sedang sakit amat risau tentang pergaduhan anak-anaknya yang boleh menyebabkan
keharmonian terganggu.
3. Pengkhianatan sesama ahli keluarga.
Ahli keluarga terutama Uj dan Um bertindak di luar batasan semata-mata untuk menentukan
kehebatan mereka dalam permainan catur.
Secara keseluruhannya plot drama digarap mengikut kronologi. Terdapat empat peringkat
garapan plot iaitu:
(i) Permulaan
Persoalan
Plot
TemaCerita dimulakan dengan apabila Um mengajak Uj berlawan catur bagi menentukan
siapa yang lebih hebat.
(ii) Perkembangan
Uj berusaha menanam semangat dalam permainan catur kepada adiknya agar
mengulangi sejarah kecemerlangan keluarga mereka sebagai pemain catur terhebat.
Cerita diteruskan lagi dengan Uj dan Um mula berlawan catur. Perlawanan berlangsung
dengan sengit untuk mencari kemenangan.
(iii) Konflik
Uk berbisik kepada Uj kononnya Um sedang membaca buku catur besar dan tebal yang
dibelinya dari luar negara untuk mengalah Uj dan mendapatkan kehormatan keluarga.
(iv) Klimaks
Pengkhianatan berlaku apabila kaki Um terkena asid yang diletakkan di bawah meja
catur.
(v) Peleraian
Ibu mereka diserang angin ahmar dan keluarga mereka berpecah kepada dua. Satu
pihak menyokong Um dan satu pihak lagi menyokong Uj.
Watak Utama
Uj
 Abang sulung yang menjadi ketua keluarga.
 Mempunyai lima orang adik dan pandai bermaina catur.
 Beliau juga adalah penyadang anugerah IGM dalam pertandingan catur.
Watak dan Perwatakan Pemarah – cepat panas baran apabila berhadapan dengan cabaran terutama ketika
bermain catur.
 Berbangga akan keturunan - Mendedahkan keturunannya yang hebat iaitu al-Hakam
juara catur terbaik dunia pada kurun ke-17 kepada Um.
 Bersemangat tinggi - sentiasa mahukan kemenangan dalam setiap perlawanan yang
disertai, serta mahu menaikan nama keluarganya setaraf dengan pemain catur ternama
dunia.
 Pilih kasih - hanya mengagungkan adik-beradiknya yang pandai bermain catur sahaja
untuk mewarisi penguasaan keluarganya.
Watak Sampingan
1. Um
 Adik bongsu kepada Uj.
 Masih muda dan berpotensi dalam permainan catur.
 Mempunyai semangat juang yang tinggi - sanggup membaca buku dari luar negara
untuk mendalami permainan catur.
 Berani – sanggup menyahut cabaran abangnya walaupun sudah mengetahui akan
kehebatan Uj dalam permainan catur.
 Mengambil berat – Um sentiasa berfikir tentang kesihatan ibunya sedang sakit darah
tinggi.
 Mementingkan diri sendiri – Um tetap bertelingkah dengan Uj walaupun, telah dilarang
oleh ibunya sehinggakan ibunya mengalami angin ahmar.
1. Pemerian
Pengarang menceritakan tentang watak Uj yang telah berjaya memperoleh gelaran IGM
dalam permaian catur.
Teknik Penulisan2. Dialog
Perbualan di antara Uj dengan Um ketika hendak memulakan perlawanan catur sehingga
menceritakan akan kehebatan keluarga mereka.
3. Imbas Kembali
Mengimbas kembali akan moyang mereka iaitu keturunan al-Hakam yang amat terkenal
dalam permainan catur pada kurun ke 17.
4. Suspens
Pembaca tertanya-tanya akan keputusan perlawanan catur antara Uj dengan Um yang tidak
berkesudahan.
Latar masa
 Berlaku selama tiga hari tiga malam semasa pertandingan berlangsung antara Uj
dengan Um.
Latar tempat
 Rumah keluarga Uj
 Biliik air
Latar masyarakat
 Masyarakat yang mahir dalam permainan catur contohnya keluarga Uj.
 Masyarakat yang bangga dengan keturunan contohnya Uj yang seringkali menceritakan
kehebatan keluarganya bermain catur kepada Um.
Latar  Masyarakat yang kaya raya contohnya Uj dan adik beradiknya menugaskan dua orang
doktor untuk merawat ibu mereka yang sakit
1. Bahasa asing contohnya bahasa Indonesia (ruwet), bahasa Arab (kudrat)
2. Metafora contohnya cahaya kepintaran
3. Simile contohnya … Abang Uj seperti David the Gnome…
4. Sinkope contohnya … kota saya tadi di kanan, ni kenapa di kiri pula? …
5. Peribahasa contohnya … batu api ….
1. Nilai keberanian contohnya Um menyahut cabaran abangnya Uj untuk bertanding
catur.
2. Nilai kegigihan contohnya Um berusaha bersungguh-sungguh menelaah buku tentang
permainan catur.
3. Nilai kasih sayang contohnya Uj menyayangi adiknya Um.
1. Kita hendaklah berusaha bersungguh-sungguh agar berjaya dalam hidup
2. Semangat keberanian perlulah dimiliki oleh setiap individu agar semua cabaran yang
ditempuh dapat diatasi dengan baik.
3. Kita hendaklah saling menyayangi antara adik-beradik kita agar kehidupan bahagia dan
harmoni.
Gaya bahasa
Nilai
Pengajaran1. Nyatakan tema cerpen Pemain Catur karya Zaharah Nawawi.
2. Berikan tiga perwatakan Uj dalam cerpen Pemain Catur karya Zaharah Nawawi.
1. Tema cerpen Pemain Catur karya Zaharah Nawawi ialah keruntuhan moral dalam
institusi kekeluargaan yang menyebabkan berlakunya perpecahan. Sikap tidak mahu
mengalah dan bertolak ansur menyebabkan berlakunya pergaduhan antara Uj dengan Um.
Mereka sanggup bertelingkah hanya kerana permainan catur. Malah pergaduhan itu juga
telah menyebabkan perpecahan dalam keluarga mereka. Ibu mereka yang sedang sakit
juga telah diabaikan.
2. Tiga perwatakan Uj dalam cerpen Pemain Catur ialah Uj berbangga dengan keturunan
contohnya dia bangga mendedahkan keturunannya yang hebat iaitu al-Hakam juara catur
terbaik dunia pada kurun ke-17 kepada Um. Dia juga bersemangat tinggi contohnya dia
sentiasa mahukan kemenangan dalam setiap perlawanan yang disertai, serta mahu
menaikkan nama keluarganya setaraf dengan pemain catur ternama dunia. Dia juga
seorang yang pilih kasih contoh dia hanya mengagungkan adik-beradiknya yang pandai
bermain catur sahaja untuk mewarisi dominasi keluarganya dalam permainan catur.
Cerpen Memori Seorang Tua
(Zahari Affandi)
Sinopsis
Pak Itam digambarkan seorang sebagai pejuang yang cekal. Dia telah beberapa kali
keluar masuk penjara kerana penentangannya terhadap Inggeris. Beliau berhasrat untuk
mengadakan majlis sambutan hari jadinya yang ke-85. Beliau turut bercadang untuk menjemput
wartawan, mahasiswa universiti serta para penduduk Langat ke majlis berkenan bagi berkongsi
kisah perjuangannya. Ketika Pak Itam membaca majalah Mastika lama, beliau tersentuh akan
paparan Siti Nurhidayah yang menuntut fasakh ketika beliau ditahan di penjara Singapura.
Itulah kali terakhir beliau menatap wajah dua orang anaknya, Izwan dan Nuryani Iman.
Tuk Mat merupakan orang yang banyak membantu Pak Itam menguruskan segala
persiapan untuk majlis itu dan turut dibantu beberapa orang pemuda kampung seperti Isa, Latif
dan Jali. Pada hari yng ditetapkan, Pak Itam lengkap berbaju Melayu menyambut tetamu.
Orang kampung memenuhi tempat berlangsungnya majlis tersebut, namun Pak Itam kecewa
kerana tetamu dari jauh masih belum sampai. Tambah mengecewakan Pak Itam kerana
wartawan akhbar dan televisyen tidak muncul.Pak Itam merasakan segala pengorbanannya
selama ini telah dilupakan.
Apabila tiba waktu Zuhur, Pak Itam masuk untuk menunaikan solat. Kaih yang cemas
cuba memberitahu perkara yang berlaku kepada Pak Itam. Apabila Tuk Mat mendekati Pak
Itam yang terbaring di sejadah, beliau dilihat sudah meninggal dunia. Tetamu yang hadir
membacakan surah Yasin untuk jenazah. Pada ketika itu, datang seorang perempuan tua
mendekati jenazah membawa sejambak ros. Tatkala orang ramai tercengang memikirkan
identiti perempuan tersebut, Tuk Mat menyapu air matanya dan menganggap hajat Pak Itam
untuk bertemu isterinya, Siti Nurhidayah telah tercapai.Tema
Semangat patriotik, iaitu tentang keinginan seorang tokoh yang ingin berkongsi memori
lampaunya dengan masyarakat.
Pak Itam ingin berkongsi perjuangan yang telah dilaluinya dengan anak cucunya dalam usaha
beliau membebaskan negara ini daripada penjajahan.
Persoalan
1. Persoalan kesediaan menghadapi cabaran.
Pak Itam terpaksa menempuh halangan dalam perjuangannya, iaitu terpaksa keluar masuk
penjara kerana perjuangannya bertentangan dengan dasar pemerintahan pada masa itu.
2. Persoalan rasa tanggungjawab terhadap nasib yang akan dialami oleh anak bangsa.
Atas dasar tanggungjawab, Pak Itam berjuang untuk bangsa Melayu kerana dia ingin
melihat bangsanya mendapat pendidikan yang tinggi serta tidak menjadi hamba di negara
sendiri.
3. Persoalan jati diri yang teguh.
Pak Itam mempunyai jati diri dan pendirian yang teguh dari usia muda sehingga usianya
mencecah 85 tahun. Plot
Binaan Plot
(i) Permulaan
Mengisahkan kehidupan zaman muda Pak Itam yang sering keluar masuk penjara
kerana menentang penjajah. Perjuangan untuk memartabatkan orang Melayu amat
menebal dalam jiwa Pak Itam.
(ii) Perkembangan
Pak Itam melahirkan hasrat beliau untuk mengadakan majlis sambutan hari jadinya yang
ke-85 tahun. Sambutan yang julung kali diadakan ini turut bertujuan untuk berkongsi
pengalamannya sebagai seorang pejuang. Pak Itam juga turut menyatakan harapannya
untuk melihat anak bangsanya hidup dengan sempurna dan bebas daripada sebarang
bentuk penjajahan. Tetamu yang hadir pada sambutan majlis hari jadinya agak kurang
dan ini menjadikan Pak Itam berasa sedih dan beranggapan bahawa pengorbanannya
selama ini kian dilupakan.
(iii)Klimaks
Pak Itam menghembuskan nafas terakhirnya di atas sejadah. Orang ramai yang hadir
membaca surah Yasin untuknya.
(iv)Peleraian
Kehadiran seorang wanita yang sudah berumur pada hari kematiannya membawa
sejambak ros merah menjadikan penduduk kampung tertanya-tanya. Hanya Tuk Mat
mengerti dan berfikir dalam hatinya, hajat Pak Itam kesampaian juga.Teknik Penceritaan
1. Pemerian
Pak Itam toleh kiri kanan. Pokok pisang, pokok lengkuas, serai, betik dan rumput-rampai
sekitar rumahnya mengangguk perlahan ditiup angin pagi. Nyaman benar hidup di
perkampungan, tetapi…
2. Dialog
“Dah kaujemput budak-budak suratkhabar?” tanya Pak Itam.
“Sudah!” jawab Tuk Mat.
3. Imbas Kembali
Tiba-tiba hatinya dipintali kesayuan. Di mana Siti Nurhidayah? Di mana Izwan dimana
Nuryani Iman? Sudah berpuluh tahun berpisah.
4. Monolog dalaman
Pak Itam sudah berfikir-fikir, budak-budak surat khabar sudah tentu akan
mengerumuninya, menghulur berbelas, mungkin berpuluh kaset perakam suara mahu
menemuramahnya.
Watak dan Perwatakan
Watak Utama
Pak Itam
1. Berasal dari Kuala Semantan, Pahang.
2. Berumur 85 tahun.
3. Mempunyai isteri iaitu, Siti Nurhidayah dan dua orang anak, iaitu Izwan dan Nuryani
Iman yang terpisah sejak isterinya meminta fasakh ketika dia di penjara.
4. Mempunyai seorang anak angkat bernama Sidah.5. Suka membaca. -, Pak Itam suka membaca akhbar dan majalah di kerusi malas di
kaki lima rumahnya.
6. Seorang nasionalis tulen. - Pak Itam berjuang bukan untuk kepentingan diri
sendiri tetapi untuk bangsanya.
7. Seorang yang taat akan perintah agama.- Pak Itam sentiasa beribadat dan
menggunakan waktu malam untuk mendekatkan diri kepada tuhan.
8. Baik hati - Pak Itam bersedia melayan tetamu yang datang untuk bertemu
dengannya di rumah.
Watak Sampingan
Tuk Mat
1. Bekas anggota polis.
2. Jiran Pak Itam.
3. Bertubuh sasa, kulit dan batang lengannya masih pejal dan kemas.
4. Rajin. - beliau banyak membantu Pak Itam dalam usaha mengadakan sambutan hari
lahirnya.
5. Boleh diharapkan dan berdisiplin -, hal ini diakui oleh Pak Itam apabila
membandingkan sifat anak-anak muda seperti Isa dan Latif dengan watak Tuk Mat.
Siti Nurhidayah
1. Bekas isteri Pak Itam yang menuntut fasakh ketika Pak Itam berada di dalam penjara.
2. Sempat hadir pada hari kematian Pak Itam.
3. Mempunyai dua orang anak, iaitu Izwan dan Nuryani Iman.Latar
Latar Masa
1. Sehari sebelum hari lahir Pak Itam yang ke-85 tahun- Tuk Mat dan penduduk
kampung sibuk menguruskan persiapan untuk majlis kenduri sempena hari jadi Pak Itam.
2. Sebelum Zuhur - Pak Itam masih menanti. Dia amat kecewa. Tuk Mat menyuruhnya
berehat.
3. Selepas Zuhur - Kiah menjerit memberitahu Tuk Mat bahawa Pak Itam sakit. Pak Itam
meninggal dunia dan bacaan Yasin diadakan.
Latar Tempat
1. Kediaman Pak Itam dan halaman rumahnya- tempat majlis kenduri sempena hari jadi
Pak Itam dan pameran diadakan .
2. Di kaki lima rumah Pak Itam - tempat Pak Itam duduk sambil membaca akhbar dan
majalah seharian di atas kerusi malas.
3. Kampung Pak Itam di Hulu Langat- perkampungan yang nyaman tetapi mula tercemar
apabila dua buah kilang dari Korea dan Jepun mula beroperasi.
4. Penjara di Singapura - Siti Nurhidayah, isteri Pak Itam datang bersama dua orang
anaknya membawa surat kadi meminta fasakh ketika Pak Itam meringkuk di situ.
Latar Masyarakat
1. Masyarakat pejuang yang mencintai bangsa dan negara.
Pak Itam sanggup keluar masuk penjara kerana menentang Inggeris demi sayang
akan bangsa dan negara.2. Masyarakat penulis dan wartawan.
Pak Itam mewakili golongan masyarakat yang menentang penjajah menggunakan
mata pena.
3. Masyarakat kampung yang masih mengamalkan amalan gotong royong serta
bekerjasama.
Tuk Mat dan beberapa orang pemuda kampung yang membantu Pak Itam
mengadakan majlis sambutan hari jadi Pak Itam secara besar-besaran.
.
Gaya Bahasa
1. Simile - …kian mengecil seperti sebiji debu
2. Peribahasa - seperti enau di belukar
3. Metafora -tangisan ketakwaan
4. Penggunaan Bahasa Inggeris - vision, Happy Birthday To You
5. Personifikasi - Pungguk di belakang rumah terus merintih, merindu bulan…
Nilai
1. Nilai pengorbanan.
Pak Itam sanggup menolak jawatan sebagai majistret demi cinta akan bangsa dan
negara.
2. Nilai cinta akan negara.
Pak Itam berjuang untuk membebaskan anak bangsanya daripada dibelenggu
kemiskinan dan mahu melihat anak bangsanya mendapat pendidikan tinggi.
3. Nilai bekerjasama.
Semua penduduk kampung tidak kira muda atau tua berganding bahu menjayakan
persiapan majlis sambutan hari jadi Pak Itam.Pengajaran
1. Kita hendaklah cinta akan bangsa dan negara agar tidak dijajah oleh bangsa lain.
2. Kita wajarlah saling membantu dalam setiap usaha agar pekerjaan menjadi mudah.
3. Kita hendaklah sentiasa mentaati perintah tuhan dengan meningkatkan amal ibadah
agar mendapat kesenangan di kemudian hari.
4. Kita haruslah mengenang jasa tokoh yang banyak berkorban untuk bangsa dan
negara walaupun masa berubah.
Latihan
1. Siapakah yang membantu Pak Itam menguruskan persiapan majlis sambutan hari
jadinya?
2. Nyatakan 2 tujuan Pak Itam mengadakan majlis sambutan hari jadinya?
Jawapan
1. Tuk Mat merupakan orang yang bertanggungjawab menguruskan persiapan majlis
sambutan hari jadi Pak Itam.
2. Tujuan Pak Itam mengadakan majlis sambutan hari jadinya adalah untuk menjamu
anak-anak Kampung Langat,cucu cicitnya di pusat pengajian tinggi yang datang
menemu ramahnya untuk membuat buku dan ingin berkongsi pengalaman beliau
sebagai seorang pejuang
Cerpen Israk
(Erda Roslan Khairi)
Sinopsis
Cerpen Israk mengisahkan Adam iaitu anak tunggal Wah, telah balik ke kampung bersamasama isterinya Siti Hawa dan anak-anaknya, Israk dan Mikraj di Kampung Sayong Perak.
Keadaan rumah yang serba kekurangan dari segi kemudahan asas dan keselesaan
menyebabkan anaknya Israk berasa kurang senang dan tidak dapat menyesuaikan diri dengan
kehidupan kampung . Namun adiknya Mikraj suka akan suasana kampung dan menyebabkan
mereka sering bertikam lidah. Hal ini berlaku kerana Israk telah dibesarkan di luar
negara.Tindakan Israk yang sering menghina dan menggores perasaan Wah menimbulkan rasa
kurang senang Mikraj dan dia sering mempertikaikan perbuatan Israk terhadap Wah.
Perbezaan pendapat ini telah mencetuskan perang mulut antara mereka. Namun Wah tidak
suka mereka bertengkar bagai anjing dengan kucing dan mahu mereka berbaik-baik semula
walaupun hati Wah terluka. Suatu hari, bekalan air paip di kampung Sayong telah terputus
menyebabkan Mikraj mencadangkan agar abangnya mandi di sungai. Namun, Israk telah
terjatuh dan Wahlah yang berusaha menyelamatkan Israk sehingga naik ke tebing. Akhirnya,
Israk insaf dan berubah. Dia mula memakai baju Melayu, makan nasi, dan mencari jering serta
tempoyak untuk dimakan.
Tema
Perbezaan budaya dan kehidupan dalam sebuah keluarga sehingga mencetuskan
pertentangan pandangan dan nilai.
Israk yang dibesarkan di Perth, Australia mempunyai pandangan yang berbeza dengan adiknya
tentang kampung, kehidupan dan diri neneknya Wah.Persoalan
1. Persoalan jati diri
Israk yang dibesarkan di Perth Australia tidak mempunyai jati diri ketimuran akibat
persekitaran dan cara dia dibesarkan. Hal ini bertentangan dengan sifat adiknya Mikraj
yang lebih kukuh dan teguh jati dirinya dengan adat ketimuran.
2. Persoalan kasih sayang seorang nenek terhadap cucunya.
Wah seorang nenek yang menyayangi cucunya, walaupun cucunya amat ego dan selalu
melukakan hatinya namun Wah tetap sabar.Hal ini terpancar apabila Wah menyelamatkan
Israk yang hampir lemas dengan tenaga tuanya.
3. Persoalan tanggungjawab bapa terhadap keluarga.
Adam menjalankan tanggungjawabnya kepada anak-anak. Dia membiasakan anak-anak
dengan kehidupan kampung di tempat dia dibesarkan agar anak-anaknya tidak sombong
dan lupa diri kerana biasa hidup mewah di bandar.
Plot
Binaan Plot
1. Permulaan
Adam, Siti Hawa, Israk dan Mikraj telah pulang ke rumah Wah di Kampung Sayong. Israk
anak teruna Adam, kelihatan kurang selesa dengan suasana di kampung kerana selama ini
dia dibesarkan oleh datuknya di Perth Australia.
2. Perkembangan
Mikraj, adik kepada Israk seorang remaja yang mudah menyesuaikan diri dengan
kehidupan di kampong. Israk pula ego dengan statusnya sebagai orang bandar dan bakal bergelar ahli korporat. Perselisihan pendapat antara dua beradik ini semakin memuncak
apabila kelakuan dan tingkah laku Israk semakin keterlaluan terhadap Wah. Israk tidak
patut menyakiti hati Wah kerana Wahlah yang menjaganya sejak berumur sehari.
Pertikaman lidah antara dua beradik itu berlarutan dan telah menyebabkan Wah masuk
campur serta menasihati kedua-dua cucunya agar jangan bertekak pasal dirinya lagi.
3. Klimaks
Keputusan air di kampung Sayong telah memaksa Israk ke sungai untuk mandi, setelah
dicabar oleh adiknya Mikraj. Israk telah terjatuh ke dalam sungai dan telah diselamatkan
oleh neneknya.
4. Peleraian
Israk keluar dari bilik dengan berpakaian baju Melayu telah mengejutkan keluarganya.
Israk mulai mencedok nasi dan gulai malah mencari jering dan tempoyak yang merupakan
makanan yang paling tidak disukainya.
Teknik Penceritaan
1. Teknik Dialog
“Abang tak mahu pergi kebun? Apa kata abang pergi sebelum abang menjadi ahli korporat
nanti,” rayu Mikraj.
“Tak perlu!” Israk menghayun kata-kata
2. Teknik Imbas Kembali
Mikraj teringat akan peristiwa yang berlaku pada Wah semasa muda.
Ketika Wah masih remaja (tidak seperti remaja pada masa kini), Lebai Saleh pernah
bertakhta di hati Wah. Tetapi terpisah setelah Lebai Saleh mengaji di Mesir………….Mikraj
tersentak daripada lamunan yang melangit ketika Wah mengacannya.3. Teknik Pemerian
Pagi nirmala. Camar menyanyi mesra bersaing dengan cengkerik menunjuk ketangguhan.
Daun-daun melambai-lambai setenang air Sungai Perak. Bot tambang sudah mula
beroperasi.
Watak dan Perwatakan
Watak Utama
Israk
1. Anak teruna Adam dan Siti Hawa.
2. Merupakan cucu sulung Wah.
3. Ego dan sombong - Israk tidak selesa tinggal di kampung dan makan makanan
kampung. seperti petai dan jering.
4. Biadap – Dia sering menyindir dan merungut tentang ketidakselesaan tinggal sehingga
menyakiti hati neneknya.
5. Degil – Dia tidak menghormati Wah sebagai neneknya walaupun dinasihati oleh Mikraj.
6. Insaf – Dia sedar akan kesalahannya setelah dia jatuh ke dalam sungai dan
diselamatkan oleh Wah.
Mikraj
1. Anak kedua pasangan Adam dan Siti Hawa.
2. Adik perempuan Israk dan cucu kedua Wah.
3. Berjiwa seni – dia berminat dalam bidang sastera dan mengajak Israk berkenalan
dengan alam.
4. Penyayang - dia amat menyayangi Wah.
5. Bertanggungjawab - Tidak suka akan tindakan dan sikap abangnya yang keterlaluan
terhadap neneknya Wah.Wah
1. Merupakan ibu kepada Adam dan nenek kepada Israk dan Mikraj.
2. Sudah lanjut usia tetapi masih kuat dan bertenaga.
3. Alim dan taat akan agama – dia sentiasa berwuduk .
4. Penyayang - dia amat menyayangi cucu-cucunya.
5. Tabah - Wah memelihara anaknya seorang diri setelah kematian suaminya yang
meninggal dunia sebelum kelahiran anak mereka.
Latar
Latar Masa
1. Musim durian
2. Pada waktu pagi - Israk jatuh di sungai ketika hendak mandi akibat ketiadaan air paip.
3. Kebanyakan peristiwa berlaku pada waktu siang.
Latar tempat
1. Kampung Sayung iaitu tempat tinggal Wah.
2. Sungai Perak iaitu sungai yang terletak di tepi rumah Wah.
3. Rumah kayu milik Wah.
Latar Masyarakat
1. Masyarakat yang menghormati orang tua – Mikraj amat menghormati Wah
2. Masyarakat muda yang sukar menyesuaikan diri dengan suasana kampung.
Israk tidak selesa tinggal di kampung dan makan makanan kampung. seperti petai dan
jering.
3. Masyarakat yang bertanggungjawab
Mikraj tidak suka akan tindakan dan sikap abangnya yang keterlaluan terhadap
neneknya Wah.4. Masyarakat yang penyayang
Wah amat menyayangi cucu-cucunya.
Gaya bahasa
1. Simile
……pantas dan teratur sekali laksana seorang primadona.
2. Dialog
“Lama sampai?” aju Wah dan salam dihulurkan oleh tetamu dari Bukit Antarabangsa itu
disambut dengan pantas.
“Baru”.Adam, anak tunggal Wah, segera menjawab.
3. Peribahasa
Sudah terhantuk baru terngadah
Macam anjing dengan kucing .
Bagai air dengan minyak. Entah bila akan bercantum.
Cari-cari bulu ayam bercantum jua akhirnya.
4. Pesonifikasi
Daun pokok pisang melambai-lambainya seolah-olah mengeji.
5. Metafora
Bara kata-kata
Nilai
1. Nilai menghormati ibu bapa.
Israk menolak baik pelawaan ayahnya untuk makan durian bersama-sama keluarganya
2. Nilai ketabahan.
Wah amat tabah membesarkan anaknya tanpa kehadiran suami.3. Nilai keprihatinan
Mikraj amat prihatin akan perasaan neneknya yang sentiasa terguris dengan perbuatan
dan kata-kata abangnya yang seolah-olah mengejek dan memperlekehkan kehidupan
miskin neneknya.
4. Nilai kasih sayang
Wah amat menyayangi anak cucunya, sehingga sanggup menggunakan tenaga tuanya
untuk menyelamatkan cucunya yang jatuh ke dalam sungai walaupun Israk selalu
menyakiti hatinya.
Pengajaran
1. Kita hendaklah menghormati orang yang lebih tua daripada kita terutama dari segi
percakapan dan perbuatan kita.
2. Kita mestilah mengetahui asal usul kita agar kehidupan kita selari dengan kehendak
agama dan masyarakat.
3. Kita haruslah menjaga perlakuan dan kata-kata kita terhadap sesiapa sahaja agar orang
di sekeliling kita tidak merasa tersinggung dan kurang senang kepada kita.
4. Kita haruslah sentiasa bersyukur terhadap apa-apa sahaja yang kita nikmati kerana ada
orang lain yang tidak bernasib baik seperti kita.
5. Kita mestilah berterima kasih terhadap apa-apa bantuan yang telah diterima.Latihan.
1. Mengapakah Israk berasa tidak selesa hidup di kampung?
2. Mengapa Wah tidak mahu menjualkan rumah uzurnya kepada Majlis Daerah?
Jawapan.
1. Israk berasa tidak selesa hidup di kampung kerana dia dibesarkan di Perth, Australia
yang mewah dengan kekayaan dan dia bakal menjadi orang korporat.
2. Wah tidak mahu menjualkan rumah uzurnya kerana masih memegang amanah ibunya
dan rumah itu menyimpan sejuta rahsia hati dan kenangan kehidupan Wah.