Sabtu, 19 Mei 2012
Isnin, 14 Mei 2012
HIKAYAT MARAHKAN KAMA ( MARAKARMA)
SINOPSIS
Peperangan, Perkahwinan dan Pertabalan
Prosa
tradisional ini mengisahkan Maharaja Indera Dewa yang marah apabila
Maharaja Marakarma telah menyerang negeri baginda. Maharaja Indera Dewa
menitahkan raja-raja supaya keluar berperang dengan
Marakarma. Maharaja Marakarma dan Raja Mengindera Sari telah meminta
keizinan ayahanda dan bonda mereka untuk keluar berperang. Kedua-dua
belah pihak berperang dan bertarung mengikut status
masing-masing. Ramai yang tewas dalam peperangan, mayat manusia
bertimbun serta kepala hulubalang dan pahlawan berselerakan di tengah
padang. Hanya Maharaja Indera Dewa sahaja yang terselamat.
Melihatkan
keadaan itu, Maharaja Marakarma pun mengusir Maharaja Indera Dewa dari
situ. Maharaja Indera Dewa pun bertanya kepada Maharaja Marakarma
tentang asal usul baginda lalu menyuruh baginda pulang kerana kasihan
akan Maharaja Marakarma serta ayahanda dan bonda baginda. Maharaja
Marakarma tersenyum lalu menyatakan bahawa baginda dianggap sebagai anak
yang malang dan tidak dibenarkan tinggal di dalam negeri Puspa Sari.
Pada pendapat Maharaja Marakarma, tiada gunanya baginda hidup. Lebih
baik baginda mangkat bersama-sama dengan Maharaja Indera Dewa. Maharaja
Indera Dewa sangat marah apabila mendengar kata-kata Maharaja Marakarma
lalu memanah ke arah Maharaja Marakarma tetapi tersasar. Setelah
masing-masing menunjukkan kehebatan memanah, berlaku pula kejadian
tikam-menikam. Tikaman Maharaja Marakarma terkena pada dada Maharaja
Indera Dewa lalu tembus ke belakang. Baginda pun rebah tetapi sebelum
mati, Maharaja Indera Dewa sempat berpesan kepada Maharaja Marakarma
supaya menjaga anak baginda, Puteri Nila Cahaya.
Setelah
mendengar berita kemangkatan ayahandanya di medan peperangan, Puteri
Nila Cahaya terus menangis lantas berlari ke luar kota bersama-sama
dengan bondanya untuk mencari mayat Maharaja Indera Dewa. Tuan Puteri
Nila Cahaya mendapati ayahandanya tersandar pada bangkai gajah. Bondanya
juga mangkat kerana terkena tikaman keris yang terletak di tangan
Maharaja Indera Dewa. Tuan Puteri Nila Cahaya hendak menikam dirinya
tetapi dapat diselamatkan oleh isteri-isteri hulubalang. Sebelum pulang
ke negeri Puspa Sari, Maharaja Marakarma telah mengarahkan Raja Rum Syah
Ke negeri Anta Beranta yang telah kematian maharajanya. Kemudiannya,
Maharaja Marakarma dan Raja Mengindera Sari bertemu pula ayahanda
mereka. Ayahanda mereka berasa sangat gembira kerana mereka telah menang
dalam peperangan dan kemudiannya mereka pulang ke negeri Puspa Sari.
Setelah
melihat saudaranya duduk bersama-sama dengan suaminya, Tuan Puteri
Cahaya Khairani pun menemui mereka lalu menangis. Tuan Puteri Cahaya
Khairani memberitahu bahawa Raja Bujangga Indera kini sudah dewasa
setelah sekian lama mereka tidak bertemu dan amat rindu akan adindanya
itu. Raja Bujangga amat terkejut dan tercengang apabila mendengar
kata-kata Tuan Puteri Cahaya Khairani. Setelah diamat-amati, ternyatalah
Tuan Puteri Cahaya Khairani ialah kakandanya. Berita baik itu
kemudiannya disampaikan kepada ayahanda dan bonda mereka yang kini
tinggal di negeri Mercu Indera oleh seorang hulubalang.
Maharaja Marakarma dan anak raja yang lain bercadang untuk mengahwinkan
Raja Bujangga Indera dengan Tuan Puteri Nila Cahaya dan ingin ditabalkan
menjadi raja di negeri Anta Beranta. Rombongan Maharaja Marakarma
kemudian berangkat ke negeri Anta Beranta. Maharaja Marakarma menitahkan
Perdana Menteri supaya membuat persiapan untuk meraikan perkahwinan
Raja Bujangga Indera dengan Tuan Puteri Nila Cahaya lalu melantik Raja
Bujangga Indera menjadi Maharaja Anta Beranta.
Maharaja Negeri Mercu Indera
Seluruh
rakyat Mercu Indera datang menghadap Maharaja Malai Kisna. Pada masa
yang sama, hulubalang berkenaan diperintah oleh Maharaja Bujangga Indera
supaya membawa surat lalu menghadap baginda. Bentara
telah membaca kandungan surat tersebut. Kandungan surat tersebut
menyatakan bahawa Tuan Puteri Cahaya Khairani telah diselamatkan oleh
Maharaja Marakarma. Setelah selesai surat tersebut dibaca, rombongan
Maharaja Marakarma pun tiba. Maharaja Malai Kisna dan isteri baginda
menyambut ketibaan rombongan lalu meraikan rombongan tersebut.
Genap
empat puluh hari empat puluh malam, Maharaja Marakarma dan isteri
baginda dihias dan diletakkan di atas tandu. Mereka diarak mengelilingi
negeri Mercu Indera sebanyak tujuh kali. Maharaja Kisna Indera,
Mengindera Dewa, Raja Mengerna Lela dan Raja Dikar Agas Peri pun
menunjukkan kesaktian mereka masing-masing. Seluruh rakyat negeri Mercu
Indera menjunjung duli dan berdoa semoga Sultan Maharaja Marakarma dan
Tuan Puteri Cahaya Khairani ditabalkan sebagai raja negeri
Mercu Indera. Setelah selesai upacara pertabalan Maharaja Marakarma,
saudara mara baginda yang lain memohon keizinan untuk pulang ke negeri
masing-masing. Raja Mengindera Sari pula telah ditabalkan menjadi raja
di negeri Pelanggam Cahaya bagi menggantikan Maharaja Puspa Indera.
TEMA
Tema prosa tradisional ini adalah hubungan erat antara kerabat diraja
Peperangan
yang berlaku antara Maharaja Marakarma dengan Maharaja Indera Dewa
telah dapat menyatukan Puteri Nila Cahaya dengan Raja Bujangga Indera
melalui ikatan perkahwinan. Selain itu, Puteri Cahaya Khairani telah
dapat bertemu semula dengan saudaranya, Raja Bujangga Indera serta ayahanda dan bondanya setelah diselamatkan oleh Maharaja Marakarma.
PERSOALAN
i. Keberanian untuk menempuh cabaran.
Contoh: Maharaja Marakarma berani untuk menentang Maharaja Indera Dewa.
ii. Kebijaksanaan dalam tindakan.
Contoh: Apabila
Maharaja negeri Anta Beranta mangkat, Maharaja Marakarma segera
mengarahkan Raja Rum Syah untuk melihat keadaan rakyat negeri Anta
Beranta agar baginda dapat menakluk negeri tersebut.
iii. Penderitaan tidak semestinya berkekalan.
Contoh: Puteri
Nila Cahaya yang sedih setelah kematian ayahanda dan bondanya akhirnya
mendapat kesudahan yang baik kerana dapat berkahwin dengan Raja Bujangga
Indera.
iv. Tanggungjawab seorang bapa.
Contoh: Maharaja
Marakarma menunaikan tanggungjawab sebagai seorang bapa kepada Puteri
Nila Cahaya dengan menjaga puterinya dengan baik serta mengahwinkan
Puteri Nila Cahaya dengan Raja Bujangga Indera.
Watak Utama
Maharaja Marakarma
i. Putera kepada Maharaja Indera Angkasa.
ii. Mempunyai hubungan persaudaraan dengan Raja Mengindera Sari.
iii. Berkahwin dengan Tuan Puteri Cahaya Khairani.
iv. Taat.
Contoh: Maharaja Marakarma taat akan perintah ayahanda baginda supaya berperang menentang Maharaja Indera Dewa.
v. Mahir memanah.
Contoh: Maharaja Marakarma berjaya membunuh Maharaja Indera Dewa dengan kemahiran memanah yang dimiliki oleh baginda.
vi. Berani.
Contoh: Maharaja Marakarma berani untuk menentang Maharaja Indera Dewa.
vii. Bertanggungjawab.
Contoh: Maharaja Marakarma bertanggungjawab menjalankan tugas sebagai ayah kepada Puteri Nila Cahaya dengan baik.
viii. Ditabalkan sebagai maharaja di negeri Mercu Indera.
Watak Sampingan
Raja Mengindera Sari
i. Putera kepada Maharaja Indera Angkasa.
ii. Mempunyai hubungan persaudaraan dengan Maharaja Marakarma.
iii. Menjadi raja di negeri Pelanggam Cahaya.
iv. Taat.
Contoh: Raja Mengindera Sari taat akan perintah ayahanda baginda supaya berperang menentang Maharaja Indera Dewa.
v. Berani.
Contoh: Raja Mengindera Sari berani berperang menentang raja Maharaja Indera Dewa.
Puteri Nila Cahaya
i. Puteri kepada Maharaja Indera Dewa.
ii. Permaisuri kepada Raja Bujangga Indera
Contoh: Puteri Nila Cahaya berkahwin dengan Raja Bujangga Indera dan dijadikan raja negeri Anta Beranta.
iii. Penyayang.
Contoh: Puteri Nila Cahaya berasa sedih apabila mendengar berita kemangkatan ayahanda dan bondanya.
iv. Bernasib baik.
Contoh: Walaupun
pada asalnya Puteri Nila Cahaya hidup menderita namun kerana
kemangkatan ayahanda baginda namun akhirnya mendapat kebahagiaan setelah
berkahwin dengan Raja Bujangga Indera.
Puteri Cahaya Khairani
i. Berkahwin dengan Maharaja Marakarma.
ii. Mempunyai hubungan persaudaraan dengan Raja Bujangga Indera.
iii. Penyayang.
Contoh: Puteri Cahaya Khairani berasa gembira apabila dapat bertemu kembali dengan adinda yang disayangi.
Raja Bujangga Indera
i. Bersaudara dengan Tuan Puteri Cahaya Khairani
ii. Berkahwin dengan Tuan Puteri Nila Cahaya
iii. Ditabalkan menjadi Maharaja Anta Beranta
iv. Penyayang.
Contoh: Raja Bujangga Indera berasa amat gembira apabila dapat bertemu kembali dengan kakanda tersayang.
LATAR
Latar Masa
i. Pagi
Contoh: Maharaja Indera Dewa menitahkan raja-raja untuk keluar berperang dengan Maharaja Marakarma pada waktu pagi.
ii. Empat puluh hari empat puluh malam
Contoh: Upacara perkahwinan Raja Bujangga Indera dengan Tuan Puteri Nila Cahaya berlangsung selama empat puluh hari empat puluh malam.
Latar Tempat
i. Negeri Puspa Sari
Contoh: Pusat pemerintahan Maharaja Indera Angkasa.
ii. Negeri Anta Beranta
Contoh: Tempat perkahwinan Raja Bujangga Indera dengan Puteri Nila Cahaya dan pertabalan Raja Bujangga Indera sebagai maharaja di situ.
iii. Negeri Mercu Indera
Contoh: Tempat pertabalan Maharaja Marakarma menjadi maharaja.
Latar Masyarakat
i. Masyarakat feudal
Contoh: Masyarakat yang mengamalkan sistem pemerintahan beraja.
ii. Masyarakat yang penyayang
Contoh: Tuan Puteri Nila Cahaya amat menyayangi ayahanda dan bondanya.
iii. Masyarakat yang taat setia.
Contoh: Maharaja Marakarma patuh akan arahan ayahanda baginda supaya pergi berperang.
iv. Masyarakat yang bertanggungjawab
Contoh: Maharaja Marakarma menjalankan tanggungjawab sebagai ayah kepada Puteri Nila Cahaya dengan sempurna.
v. Masyarakat yang berani.
Contoh: Maharaja Marakarma berani untuk menentang Maharaja Indera Dewa.
vi. Masyarakat yang bekerjasama dalam melaksanakan sesuatu pekerjaan.
Contoh: Seluruh rakyat Puspa Sari bersama-sama keluar untuk berperang menentang maharaja Indera Dewa.
vii. Masyarakat yang mengamalkan kepercayaan karut.
Contoh: Maharaja Marakarma berpendapat bahawa tiada gunanya baginda hidup kerana dianggap sebagai anak yang membawa malang.
GAYA BAHASA
i. Bahasa Istana
Contoh: ayahanda, bonda, baginda, titah, bersemayam, singgahsana
ii. Bahasa Sanskrit
Contoh: ratna mutu manikam
iii. Bahasa Arab
Contoh: maghrib, masyrik
iv. Bahasa Melayu Klasik
Contoh: rata, lebu duli, anak keti
v. Kata Pangkal Ayat
Contoh: maka, adapun
NILAI
i. Nilai menepati janji
Contoh: Maharaja Marakarma menepati janji untuk menjaga Tuan Puteri Nila Cahaya dan memberi layanan yang baik kepada baginda.
ii. Nilai keberanian.
Contoh: Maharaja Marakarma berani untuk menentang Maharaja Indera Dewa.
iii. Nilai kasih sayang.
Contoh: Puteri Nila Cahaya sanggup untuk menikam dirinya apabila melihat mayat ayahanda dan bondanya kerana terlalu sayang akan baginda berdua.
iv. Nilai amanah.
Contoh: Hulubalang
yang disuruh untuk menyampaikan berita tentang Puteri Cahaya Khairani
telah diselamatkan oleh Maharaja Marakarma berjaya melaksanakan amanah
yang diberi.
v. Nilai kerjasama
Contoh: Seluruh rakyat turut bekerjasama dengan Maharaja Indera Dewa untuk keluar berperang.
vi. Nilai ketaatan
Contoh: Rakyat yang taat dengan perintah Maharaja Indera Dewa supaya keluar berperang dengan Maharaja Marakarma.
vii. Nilai bertanggungjawab
Contoh: Maharaja Marakarma bertanggungjawab menjaga Puteri Nila Cahaya dengan baik.
viii. Nilai kebijaksanaan
Contoh: Maharaja
Marakarma segera mengarahkan Raja Rum Syah untuk melihat keadaan rakyat
di negeri Anta Beranta setelah maharajanya mangkat.
PENGAJARAN
i. Kita hendaklah sentiasa berpegang kepada janji.
Contoh: Maharaja Marakarma telah menunaikan janjinya dengan Maharaja Indera Dewa untuk menjaga Puteri Nila Cahaya.
ii. Kita hendaklah berani untuk menentang musuh.
Contoh: Maharaja Marakarma berani untuk berdepan dengan Maharaja Indera Dewa dan menentang baginda.
iii. Kita hendaklah amanah dalam menjalankan tugas yang diberikan.
Contoh: Hulubalang
sanggup berjalan dari negeri Puspasari ke negeri Mercu Indera untuk
menyampaikan surat yang diamanahkan kepada Maharaja Malai Kisna.
iv. Kita hendaklah bertanggungjawab terhadap keluarga.
Contoh: Maharaja Marakarma bertanggungjawab menjaga Puteri Nila Cahaya dengan baik.
v. Kita hendaklah taat akan perintah ibu bapa.
Contoh: Maharaja Marakarma taat kepada ayahanda dan bonda baginda kerana memohon keizinan ayahanda baginda terlebih dahulu sebelum keluar berperang.
vi. Kita hendaklah bekerjasama dalam melaksanakan sesuatu tugas.
Contoh: Rakyat negeri Anta Beranta bersama-sama dengan Maharaja Indera keluar untuk berperang.
vii. Kita hendaklah mengekalkan hubungan yang erat sesama anggota keluarga.
Contoh: Walaupun
telah terpisah dengan anggota keluarganya, Puteri Cahaya Khairani masih
lagi mengingati dan mengekalkan hubungan yang erat dengan keluarganya.
viii. Janganlah kita mengamalkan kepercayaan karut.
Contoh: Maharaja Marakarma dianggap sebagai anak yang membawa malang melalui kepercayaan karut.
SOALAN
i. Bagaimanakah Maharaja Marakarma membunuh Maharaja Indera Dewa?
ii. Apakah hubungan antara Tuan Puteri Cahaya Khairani dengan Raja Bujangga Indera?
JAWAPAN
i. Maharaja Marakarma membunuh Maharaja Indera Dewa dengan menikam dada Maharaja Indera Dewa terus ke belakang.
ii. Hubungan antara Tuan Puteri Cahaya Khairani dengan Raja Bujangga Indera ialah adik
beradik.
HIKAYAT MARAKARMA TINGKATAN 1
Sinopsis
Bab 1 Maharaja Keinderaan
Betara
Angkasa Indera Dewa seorang raja yang gagah dan memiliki kerajaan yang
besar. Setelah memohon kebenaran daripada Betara Guru, baginda pun turun
ke dunia bersama isterinya.
Bab 2 Isteri Si Miskin Mengidam
Maharaja Indera memerintah Anta Beranta, sebuah kerajaan
yang besar. Pada satu hari Angkasa Indera Dewa menghadap Maharaja Indera
dalam keadaan tubuh yang compang-camping. Melihat keadaan Angkasa
Indera Dewa itu (Si Miskin), orang ramai mengetawakannya dan melontar
tubuhnya dengan kayu dan batu, sehinggakan tubuh baginda berdarah. Raja
mengusir Si Miskin dari istana.
Disebabkan Si Miskin dalam keadaan lapar, dia mencari makanan dalam timbunan sampah. Bersama isterinya, mereka makan daun taruk kayu, ketupat, dan tebu yang besi. Tiga bulan kemudian, isteri Si Miskin pun hamil. Sebenarnya ketupat dan tebu itu ialah anak kepada Betara Karma Jaya, yang telah dipuja dan dijatuhkan dari kayangan menjadi ketupat (lelaki) dan tebu (perempuan).
Sebulan sebelum bersalin, isteri Si Miskin mengidam memakan buah mempelam yang ada dalam taman Maharaja Indera Dewa. Si Miskin memperoleh buah tersebut di pasar, tetapi tidak diterima oleh isterinya. Jalan yang terakhir, Si Miskin pergi menghadap Maharaja Indera Dewa. Baginda mengizinkan diambil buah tersebut. Isteri Si Miskin berasa gembira kerana hajatnya telah dipenuhi. Selang tiga hari, isteri Si Miskin mengidam buah nangka yang terdapat dalam taman raja juga. Sekali lagi Si Miskin menghadap Maharaja Indera Dewa. Baginda memperkenankan hajat Si Miskin.
Disebabkan Si Miskin dalam keadaan lapar, dia mencari makanan dalam timbunan sampah. Bersama isterinya, mereka makan daun taruk kayu, ketupat, dan tebu yang besi. Tiga bulan kemudian, isteri Si Miskin pun hamil. Sebenarnya ketupat dan tebu itu ialah anak kepada Betara Karma Jaya, yang telah dipuja dan dijatuhkan dari kayangan menjadi ketupat (lelaki) dan tebu (perempuan).
Sebulan sebelum bersalin, isteri Si Miskin mengidam memakan buah mempelam yang ada dalam taman Maharaja Indera Dewa. Si Miskin memperoleh buah tersebut di pasar, tetapi tidak diterima oleh isterinya. Jalan yang terakhir, Si Miskin pergi menghadap Maharaja Indera Dewa. Baginda mengizinkan diambil buah tersebut. Isteri Si Miskin berasa gembira kerana hajatnya telah dipenuhi. Selang tiga hari, isteri Si Miskin mengidam buah nangka yang terdapat dalam taman raja juga. Sekali lagi Si Miskin menghadap Maharaja Indera Dewa. Baginda memperkenankan hajat Si Miskin.
Bab 3 Negeri Puspa Sari
Isteri Si Miskin melahirkan seorang anak lelaki dan
diberikan nama Marakarma. Si Miskin mendirikan pondok untuk kediaman
mereka sekeluarga. Ketika mengali untuk membina pondok. Si Miskin telah
menemui tempayan besar yang mengandungi emas. Pada hari yang lain,
ketika dia sedang memangku anaknya, dia mengatakan sekiranya anaknya itu
anak dewa, jadikanlah sebuah negeri di dalam hutan ini. Dengan takdir
Allah, wujudlah sebuah negeri dan Si Miskin memberikan nama negeri itu
Puspa Sari. Manakala namanya ditukar kepada Maharaja Indera Angkasa dan
isterinya diberikan nama Tuan Puteri Ratna Dewi. Beberapa tahun kemudian, Tuan Puteri Ratna Dewi melahirkan seorang puteri dan diberikan nama Tuan Puteri Nila Kesuma.
Nilai
Antara nilai murni ialah kasih sayang,
contohnya Si Miskin berusaha menunaikan hajat isterinya yang mengidam
dengan menemui Maharaja Indera Dewa untuk memperoleh mempelam dan buah
nangka.
Seterusnya tanggungjawab, contoh Si Miskin bertanggungjawab terhadap keluarganya dengan membina pondok untuk mereka sekeluarga tinggal.
Selain itu hemah tinggi, contohnya Si Miskin tunduk dan menyembah tanda hormat apabila menemui Maharaja Indera Dewa.
Pengajaran
Antara pengajaran ialah kita perlu mendengar nasihat orang yang lebih tua,
contoh yang ditunjukkan oleh Betara Angkasa Indera Dewa yang tidak
mendengar nasihat Betara Guru bahawa hidup di dunia ini akan mengalami
kesusahan, janganlah diikuti.
Selain itu kita hendaklah mengasihi isteri kita, contohnya Si Miskin berusaha menunaikan hajat isterinya yang mengidam dengan berusaha mendapatkan buah mempelam dan nangka.
Akhir sekali pemerintahan perlu bersikap adil terhadap rakyat, contohnya Maharaja Indera Angkasa memerintah Puspa Sari dengan adil menyebabkan rakyat menyayanginya dan negerinya makmur.
Sabtu, 12 Mei 2012
OBOR PERJUANGAN BANGSA
Betapa perjuangan merdeka itu umpama
Ledakan badai gelombang tsunami.
Betapa perjalanan suci mengisinya
Bak setenang air tasik Putrajaya.
Kita pembawa obor perjuangan bangsa
Nyalakan apinya seterang mungkin
Bagi menyuluh haluan perjalanan
Demi generasi yang mendatang.
Hari ini jalan ini semakin berliku
Namun, dokonglah amanah ini, demi
Menjana Agenda Bangsa.
Kerana,
Jika tidak kita, siapa?
Jika tidak kini, bila?
Jika tidak di sini, di mana?
Ayuh, pembawa obor perjuangan bangsa:
Junjung agama mu!
Teguhkan bangsa mu!
Julang negara mu!
Bersama gagasan membina insan
Bersungguh kita menempa sejarah
Bersandar warisan, menuju wawasan
Gemilang bangsa, terbilang ummah.
Jumaat, 11 Mei 2012
SAMBUTAN HARI GURU DI PLGDP TUALANG.
Salam Sejahtera dan Salam bahagia. Sempena Sambutan Hari Guru 2012, saya dan rakan-rakan kursus akan menyambut Sambutan Hari Guru tidak bersama murid yang tercinta. Sambutan Kita kali ini akan dibuat di PLGP Seri Tualang bersama-sama pada 16 Mei 2012 ( Isnin ) . Agenda Kita adalah Solat maghrib berjamaah serta Tahlil dan Yasin, Kemudian diikuti dengan bacaan Jamuan Makan malam di Cafe. Sumbangan Guru-guru untuk menjayakan majlis ini adalah sangat-sangat di hargai. Selamat menyambut Hari Guru.
Khamis, 10 Mei 2012
YANG BIASA LAWAN LUARBIASA
1.Sembahyang
Yang biasa: Ramai dari kita yang sembahyang apabila telah masuk waktu. Yang kerap berlaku juga, sembahyang kita di akhir waktu. Mungkin pepatah orang putih "Better late than never" menjadi pegangan kita. Inilah golongan yang hanya tahu dirinya hamba tapi tak rasa hamba.
Luar biasa: Orang yang selalu menunggu-nunggu waktu untuk sembahyang. Seperti seorang yang sangat merindukan pertemuan dengan kekasihnya. 15 minit sebelum azan, dia dah duduk di tikar sembahyang.
Kalau begitu, sahihlah dia orang luar biasa.
2. Sedekah
Yang biasa: Kalau kita sedekah, kita mahu seluruh dunia tahu. Kalau tak panggil press, sekurang-kurangnya kita bercerita pada orang. Kita mahu orang tahu kita pemurah. Agaknya kita memang tak nak pahala sebab hanya sedekah yang ikhlas akan dibalas oleh Tuhan.
Luar biasa: Apabila bersedekah, kita lebih suka melakukan secara sembunyi. Ibarat kata, tangan kanan sedekah, tangan kiri pun tak tahu. Yang penting bagi kita ialah membantu meringankan kesusahan orang. Itu pun kita bimbang juga kalau-kalau dalam hati ada rasa riyak atau taksub dengan diri sendiri. Sedangkan kita berharap dengan banyak bersedekah akan turun rahmat serta keampunan Tuhan.
3. Berjaga malam
Yang biasa: Kita biasa berjaga malam sama ada untuk tengok bola sepak, melayari internet, catting facebook atau melayan VCD terbaru. Yang lebih teruk, kalau malam dihidupkan dengan berhibur di pusat-pusat hiburan.
Luar biasa: Malam kita dihidupkan dengan pelbagai ibadah dan amalan. Ketika orang lain lena dibuai mimpi, kita meninggalkan tilam empuk untuk Qiamullail, bertahajud dan muhasabahkan diri. Bagi kita, kesepian malam adalah saat paling sesuai untuk kita merayu kasih sayang Tuhan, Pencipta kita. Memohon keampunan, rahmat dan nikmat dariNya. Ini malam para nabi dan para wali. Kalau kita konsisten beribadah malam, memang kita ikut tradisi orang-orang yang luar biasa.
4. Kerja
Yang biasa: Kita cukup berbangga bila berjaya di dalam sebarang kerja. Sama ada dalam kerjaya, pelajaran mahupun bila dapat buat banyak amal ibadah. Kita rasa, kalau tak kerana otak kita yang genius, atau kerja kuat kita, tentu kita gagal. Sebab itu kita mudah pandang rendah pada orang yang kurang upaya atau kurang berjaya. Walaupun kita ucapkan alhamdulillah, tapi di hati kecil kita tak rasa apa yang berlaku, Tuhan punya kuasa.
Luar biasa: Bila kita dapat rasakan segala yang kita miliki adalah dari Tuhan. Kita sangat yakin bahawa kekayaan, pangkat dan kelulusan tidak akan kita nikmati kalau tidak dengan izin Tuhan. Makin banyak nikmat yang kita dapat, makin tinggi rasa kehambaan. Bimbang dan cemas kalau-kalau kita tidak mampu berterima kasih kepada Tuhan sehingga tersilap menggunakan nikmat dariNya. Makin banyak ibadah pula, makin takut dengan Tuhan . Luar biasalah jika manusia dapat merasakan dirinya hanya hamba Allah yang tidak memiliki apa-apa.
Yang biasa: Ramai dari kita yang sembahyang apabila telah masuk waktu. Yang kerap berlaku juga, sembahyang kita di akhir waktu. Mungkin pepatah orang putih "Better late than never" menjadi pegangan kita. Inilah golongan yang hanya tahu dirinya hamba tapi tak rasa hamba.
Luar biasa: Orang yang selalu menunggu-nunggu waktu untuk sembahyang. Seperti seorang yang sangat merindukan pertemuan dengan kekasihnya. 15 minit sebelum azan, dia dah duduk di tikar sembahyang.
Kalau begitu, sahihlah dia orang luar biasa.
2. Sedekah
Yang biasa: Kalau kita sedekah, kita mahu seluruh dunia tahu. Kalau tak panggil press, sekurang-kurangnya kita bercerita pada orang. Kita mahu orang tahu kita pemurah. Agaknya kita memang tak nak pahala sebab hanya sedekah yang ikhlas akan dibalas oleh Tuhan.
Luar biasa: Apabila bersedekah, kita lebih suka melakukan secara sembunyi. Ibarat kata, tangan kanan sedekah, tangan kiri pun tak tahu. Yang penting bagi kita ialah membantu meringankan kesusahan orang. Itu pun kita bimbang juga kalau-kalau dalam hati ada rasa riyak atau taksub dengan diri sendiri. Sedangkan kita berharap dengan banyak bersedekah akan turun rahmat serta keampunan Tuhan.
3. Berjaga malam
Yang biasa: Kita biasa berjaga malam sama ada untuk tengok bola sepak, melayari internet, catting facebook atau melayan VCD terbaru. Yang lebih teruk, kalau malam dihidupkan dengan berhibur di pusat-pusat hiburan.
Luar biasa: Malam kita dihidupkan dengan pelbagai ibadah dan amalan. Ketika orang lain lena dibuai mimpi, kita meninggalkan tilam empuk untuk Qiamullail, bertahajud dan muhasabahkan diri. Bagi kita, kesepian malam adalah saat paling sesuai untuk kita merayu kasih sayang Tuhan, Pencipta kita. Memohon keampunan, rahmat dan nikmat dariNya. Ini malam para nabi dan para wali. Kalau kita konsisten beribadah malam, memang kita ikut tradisi orang-orang yang luar biasa.
4. Kerja
Yang biasa: Kita cukup berbangga bila berjaya di dalam sebarang kerja. Sama ada dalam kerjaya, pelajaran mahupun bila dapat buat banyak amal ibadah. Kita rasa, kalau tak kerana otak kita yang genius, atau kerja kuat kita, tentu kita gagal. Sebab itu kita mudah pandang rendah pada orang yang kurang upaya atau kurang berjaya. Walaupun kita ucapkan alhamdulillah, tapi di hati kecil kita tak rasa apa yang berlaku, Tuhan punya kuasa.
Luar biasa: Bila kita dapat rasakan segala yang kita miliki adalah dari Tuhan. Kita sangat yakin bahawa kekayaan, pangkat dan kelulusan tidak akan kita nikmati kalau tidak dengan izin Tuhan. Makin banyak nikmat yang kita dapat, makin tinggi rasa kehambaan. Bimbang dan cemas kalau-kalau kita tidak mampu berterima kasih kepada Tuhan sehingga tersilap menggunakan nikmat dariNya. Makin banyak ibadah pula, makin takut dengan Tuhan . Luar biasalah jika manusia dapat merasakan dirinya hanya hamba Allah yang tidak memiliki apa-apa.
Pembugaran Dalam Bahasa Melayu
Konsep
Memartabatkan Bahasa Malaysia (MBM) bermaksud meletakkan bahasa Melayu
di tempat yang sepatutnya, sesuai dengan kedudukannya sebagai bahasa
kebangsaan seperti yang termaktub dalam Perkara 152, Perlembagaan
Malaysia. Bahasa Melayu juga merupakan bahasa pengantar utama
pendidikan berdasarkan Akta Pendidikan 1996. Tujuan utama memartabatkan
bahasa Melayu adalah kerana bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan
yang menjadi alat perpaduan, bahasa perhubungan utama dan bahasa ilmu ke
arah membina negara bangsa untuk mencapai hasrat 1Malaysia. Justeru,
semua usaha memartabatkan bahasa Melayu hendaklah dijuruskan ke arah
mencapai matlamat fungsi tersebut.
Program
MBM dalam Kursus Dalam Perkhidmatan (KDP) 4 Minggu Peningkatan
Profesionalisme ini memfokuskan kepada pengetahuan kandungan (content knowledge) Bahasa
Melayu(BM) yang terkini kepada guru opsyen dan guru bukan opsyen BM di
sekolah rendah dan di sekolah menengah. Selain itu, bagi memastikan
impak optimum penggunaan pengetahuan kandungan BM tersebut dapat
dicapai, strategi penyampaian yang kreatif, inovatif serta
pengintegrasian elemen didik hibur dan kemahiran Abad 21 diberikan
secara tunjuk cara dan aplikasi dalam pengajaran dan pembelajaran BM.
Melalui
kursus Pembugaran dalam Pengajaran dan Pembelajaran BM yang
ditawarkan dalam program ini, peserta akan mendapat pengetahuan
kandungan cara-cara menggalakkan penggunaan BM melalui aktiviti
berbahasa di dalam dan di luar bilik darjah dengan memfokuskan kepada
kemahiran berlisan dan pengucapan awam seperti bersyarah, berpidato dan
berpuisi. Kemahiran berbahasa murid dan pelajar boleh diaplikasikan
dalam aktiviti-aktiviti berbahasa secara menarik dan berstruktur seperti
di atas. Selain daripada itu, aktiviti berbahasa tersebut juga boleh
meningkatkan keyakinan berkomunikasi dalam bahasa Melayu dalam kalangan
murid dan pelajar. Elemen ini dapat membugarkan penggunaan bahasa Melayu
dalam kalangan khalayak dan memartabatkannya sebagai bahasa perhubungan
utama dan alat perpaduan.
Tajuk-tajuk kursus MBM KDP 4 Minggu Peningkatan Profesionlaisme ini menggunakan istilah Bahasa Melayu kerana Bahasa Melayu merupakan epistemologi kepada Bahasa Malaysia selaras dengan Akta 152.
MATLAMAT
Matlamat
Kursus Pembugaran dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu KDP 4
Minggu Peningkatan Profesionalisme Program MBM adalah untuk melahirkan
guru yang berketerampilan dalam merancang dan melaksanakan aktiviti
pembugaran dalam pengajaran dan pembelajaran BM di dalam dan di luar
bilik darjah.
HASIL PEMBELAJARAN
1. Menjelaskan aktiviti-aktiviti pembugaran dalam BM di dalam dan di luar bilik darjah dengan tepat dan betul;
2.
Mensintesis maklumat daripada pelbagai sumber untuk memperoleh
pemahaman yang lebih mendalam tentang bentuk dan prosedur
pelaksanaan aktiviti-aktiviti pembugaran dalam BM yang dapat digunakan
di sekolah;
3.
Mengaplikasikan ilmu dan kemahiran pengurusan aktiviti pembugaran dalam
BM untuk menghasilkan bahan pengajaran dan pembelajaran;
4. Menghasilkan produk dan portfolio pengajaran pembugaran untuk dilaksanakan di sekolah; dan
5. Menunjukkan semangat sepasukan sepanjang mengikuti kursus.
CADANGAN STRATEGI PENYAMPAIAN
Untuk
mencapai hasil pembelajaran kursus ini, pensyarah disarankan untuk
menggunakan prinsip dan strategi pengajaran dan pembelajaran menjurus
kepada menggalakkan peserta kursus menguasai kemahiran belajar secara
terarah kendiri serta dapat memproses maklumat secara kritis dan kreatif
menerusi strategi pengajaran dan pembelajaran yang boleh dipraktikkan:
- Kuliah
- Tunjuk cara
- Perbincangan
- Rujukan kendiri
- Penyelesaian masalah
- Pembelajaran berasaskan situasi/konteks
- Kolaboratif dan koperatif
- Penyediaan produk/portfolio pembelajaran
Strategi
pengajaran dan pembelajaran yang digunakan memberi penekanan kepada
elemen seperti kemahiran belajar, kemahiran berfikir, kemahiran
mentaksir dan menilai, kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi,
kemahiran fasilitator, kemahiran kerja berpasukan, dan kecerdasan
pelbagai. Kesemua kemahiran dikategorikan sebagai kemahiran abad 21.
* Sumber: Modul Kursus Pembugaran (suntingan MHM)
Tugasan
Anda dikehendaki menghasilkan suatu produk pembelajaran yang mengandungi perkara seperti berikut:
1. Pakej aktiviti pengajaran dan pembelajaran untuk suatu tempoh pengajaran tertentu di sekolah
2. Bahan-bahan sokongan yang akan digunakan dalam tempoh pengajaran tersebut
3. Pentaksiran dan penilaian aktiviti pengajaran dan pembelajaran
4. Bahan-bahan rujukan
5. Persembahan multimedia untuk tujuan pembentangan
Produk pembelajaran tersebut boleh dihasilkan dalam bentuk perisian kursus (CD) atau portfolio pembelajaran.
Penilaian
Penilaian
kursus dibuat 100% berdasarkan produk/portfolio pembelajaran yang
dihasilkan oleh peserta kursus. Pentaksiran terhadap produk/portfolio
berdasarkan kriteria penilaian seperti yang berikut:
Matlamat Kursus
§ Tema dan tajuk meliputi secara jelas dan selaras dengan kepeluan sukatan pelajaran
§ Aktiviti pembelajaran menjana daya pemikiran aras tinggi dan kemahiran belajar secara terarah kendiri
§ Bahan sokongan yang disediakan menjurus ke arah pencapaian matlamat kursus
2. Kandungan Portfolio
§ Prosedur portfolio dicatat dengan jelas
§ Hubungan
antara maklumat yang dikumpul dengan Hasil Pembelajaran kursus
ditunjukkan dalam bahan yang disediakan di dalam portfolio
§ Komponen-komponen dalam portfolio merupakan model yang dibina untuk membantu pelaksanaan di peringkat sekolah
3. Integrasi Teknologi
§ Penggunaan
teknologi yang menyokong ke arah mensintesis maklumat daripada pelbagai
sumber untuk memperoleh pemahaman yang lebih mendalam
4. Kreativiti dan Inovasi
§ Peserta dapat menghasilkan bahan sumber pengajaran-pembelajaran yang kreatif dan inovatif
§ Peserta dapat membina portfolio yang menarik dan boleh diguna pakai oleh guru lain
5. Keseluruhan
§ Portfolio menunjukkan keberkesanan kursus yang diikuti
§ Bukti keseluruhan boleh dilihat melalui kelicinan aktivit persembahan/pembentangan
§ Pengurusan portfolio yang kemas dan baik
Jumlah = 100%
Perihal "Bugar" dan "Pugar"
by Mohamad Musip on Sunday, June 26, 2011 at 7:47pm
Kursus "Pembugaran dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa" adalah antara kursus yang dijalankan bagi memberikan impak kepada program Memartabatkan Bahasa Malaysia (MBM). Program MBM ialah program
yang diperkenalkan pada tahun 2010 untuk menggantikan program
Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Malaysia
(PPSMI) yang mengharubirukan pendidikan arus perdana. Untuk
maksud menjayakan program MBM itu, sejumlah pensyarah dari beberapa IPG
dipanggil berkampung untuk membina kurikulum dan modul kursus.
Bermula
esok, 27 Jun 2011, kursus "Pembugaran" dan satu kursus lagi,
"Kompetensi Berbahasa" dijalankan di beberapa IPG. IPG Kampus Perempuan
Melayu telah dipertanggungjawabkan untuk melatih 50 orang guru BM dari
Melaka (15 orang), Negeri Sembilan (15 orang), dan Johor (20 orang).
Menerusi kursus pembugaran, para peserta akan dibimbing untuk menyediakan
aktiviti pembugaran di dalam dan di luar bilik darjah, manakala
menerusi kursus kompetensi berbahasa, para peserta akan dibimbing untuk
mendalami ilmu tentang kaedah dan teknik mengajarkan kemahiran bahasa.
Kamus
Dewan Edisi Keempat (2005) menjelaskan "bugar" sebagai pelengkap kepada
kata ganda "segar-bugar" yang bermakna sangat sihat (hal. 212). Kata
terbitan bugar" bagi kata dasar "bugar" ialah kebugaran, iaitu 1. hal
subur (tentang tumbuhan); 2. hal sihat dan segar (tentang tubuh
manusia). Tidak ada kata terbitan "pembugaran" bagi entri "bugar". Dalam
konteks judul kursus "Pembugaran dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Bahasa", panel penyedia modul telah memutuskan untuk memilih istilah "pembugaran" dan bukan "pemugaran".
Kata
dasar "pugar" dalam Kamus Dewan Edisi Keempat (2005: 1241) memaparkan
makna yang lebih menyerlahkan inti sari dan hasrat kursus. Kamus Dewan
menjelaskan bahawa kata dasar "pugar" juga bersinonim dengan kata dasar
"bugar", iaitu sihat benar.
Kata terbitan yang dikemukakan dalam kamus ialah "memugar" dan
"memugari" yang bermaksud 1. memperbaiki, memperelok semula, membaharui,
memulihkan; sementara "pemugaran" diberikan maksud pemulihan semula,
pembaikan kembali, pembaharuan; 2. perihal memugar (membuka,
mengusahakan) tanah.
Daripada penjelasan di atas, tampak bahawa perkataan yang lebih menepati maksud kandungan kursus ialah "pemugaran". Hal ini demikian kerana kursus
ini bertujuan untuk memperelok strategi, membaharui semangat,
memulihkan suasana muram, dan membuat pembaharuan dalam situasi
pengajaran dan pembelajaran, sama ada yang berlangsung di bilik darjah
atau di luar bilik darjah. Dengan ini, yakinlah kita bahawa
kursus "pemugaran" dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa
lebih menampilkan maksud yang diingini daripada kita memilih perkataan
"pembugaran". Walau bagaimanapun, kedua-dua perkataan, "bugar" dan
"pugar" tidaklah berlawanan maksud, justeru tidaklah bersalahan jika
penggunaan nama "kursus pembugaran" dipilih.
Aktiviti Pembugaran@Pemugaran
by Mohamad Musip on Sunday, June 26, 2011 at 8:06pm
A. Aktiviti di Bilik Darjah
1. Teka Silang kata
§ Definisi konsep
§ Tujuan
§ Kepentingan
§ Contoh
§ Membina silang kata bagi sesuatu kemahiran bahasa;
2. Pemintal Lidah
§ Tujuan
§ Bentuk ayat pemintal lidah
§ Membina ayat pemintal lidah – Contoh ; Kuku kaki kiri kakakku kena kuku kakiku
§ Membaca ayat-ayat pemintal lidah secara ansur maju.
3. Permainan Kosa kata
§ Pengertian kosa kata
§ Cara dan strategi permainan kosa kata
i. Domino
ii. Cantum kad perkataan/gambar
iii. Cantum ayat/gambar.
4. Peningkatan bahasa melalui projek berdasakan isu dengan menggunakan brosur dan laman web
§ Jenis-jenis projek yang dilaksanakan.
§ Pembinaan brosur
§ Penggunaan laman web
B. Aktiviti di Luar Bilik Darjah
1. Syarahan Luar
§ Definisi
§ Kepentingan syarahan
§ Ciri syarahan berkualiti
§ Prosedur pelaksanaan syarahan.
§ Pelaksanaan syarahan
2. Pidato.
§ Definisi
§ Perbezaan syarahan dengan pidato
§ Kepentingan sudut pidato
§ Pelaksanaan sudut pidato
§ Latihan berpidato
3. Perbahasan/Debat
§ Definisi konsep
§ Struktur perbahasan
§ Prosedur pelaksanaan perbahasan
§ Ciri ciri pembahas yang baik
§ Pelaksanaan perbahasan
4. Ceramah
§ Definisi konsep
§ Perbezaan ceramah daripada syarahan
§ Ciri ceramah berkesan
§ Pelaksanaan ceramah
5. Deklamasi Puisi Moden/sajak
§ Bentuk sajak
§ Ciri deklamasi sajak
§ Mendeklamasikan sajak.
6. Biografi
§ Definisi
§ Kepentingan mengetahui biografi tokoh
§ Penulisan biografi
§ Menilai tokoh biokgrafi
7. Teledrama pendek
§ Definisi
§ Menentukan tajuk
§ Menulis skrip
§ Membuat pementasan.
8. Temu bual
§ Definisi konsep
§ Bentuk bentuk temu bual
§ Menentukan subjek/isu
§ Pelaksanaan temu bual.
9. Penerbitan teledokumentasi
§ Definisi konsep
§ Kepentingan
§ Merangka teledokumentasi
§ Penggambaran dan persembahan.
Langgan:
Catatan (Atom)