Sabtu, 19 Januari 2013

































Pengajaran Pendidikan Jalanraya.

Salam Sejahtera.

Berikut adalah bahan bantuan mengajar PKJR Untuk Tingkatan 1. 


Petua keselamatan jalan raya

# Rancang perjalanan anda. Jika anda berasa letih, mengantuk, di bawah pengaruh alkohol atau berada dalam keadaan yang tidak tenteram, tangguhkan perjalanan.

# Sentiasa ikut had laju yang ditentukan. Had laju musim perayaan dikurangkan sebanyak 10 peratus.

# Berikan isyarat dan patuhi semua peraturan keselamatan ketika menukar lorong. Periksa cermin sisi dan pandangan belakang sebelum melakukan pertukaran lorong.

# Sentiasa patuhi peraturan jalan raya di simpang dengan berhenti apabila lampu isyarat merah atau kuning dan beri keutamaan kepada pejalan kaki.

# Elakkan daripada mengekori kenderaan lain pada sepanjang masa kerana ini sering menjadi punca kemalangan yang serius.

# Patuhi garis panduan keselamatan ketika memotong. Jangan memotong jika teragak-agak.

# Jangan memotong barisan atau menyalahgunakan lorong kecemasan. Ia bukan saja biadab tetapi membahayakan semua pengguna.

# Elakkan mencelah di antara kenderaan kerana ini membahayakan keselamatan anda dan orang lain.

# Pastikan kenderaan diselenggara dan diperiksa sebelum perjalanan jauh.

Kompaun maksimum RM300 tanpa rayuan bagi enam kesalahan utama

# Melebihi had laju

# Memotong barisan

# Tidak mematuhi lampu isyarat

# Menggunakan lorong kecemasan

# Memotong di garisan berkembar

# Memandu secara berbahaya.

Pandu, Tunggang dan Jalan Dengan Selamat - Anda Mampu Mengubahnya, Patuhi Had Laju, Kelajuan Membunuh, Ingatlah Orang Tersayang dan Pandu Cermat.


Sambung Baca: http://anizyn.blogspot.com/2008/10/petua-keselamatan-jalan-raya.html#ixzz2IXrNTNoj

SIMPULAN BAHASA MENENGAH RENDAH


Peribahasa - Simpulan Bahasa

Simpulan Bahasa
  1. Abang angkat
    Lelaki yang lebih tua daripada seseorang yang tidak mempunyai pertalian keluarga tetapi dianggap sebagai abang sendiri
  2. Abang ipar
    Abang kepada isteri atau suami seseorang
  3. Abang kandung
    Abang seibu dan sebapa
  4. Abu jahal
    Orang yang suka menghalangi usaha yang baik
  5. Abu nawas
    Orang yang bijak melepaskan diri
  6. Ada angin
    Mempunyai perasaan yang tertentu mengikut keadaan
  7. Ada bakat
    Mempunyai kebolehan dalam sesuatu bidang
  8. Ada bukti
    Ada tanda atau keterangan tentang sesuatu hal atau peristiwa
  9. Ada hajat
    Mempunyai keinginan atau maksud
  10. Ada hati
    Mempunyai keinginan lebih daripada keupayaan
  11. Ada jalan
    Ada cara untuk melakukan sesuatu
  12. Air muka
    Wajah atau rupa seseorang
  13. Ajak-ajak ayam
    Tidak sungguh-sungguh mempelawa
  14. Akad nikah
    Perjanjian dalam perkahwinan
  15. Akal kancil
    Orang yang cerdik dan pandai menipu
  16. Alas cakap
    Kata pendahuluan sebelum perundingan atau perbincangan dijalankan
  17. Alas dulang
    Wang hadiah yang ditinggalkan dalam dulang
  18. Alas meja
    Kain penutup meja
  19. Alas perut
    Makan sedikit untuk menghilangkan rasa lapar
  20. Ambil angin
    Bersiar-siar
  21. Ambil berat
    Memberikan perhatian
  22. Ambil hati
    Membuat sesuatu untuk menggembirakan orang lain
  23. Ambil masa
    Tidak tergopoh-gopoh; memakan masa
  24. Anak angkat
    Anak orang lain yang dianggap / dijadikan seperti anak sendiri
  25. Anak bapa
    Anak lelaki kesayangan sesebuah keluarga
  26. Anak beranak
    Sekeluarga
  27. Anak buah
    Orang yang di bawah jagaan seorang ketua
  28. Anak buangan
    Orang yang tersingkir daripada sesebuah keluarga
  29. Anak cucu
    Keturunan; zuriat
  30. Anak dara
    Gadis yang belum berkahwin
  31. Anak dayung
    Orang yang mendayung perahu
  32. Anak emas
    Anak kesayangan
  33. Anak haram
    Anak luar nikah
  34. Anak kembar
    Anak yang dilahirkan bersama-sama daripada satu kandungan
  35. Anak sulung
    Anak yang tertua atau pertama
  36. Angin-angin
    Khabar yang belum tentu benar salahnya
  37. Angin berkisar
    Berpaling tadah
  38. Angin buritan
    Angin yang mengikut arah perahu
  39. Angin gila
    Kelakuan yang tidak tentu arah
  40. Angin lalu
    Khabar yang tidak tentu benar atau salahnya
  41. Angin ribut
    Taufan
  42. Angkat alis
    Menunjukkan rasa atau tanda hairan
  43. Angkat bahu
    Menyatakan tidak tahu
  44. Angkat diri
    Sombong
  45. Angkat suara
    Meninggikan suara
  46. Angkat sumpah
    Bersumpah
  47. Asam garam
    Pengalaman hidup
  48. Atas angin
    Negara-negara di Timur Tengah dan Eropah
  49. Atas pagar
    Tidak menyebelahi mana-mana pihak
  50. Ayam tambatan
    Orang harapan dalam sesuatu pertandingan atau perlawanan
  51. Bahasa daerah
    Bahasa yang digunakan di daerah tertentu sahaja
  52. Bahasa kesat
    Bahasa atau tutur kata yang kasar, kotor, dan menyakitkan hati
  53. Bahasa ibunda
    Bahasa sendiri
  54. Bahasa dalam
    Bahasa yang digunakan oleh raja-raja
  55. Bangkai bernyawa
    Orang yang tidak berguna langsung
  56. Banyak akal
    Banyak helah
  57. Banyak lemak
    Kelakuan yang mengada-ngada
  58. Banyak mulut
    Suka bercakap banyak
  59. Bapa ayam
    Lelaki yang berkahwin banyak tetapi tidak menghiraukan anak-anaknya
  60. Barang berkat
    Barang yang halal
  61. Barang kemas
    Barang-barang berharga yang dipakai oleh kaum wanita, seperti cincin emas, loket berlian, dan sebagainya
  62. Batu api
    Orang yang menghasut dua pihak yang lain sehingga bergaduh
  63. Batu loncatan
    Sesuatu yang digunakan untuk mencapai sesuatu tujuan
  64. Bau-bau bacang
    Tali persaudaraan yang jauh
  65. Bawa berunding
    Diajak bermuafakat
  66. Bawa bermenung
    Memikirkan masak-masak
  67. Bawa bersemuka
    Bawa bertemu muka; berunding
  68. Bawa hati
    Perasaan kecewa
  69. Bawa kaki
    Berjalan tanpa hala tujuan
  70. Bawa ke tengah
    Bawa ke muka pengadilan
  71. Bawah angin
    Negara-negara yang terletak di sebelah timur
  72. Bawah umur
    Belum dewasa
  73. Bekas tangan
    Hasil buatan sendiri; pukulan
  74. Bengkak perut
    Sakit hati
  75. Berani mati
    Tidak takut mati
  76. Berat kepala
    Sukar menerima pelajaran
  77. Berat lidah
    Pendiam
  78. Berat mata
    Mengantuk
  79. Berat sebelah
    Tidak adil
  80. Berat tulang
    Malas bekerja
  81. Berbulan madu
    Bersiar-siar ke tempat lain setelah berkahwin
  82. Berganti tikar
    Mengahwini kakak atau adik isterinya setelah isterinya meninggal dunia
  83. Beri muka
    Memberikan kebebasan atau memanjakan seseorang
  84. Bermain kayu tiga
    Melakukan perbuatan yang jahat
  85. Bertegang leher
    Bertengkar
  86. Besar hati
    Gembira
  87. Besar kepala
    Degil
  88. Bidan terjun
    Orang yang disuruh membuat sesuatu secara mendadak
  89. Bintang hati
    Kekasih
  90. Bodoh alang
    Bodoh sedikit
  91. Bodoh sepat
    Kelihatan bodoh tetapi sebenarnya cerdik
  92. Bongkok sabut
    Bongkok orang tua
  93. Buah fikiran
    Pendapat
  94. Buah mulut
    Perkara yang menjadi percakapan orang ramai
  95. Buat duit
    Melakukan sesuatu pekerjaan yang mendatangkan keuntungan
  96. Buaya darat
    Lelaki yang suka menukar teman wanitanya
  97. Buka mata
    Ambil tahu atau sedar
  98. Buruk makan
    Gelojoh atau pelahap
  99. Buta huruf
    Tidak tahu menulis dan membaca
  100. Cacing kepanasan
    Gelisah
  101. Cahaya mata
    Anak
  102. Gaji buta
    Gaji yang diterima tanpa bekerja
  103. Cakap angin
    Percakapan yang belum tentu betul salahnya
  104. Cakar ayam
    Tulisan yang buruk
  105. Cakap besar
    Mengatakan tahu atau pandai, tetapi sebenarnya tidak pandai
  106. Campur aduk
    Bercampur dengan tidak menentu lagi
  107. Campur tangan
    Turut serta dalam urusan orang lain
  108. Cangkul angin
    Perbuatan yang sia-sia
  109. Cantik molek
    Elok rupa paras
  110. Cari akal
    Mencari jalan
  111. Cari fasal
    Sengaja mencari sebab untuk bergaduh
  112. Cari nama
    Berikhtiar atau membuat jasa supaya nama menjadi masyhur
  113. Cencaru makan petang
    Permainan yang semakin baik pada akhir pertandingan
  114. Cepat tangan
    Orang yang cekap mencari
  115. Cinta monyet
    Cinta anak-anak kecil
  116. Curi hati
    Melakukan daya penarik untuk memikat hati orang supaya mendatangkan kasih
  117. Curi tulang
    Mengelak daripada bekerja semasa waktu kerja
  118. Dakap bantal
    Kecewa atau putus harapan
  119. Daki dunia
    Harta benda seperti wang, emas, permata, dan lain-lain.
  120. Dalam tangan
    Sudah tentu dapat
  121. Dapat bahagian
    Menerima pukulan atau denda
  122. Dapat terpijak
    Mendapat sesuatu dengan mudah
  123. Darah ikan
    Buah yang baru separuh masak; warna yang merah
  124. Darah daging
    Anak kandung
  125. Darah muda
    Semangat atau perasaan orang muda
  126. Datang hati
    Sampai hati atau tergamak
  127. Daya penarik
    Mempunyai sesuatu kebolehan atau kuasa yang boleh memikat hati seseorang
  128. Delima merkah
    Bibir yang merah
  129. Demam puyuh
    Berpura-pura demam
  130. Dendam kesumat
    Kebencian yang amat sangat
  131. Diam ubi
    Diam orang berakal kerana berfikir
  132. Diam penggali
    Diam orang yang bodoh
  133. Dingin kepala
    Berfikiran tenang dan sihat
  134. Dua sejoli
    Sepasang (kekasih atau suami isteri)
  135. Duit kopi
    Bayaran tidak rasmi sebagai sagu hati
  136. Durian runtuh
    Keuntungan besar yang diperoleh tanpa bersusah payah
  137. Garam hidup
    Pengalaman hidup
  138. Gatal mulut
    Suka mencela orang
  139. Gatal tangan
    Suka melakukan kerja yang bukan-bukan
  140. Gelap mata
    Hilang pertimbangan fikiran; pitam
  141. Geli hati
    Rasa hendak ketawa
  142. Gelora hati
    Perasaan hati
  143. Genap bulan
    Sudah cukup masa (melahirkan anak)
  144. Genggam bara
    Membuat sesuatu pekerjaan dengan tidak bersungguh-sungguh
  145. Gerak hati
    Rasa yang lahir dari dalam hati
  146. Gerhana matahari
    Dalam kesusahan
  147. Gila babi
    Sejenis penyakit sawan
  148. Gila bahasa
    Kurang waras fikiran
  149. Gila bayang
    Mencintai seseorang tetapi tidak mendapat balasan
  150. Gila harta
    Mementingkan atau mengejar harta dunia
  151. Gila pangkat
    Orang yang selalu mengejar pangkat
  152. Golok kayu
    Orang yang bodoh tetapi berlagak seperti orang yang pandai
  153. Gulung tikar
    Berhenti membuat sesuatu pekerjaan kerana kerugian
  154. Habis akal
    Tidak tahu apa yang harus dilakukan lagi
  155. Halwa telinga
    Sesuatu yang menyedapkan pendengaran
  156. Hampa tangan
    Tidak membawa atau mendapat apa-apa
  157. Hancur hati
    Sedih
  158. Hanyut diri
    Sesat langkah
  159. Harga diri
    Kehormatan diri; maruah
  160. Harga pokok
    Harga asal sesuatu barang
  161. Harga mati
    Harga yang tetap dan tidak boleh ditawar lagi
  162. Hati batu
    Tidak menaruh belas kasihan
  163. Hati emas
    Baik hati
  164. Hati tikus
    Penakut
  165. Hentam keromo
    Memukul atau mengkritik tanpa usul periksa
  166. Hidung belang
    Lelaki yang suka mengganggu perempuan
  167. Hidung tinggi
    Sombong atau bongkak
  168. Hilang akal
    Tidak tahu apa yang harus dibuat lagi; agak kurang waras
  169. Hisap darah
    Mengambil keuntungan yang berlebihan
  170. Hisap jari
    Menunjukkan kekecewaan
  171. Hitam manis
    Orang yang berkulit agak gelap tetapi cantik dipandang
  172. Hujan panas
    Hujan tetapi matahari kelihatan bersinar
  173. Ibu angkat
    Wanita yang dianggap seperti ibu sendiri oleh orang lain
  174. Ibu ayam
    Perempuan yang memperdagangkan pelacur
  175. Ibu kandung
    Ibu sendiri
  176. Ibu pertiwi
    Tanah tempat tumpah darah
  177. Idah gelap
    Pemberian tanda cinta tanpa bercadang untuk berkahwin
  178. Ikat perut
    Menahan lapar kerana hendak berjimat
  179. Ikut telunjuk
    Mengikut segala perintah orang
  180. Iri hati
    Cemburu
  181. Isi rumah
    Keluarga atau penghuni sesebuah rumah
  182. Jadi umang-umang
    Suka memakai pakaian orang lain
  183. Jaga mulut
    Berhati-hati dalam percakapan
  184. Jalan buntu
    Tidak mendapat sebarang kata sepakat atau penyelesaian
  185. Janda berhias
    Perempuan yang kematian suami dan belum disentuh oleh suaminya
  186. Jantung hati
    Orang yang amat dicintai
  187. Jatuh hati
    Jatuh cinta
  188. Jauh hati
    Tersinggung atau merajuk
  189. Jejak-jejak bara
    Hampir tercecah ke tanah
  190. Jinak-jinak merpati
    Perempuan yang pada lahirnya mudah dipikat tetapi sebenarnya tidak semudah yang disangkakan
  191. Jiwa besar
    Mempunyai cita-cita yang tinggi dan mulia
  192. Kaki ayam
    Tidak memakai kasut
  193. Kaki bola
    Orang yang sangat suka bermain atau menonton perlawanan bola sepak
  194. Kaki borak
    Orang yang sangat suka berbual
  195. Kaki judi
    Orang yang suka berjudi
  196. Kaki botol
    Peminum arak
  197. Kacang hantu
    Orang yang jahat
  198. Kaki lima
    Kawasan laluan di hadapan kedai
  199. Kecil hati
    Tersinggung
  200. Kepala angin
    Orang yang mudah berubah perangainya
  201. Kepala batu
    Tidak mahu mendengar nasihat
  202. Kera sumbang
    Orang yang selalu mengasingkan diri daripada orang lain
  203. Kerang busuk
    Tersengih-sengih dengan tidak menentu
  204. Keras kepala
    Tidak mahu mengalah; degil
  205. Kerja tangan
    Hasil kerja yang dibuat dengan tangan
  206. Kering darah
    Terperanjat
  207. Ketam batu
    Kedekut
  208. Khabar angin
    Berita yang belum tentu sah kebenarannya
  209. Kucing kurap
    Orang yang sangat hina dalam masyarakat
  210. Kuku besi
    Memerintah dengan zalim
  211. Kutu embun
    Orang yang suka berfoya-foya hingga larut malam
  212. Lancang mulut
    Mudah mengeluarkan perkataan yang boleh menyakiti hati orang lain
  213. Langkah bendul
    Adik perempuan berkahwin dahulu daripada kakaknya
  214. Langkah kanan
    Untung
  215. Langkah kiri
    Malang
  216. Langkah seribu
    Cabut lari
  217. Lari anak
    Berlari dengan langkah yang pendek; berlari perlahan
  218. Lebai malang
    Orang yang selalu malang
  219. Lemah semangat
    Orang yang mudah terperanjat
  220. Lepas tangan
    Tidak masuk campur dalam sesuatu hal
  221. Lidah biawak
    Percakapan yang selalu berubah-ubah
  222. Lidah beracun
    Kata-kata yang menyakitkan hati
  223. Lintah darat
    Orang yang sering mahu akan keuntungan yang tinggi
  224. Lipas kudung
    Membuat kerja dengan cepat
  225. Loyar buruk
    Orang yang membangkang sebab mencari kemenangan
  226. Lupa daratan
    Lupa diri atau lupa akan asal usul
  227. Mabuk cendawan
    Jatuh cinta
  228. Mahkota hati
    Kekasih
  229. Makan angin
    Pergi bercuti
  230. Makan gaji
    Bekerja untuk mendapatkan upah
  231. Makan hati
    Bersedih kerana perbuatan orang lain
  232. Makan suap
    Menerima rasuah
  233. Malu-malu kucing
    Pura-pura malu
  234. Mandi darah
    Berlumuran darah
  235. Mandi kerbau
    Mandi dengan tidak bergosok dan bersabun
  236. Masin lidah
    Terbukti benar atau berlaku apa-apa yang diucapkan oleh seseorang
  237. Masuk jawi
    Bersunat atau berkhatan
  238. Mata duitan
    Terlalu tamak akan wang
  239. Mata keranjang
    Lelaki yang suka melihat perempuan cantik
  240. Mati celik
    Mati sebelum tercapai hajat atau cita-cita
  241. Mati katak
    Kematian yang sia-sia
  242. Mengadu untung
    Mencari rezeki
  243. Menjolok mata
    Perbuatan yang keterlaluan
  244. Muka dua
    Orang yang menyebelahi kedua-dua belah pihak
  245. Muka tebal
    Tidak tahu malu
  246. Mulut manis
    Lemah lembut tutur kata
  247. Mulut murai
    Orang yang becok
  248. Nafsu makan
    Keinginan untuk makan (kemaruk)
  249. Naik angin
    Meradang
  250. Naik kepala
    Mengada-ngada
  251. Naik pelamin
    Berkahwin
  252. Naik saksi
    Menjadi saksi
  253. Nipis telinga
    Lekas marah
  254. Nyawa-nyawa ikan
    Hampir mati
  255. Orang atas
    Orang yang berpangkat besar
  256. Orang bawah
    Orang yang berpangkat rendah; orang biasa
  257. Otak cair
    Orang yang pantas berfikir dan bijak
  258. Orang gaji
    Orang yang diberi upah kerana bekerja di rumah
  259. Orang harapan
    Orang yang dipercayai
  260. Orang rumah
    Isteri
  261. Otak udang
    Bodoh
  262. Panas hati
    Marah dalam hati
  263. Panjang akal
    Cerdik
  264. Panjang tangan
    Suka mencuri
  265. Panjang umur
    Hidup sangat lama
  266. Pasang badan
    Berhias diri
  267. Pasang telinga
    Mendengar dengan teliti
  268. Pasar gelap
    Menjual barang-barang tanpa mengikut undang-undang
  269. Patah hati
    Kecewa
  270. Patung bernyawa
    Hidup tanpa cita-cita
  271. Payung mahkota
    Raja yang memerintah
  272. Pecah tembelang
    Terbuka rahsia
  273. Pekak badak
    Betul-betul pekak; pura-pura tidak dengar
  274. Perang dingin
    Perang yang belum menggunakan senjata
  275. Perang mulut
    Bergaduh dengan menggunakan kata-kata yang kasar
  276. Pilih kasih
    Berat sebelah
  277. Pisau cukur
    Perempuan yang suka menghabiskan wang lelaki
  278. Puteri lilin
    Gadis yang tidak tahan panas
  279. Putih hati
    Jujur
  280. Putih tulang
    Lebih baik mati
  281. Rabun ayam
    Kurang jelas atau kurang terang penglihatannya
  282. Raja sehari
    Pengantin baharu
  283. Rambang mata
    Sukar untuk memilih kerana semuanya cantik
  284. Retak tangan
    Nasib badan
  285. Ringan mulut
    Peramah; suka bercakap-cakap
  286. Ringan tangan
    Suka mencuri; suka menolong
  287. Ringan tulang
    Rajin bekerja
  288. Rosak nama
    Hilang kehormatan
  289. Sakit hati
    Berasa marah atau tersinggung kerana dihina atau ditipu
  290. Sampai hati
    Tergamak atau tidak menaruh belas kasihan
  291. Sejuk hati
    Tenang
  292. Senapang bambu
    Orang yang nampaknya berbahaya tetapi sebenarnya tidak
  293. Senyum kambing
    Senyum mengejek
  294. Serkap jarang
    Menuduh tanpa usul periksa
  295. Setengah masak
    Belum sempurna
  296. Tabir besi
    Negara-negara blok Rusia
  297. Tahi judi
    Orang yang suka berjudi
  298. Tajam akal
    Pintar
  299. Tajam mulut
    Suka mengeluarkan kata-kata yang pedas
  300. Talak tiga
    Penceraian yang tidak boleh dirujuk lagi
  301. Tanda mata
    Hadiah sebagai ingatan
  302. Tangan terbuka
    Murah hati atau suka menolong
  303. Tangkai jering
    Orang yang sangat kedekut
  304. Tangkap basah
    Ditangkap semasa lelaki dan perempuan yang bukan muhrim berdua-duaan di tempat yang sunyi dan terlindung
  305. Telinga kuali
    Orang yang tahan hati walaupun dihina dan dicerca
  306. Telinga lintah
    Tajam pendengaran
  307. Terang hati
    Mudah mengerti
  308. Terbit keringat
    Malu atau segan; bekerja bertungkus lumus
  309. Tiang kampung
    Orang yang tertua di sesebuah kampung
  310. Tidur ayam
    Tidur yang tidak nyenyak
  311. Tin kosong
    Orang yang tidak berpelajaran tetapi bercakap besar
  312. Tipis harapan
    Harapan yang sedikit untuk memperoleh sesuatu
  313. Tua keladi
    Orang tua yang berkelakuan seperti orang muda
  314. Tulang belakang
    Orang yang menjadi tunjang kekuatan atau harapan
  315. Ubat basah
    Berita yang tidak dipercayai orang
  316. Ukur jalan
    Orang yang tidak mempunyai pekerjaan selain berjalan-jalan sahaja tanpa tujuan
  317. Undi sulit
    Mengundi dengan tidak diketahui oleh orang lain
  318. Untung batu
    Nasib malang
  319. Urut dada
    Menahan perasaan
  320. Wang buta
    Wang upah yang diberi kepada orang yang sudah bersara
  321. Wang hangus
    Wang yang diberi oleh pihak lelaki kepada pihak perempuan untuk perbelanjaan kahwin
  322. Wang sogok
    Wang suap atau rasuah
  323. Yatim piatu
    Orang yang tidak mempunyai ayah dan ibu
  324. Zaman atom
    Zaman yang penuh dengan kemajuan
  325. Zaman batu
    Zaman dahulu kala

Rabu, 9 Januari 2013

RPT BAHASA MELAYU TINGKATAN 1

MINGGU DAN TARIKH
TAJUK/ PENGAJARAN DAN
HASIL PEMBELAJARAN (FOKUS UTAMA/SAMPINGAN)
1
2-4/01/2013
Hari Pertama di Sekolah Menengah
SISTEM BAHASA
Golongan kata
Kata Nama
§  Kata Nama Am
§  Kata Nama Khas
§  Kata Ganti Nama Diri
§  Penanda wacana
§  Ayat gramatis
§  Istilah/kosa kata
§  Tanda baca

KOMPONEN SASTERA
§  Pengenalan genre, aspek dan istilah sastera
§  Pantun Dua Kerat (Nasihat)
PENULISAN
§  Karangan Respons Terbuka (1) : Keperihalan / Gambaran / Pengalaman
Interpersonal
1.1 Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan, dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi, serta nada yang sesuai. Aras 3 (iii)
1.2 Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain. Aras 2 (ii)
Maklumat
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, dan ditonton. Aras 1 (iii)
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (ii)
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Aras 1 (ii)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan. Aras 1 (ii), (iii)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif.
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
2
7-11/1/2013
Berhemat Semasa Berbelanja
SISTEM BAHASA
§  Kata Ganti Nama Diri
§  Kata Ganti Nama Tunjuk
§  Simpulan Bahasa
§  Ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh
§  Kosa kata/ Istilah



KOMPONEN SASTERA
§  Sambungan pengenalan genre, aspek dan istilah sastera
§  Prosa Tradisional:  Pantun Dua Kerat (Nasihat)
PENULISAN
§  Karangan Berangsangan  (1)

Interpersonal
1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 1  (iv)
1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan. Aras 2 (ii), (iv)
1.5 Berbincang dan membidas hujah dengan sopan dalam pelbagai situasi.
1.6 Menyatakan perasaan secara berterus terang dan beradab tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan hubungan
Maklumat
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (iii)
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Aras 2 (i)
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan.Aras 1 (i)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah disusun. Aras 1 (i)
8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu. Aras 1 (ii)
8.6 Menyemak semula maklumat dan memutuskan sama ada hendak menerima, menambah, atau menolak pilihan. Aras 1 (ii)
Estetik
9.1  Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (i)
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.     Aras 1 (i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar,   plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (iii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (ii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
3
14-18/1/2013
Mutiara Hitam dari Sabah
SISTEM BAHASA
§  Bentuk Kata Kerja
§  Frasa (FN, FK, FA, FS)
§  Ayat Dasar
§  Ayat Tunggal
§  Subjek dan predikat





KOMPONEN SASTERA
§  Sajak : Kian Kita Lupa
PENULISAN
§  Ringkasan dan Pemahaman (1)

Interpersonal
1.3  Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 1  (iv)
1.4  Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan. Aras 2 (ii), (iv)
1.5  Berbincang dan membidas hujah dengan sopan dalam pelbagai situasi.
1.6  Menyatakan perasaan secara berterus terang dan beradab tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan hubungan
Maklumat
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (iii)
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Aras 2 (i)
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan.Aras 1 (i)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah disusun. Aras 1 (i)
Estetik
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (i)
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.     Aras 1 (i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (iii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (ii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)

4
21 Hingga 25/1/2013
24.1.2013 – CUTI UMUM : MAULIDUR RASUL
Manisnya Senyumanmu

SISTEM BAHASA
§  Golongan Kata Kerja
§  Frasa . (FN+FN, FN+FK, FN+FA, FN+FS)
§  Ayat inti/ayat dasar

KOMPONEN SASTERA
§  Prosa Tradisional:
Tajuk Muluk

PENULISAN
§  Karangan Respons Terbuka (2) : Karangan jenis fakta

PKJR
§  Unit 1:  Tema : Keselamatan Jalan Raya
Tajuk 1:  Penggunaan Jalan Raya dan Masalahnya
Interpersonal
1.2  Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain.
1.3  Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai.
1.5  Berbincang dan membidas hujah dengan sopan dalam pelbagai situasi. Aras 1 (vii)
1.6  Menyatakan perasaan secara berterus terang dan beradab tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan hubungan. Aras 3 (i)
Maklumat
6.1   Menggunakan sebutan, intonasi, dan unsur paralinguistik yang sesuai untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.
6.2   Menggunakan perkataan, ungkapan, ayat, dan laras bahasa yang sesuai untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.
6.3   Mengambil tindakan susulan terhadap pihak tertentu yang berkaitan dengan barangan dan perkhidmatan.
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
Estetik
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (i).
9.2 Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat. Aras 1 (ii dan iii)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan.Aras 1 (iii)
12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.1.1 Mengenal pasti masalah nahas jalan raya di Malaysia dan trauma akibat daripada nahas.
1.1.2 Memahami maksud dan implikasi risiko, mengambil risiko dan berisiko secara umum dan kaitannya dengan tingkah laku penggunaan jalan raya.
1.1.3 Mendefinisikan taktor-faktor risiko dan tingkah laku yang berkaitan, meliputi persekitaran jalan raya dan situasi perjalanan untuk semua pengguna jalan raya.
5
29/1/2013
Hingga
31/1/2013
28.1.2013 – CUTI UMUM: THAIPUSAM (GANTI HARI AHAD)
1.2.2013 – CUTI UMUM : HARI WILAYAH PERSEKUTUAN
Komputer dalam Kehidupan



SISTEM BAHASA
§  Kata Adjektif

KOMPONEN SASTERA
§  Cerpen: Kasut Kelopak Jantung

PENULISAN
§  Karangan Berangsangan (2)

Interpersonal
2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan. Aras 1 (ii)
2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan. Aras 1 (ii dan iii)
Maklumat
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, dan ditonton. Aras 1 (i)
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (i dan ii)
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Aras 1 (i dan ii)
8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi. Aras 1 (i)
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1 (i)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah disusun.  Aras 1 (i)
8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu.  Aras 1 (i)
Estetik
10.1  Menceritakan semula sesebuah karya secara  keseluruhan. Aras 1 (i)
10.4  Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4  Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6  Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
6
4-8/2/2013
Remaja Berwawasan





SISTEM BAHASA
§  Pembentukan Kata Adjektif

KOMPONEN SASTERA
§  Sambungan cerpen: Kasut Kelopak Jantung

PENULISAN
§  Ringkasan dan Pemahaman (2)

PKJR
§  Unit 1:  Tema : Keselamatan Jalan Raya
Tajuk 2: Berkeadaan Selamat di Jalan Raya
Interpersonal
3.1 Berbincang dengan menggunakan ragam bahasa dan gaya pengucapan yang betul semasa berunding. Aras 1 (i)
3.2  Berbincang untuk menerima dan menolak pandangan orang lain secara terbuka untuk mencapai kata sepakat. Aras 1 (ii)
5.1 Berbicara dan merayu dengan menggunakan kata, ungkapan, dan ayat yang dapat memberikan kesan memujuk untuk mendapatkan sesuatu.
5.2 Menggunakan hujah yang bernas dan meyakinkan untuk mempengaruhi pihak lain dalam pelbagai situasi.
5.3 Merayu dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain.
Maklumat
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (i)
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut.Aras 1 (ii)
Estetik
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (i)
9.2 Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat. Aras 1 (ii dan iii)
10.4   Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.5  Menghuraikan maksud, gaya bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi. Aras 1 (i)
12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (i)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4  Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6  Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.1.1 Mengenal pasti masalah nahas jalan raya di Malaysia dan trauma akibat daripada nahas.
1.1.2 Memahami maksud dan implikasi risiko, mengambil risiko dan berisiko secara umum dan kaitannya dengan tingkah laku penggunaan jalan raya.
1.1.3 Mendefinisikan taktor-faktor risiko dan tingkah laku yang berkaitan, meliputi persekitaran jalan raya dan situasi perjalanan untuk semua pengguna jalan raya.
7
13-15/2/2013
CUTI UMUM: TAHUN BARU CINA
CUTI UMUM: TAHUN BARU CINA (GANTI HARI AHAD)
Wira Bangsa
SISTEM BAHASA
§  Kata Hubung


KOMPONEN SASTERA
§  Drama : Surat Untuk Ina
PENULISAN
Karangan Respons Terbuka: (3) Surat Kiriman Tidak Rasmi
Interpersonal
3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengant persetujuan dan kata sepakat mengemukakan maklumat yang relevan. Aras 1 (ii)
3.4 Mempertimbangkan semua aspek yang dikemukakan dalam perundingan secara rasional untuk mencapai kata sepakat supaya diterima oleh semua pihak. Aras 2 (i dan ii)
Maklumat
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah disusun.  Aras 1 (i)
Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu.  Aras 1 (ii)
Estetik
10.3  Menyatakan bentuk dan nada puisi. Aras 1 (i)
10.4  Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.5   Menghuraikan maksud, gaya bahasa, dan unsur bunyi dalam puisi. Aras 1 (i)
12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
8
18-22/2/2013
Ibu Negara Malaysia
SISTEM BAHASA
§  Kata Tanya
§  Kata Seru

KOMPONEN SASTERA
§  Novel Sukar Membawa Tuah:  Sinopsis dan Tema 
PENULISAN
§  Karangan Berangsangan (3)
PKJR
§  Unit 2:  Tema : Perlakuan Berisiko
Tajuk 1: Mana Lebih Berisiko
Interpersonal
3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengant persetujuan dan kata sepakat mengemukakan maklumat yang relevan. Aras 1 (ii)
3.4 Mempertimbangkan semua aspek yang dikemukakan dalam perundingan secara rasional untuk mencapai kata sepakat supaya diterima oleh semua pihak. Aras 2 (ii dan iii)
Maklumat
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
Estetik
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (i)
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara  keseluruhan. Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (ii dan iii)
11.3 Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre. Aras 1 (iii)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.1.2 Memahami maksud dan implikasi risiko, mengambil risiko dan berisiko secara umum dan kaitannya dengan tingkah laku penggunaan jalan raya.
1.1.3 Mendefinisikan taktor-faktor risiko dan tingkah laku yang berkaitan, meliputi persekitaran jalan raya dan situasi perjalanan untuk semua pengguna jalan raya.
9
25/2/2012-1/3/2012
Indahnya Bumi Kenyalang

SISTEM BAHASA
§  Kata Penguat
KOMPONEN SASTERA
§  Novel Sukar Membawa Tuah :  Persoalan
PENULISAN
Ringkasan dan Pemahaman (3)
Interpersonal
3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengant persetujuan dan kata sepakat mengemukakan maklumat yang relevan. Aras 1 (ii)
3.4 Mempertimbangkan semua aspek yang dikemukakan dalam perundingan secara rasional untuk mencapai kata sepakat supaya diterima oleh semua pihak. Aras 2 (ii dan iii)
Maklumat
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
Estetik
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (i)
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara  keseluruhan. Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (ii dan iii)
11.3 Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre. Aras 1 (iii)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
10
4-8/3/2013
Lima Langkawi
SISTEM BAHASA
§  Kata Pengegas
§  Kata Nafi, Kata Pemeri

KOMPONEN SASTERA
§  Novel Sukar Membawa Tuah : Watak dan Perwatakan
PENULISAN
§  Karangan Respons Terbuka: (4) Surat Kiriman Rasmi
PKJR
§  Unit 2: Tema: Perlakuan Berisiko
Tajuk 2: Berjalan Membelakangkan Lalu Lintas
Interpersonal
3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengant persetujuan dan kata sepakat mengemukakan maklumat yang relevan. Aras 1 (ii)
3.4 Mempertimbangkan semua aspek yang dikemukakan dalam perundingan secara rasional untuk mencapai kata sepakat supaya diterima oleh semua pihak. Aras 2 (ii dan iii)
Maklumat
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
Estetik
9.2 Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat. Aras 1 (ii dan iii)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (ii dan iii)
11.3 Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre. Aras 1 (iii)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.1.1 Mengenal pasti masalah nahas jalan raya di Malaysia dan trauma akibat daripada nahas.
1.1.2 Memahami maksud dan implikasi risiko, mengambil risiko dan berisiko secara umum dan kaitannya dengan tingkah laku penggunaan jalan raya.
4.1.1 Mengenal pasti situasi berisiko yang boleh menyebabkan pejalan kaki terlibat dalam nahas.
4.1.2 Mengetahui kepentingan menggunakan kemudahan untuk pejalan kaki, memilih tempat dan masa yang selamat untuk melintas.
11
11-15/3/2013
Sukan Memanah
SISTEM BAHASA
§  Kata Sendi Nama

KOMPONEN SASTERA
§  Novel Sukar Membawa Tuah : Latar
PENULISAN
Karangan Berangsangan (4)
Interpersonal
4.1 Mengesan kecondongan pendapat dan menimbangkan pelbagai pilihan untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan. Aras 1 (i)
4.2 Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil bagi meyakinkan pihak yang terlibat. Aras 2 (i)
Maklumat
7.6 Membezakan fakta dengan pandangan dalam bahan yang dirujuk. Aras 1 (iv)
7.7 Memahami laras bahasa bagi pelbagai bahan untuk memperoleh maklumat. Aras 1 (v)
7.7 Memahami laras bahasa bagi pelbagai bahan untuk memperoleh maklumat. Aras 1 (v dan vi)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan. Aras 1 (i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. Aras 1 (ii dan iii)
11.1 Mengenal pasti gaya bahasa dalam karya bukan sastera serta menggunakannya dalam penulisan bukan kreatif. Aras 1 (i)
12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (ii dan iii)
12
18-22/3/2013
Pahlawan Perkasa
SISTEM BAHASA
§  Kata Arah
KOMPONEN SASTERA
§  Novel Sukar Membawa Tuah : Plot
PENULISAN
§  Karangan Respons Terbuka: (4) Laporan

PKJR
§  Unit 3: Tema: Pengaruh Rakan Sebaya;
Tajuk 1:  Pengaruh Atas Tindakan yang Kita Lakukan
Interpersonal
4.2 Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional dan adil bagi meyakinkan pihak yang terlibat. Aras 2 (i)
Maklumat
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi. Aras 1 (iv)
Estetik
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (ii dan iii) 1 (iv dan v)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi. Aras 1 (i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.1.4 Mengenal pasti dan memahami faktor risiko yang memberikan kesan atas keselamatan remaja sebagai pengguna jalan raya termasuk
1.2.1 Mengenali sikap positif dan negatif serta cara sikap tersebut boleh memberikan kesan atau mempengaruhi keselamatan di jalan raya.
1.2.2 Mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi sikap bagi penggunaan jalan raya yang lebih selamat.
13.4 Mengenal pasti dan menggunakan kemahiran membuat keputusan dan perancangan untuk membolehkan penggunaan jalan raya yang lebih selamat.

23 Hingga 31.3.2013

CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1
13
1-5/4/2013
Internet Jaringan Maklumat

SISTEM BAHASA
§  Kata Pascakata
KOMPONEN SASTERA
§  Novel Wira Persona Avatari:  Binaan Plot
PENULISAN
Karangan Respons Terbuka:  (5) Perbahasan
Interpersonal
4.1 Mengesan kecondongan pendapat dan menimbangkan pelbagai pilihan untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan. Aras 1 (i)
Maklumat
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1 (i)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah disusun. Aras 1 (i)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan. Aras 1 (i)
10.2 Mengenal pasti perkara yang menarik dalam karya. Aras 1 (i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (iv dan v)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
14
8-12/4/2013
Taman Negara Gunung Mulu

SISTEM BAHASA
§  Kata Bantu

K0MPONEN SASTERA
§  Novel Sukar Membawa Tuah :  Teknik Plot
PENULISAN
§  Karangan Berangsangan (5)






PKJR
§  Unit 3: Tema: Pengaruh Rakan Sebaya
Tajuk 2: Dalam Kawalan Saya

Interpersonal
4.1 Mengesan kecondongan pendapat dan menimbangkan pelbagai pilihan untuk menyelesaikan masalah dan membuat  keputusan. Aras 1 (i)
Maklumat
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1 (i)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah disusun. Aras 1 (i)
Estetik
10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi. Aras 1 (i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.2.1 Mengenali sikap positif dan negatif serta cara sikap tersebut boleh memberikan kesan atau mempengaruhi keselamatan di jalan raya.
1.2.2 Mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi sikap bagi penggunaan jalan raya yang lebih selamat.
13.4 Mengenal pasti dan menggunakan kemahiran membuat keputusan dan perancangan untuk membolehkan penggunaan jalan raya yang lebih selamat.
15
15-19/4/2013
Belia Harapan Negara
SISTEM BAHASA
§  Kata ganda

KOMPONEN SASTERA
§  Novel Sukar Membawa Tuah : Gaya Bahasa
PENULISAN
Ringkasan dan pemahaman (5)
Interpersonal
1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 1 (iv)
Maklumat
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
Estetik
10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi. Aras 1 (i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
16
22-26/4/2013
Pengembaraan Misteri
SISTEM BAHASA
§  Kata Terbitan

KOMPONEN SASTERA
§  Novel Sukar Membawa Tuah : Sambungan Gaya Bahasa
PENULISAN
§  Karangan Respons Terbuka:  (6) Dialog/ Wawancara / Forum /Temuramah
PKJR
Unit 4: Tema: Bertindak Tegas Tajuk 1: Tegas dan Selamat
Interpersonal
3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengant persetujuan dan kata sepakat mengemukakan maklumat yang relevan. Aras 1 (ii dan iii)
Maklumat
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara  keseluruhan. Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.3.6 Membina kemahiran komunikasi dengan menunjukkan sikap tegas dalam menangani pengaruh negatif rakan sebaya.
1.3.7 Mengetahul cara menyuarakan pendapat apabila melakukan perjalanan dengan seseorang yang tidak mementingkan keselamatan.
17
29/4/2013-3/5/2013
1.5.2013 : CUTI UMUM – HARI PEKERJA
Pulau Percutian
SISTEM BAHASA
§  Imbuhan Pinjaman
KOMPONEN SASTERA
§  Novel Sukar Membawa Tuah : Nilai
PENULISAN
Karangan Berangsangan (6)

Interpersonal
3.0   Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat
3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan persetujuan dan kata sepakat mengemukakan maklumat yang relevan. Aras 1 (iii)
Maklumat
7.0  Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca, dan ditonton
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan. Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (iv)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
18
6-10/5/2013
Alam Warisan Kita
SISTEM BAHASA
§  Frasa
KOMPONEN SASTERA
§  Novel Sukar Membawa Tuah :  Pengajaran
PENULISAN
§  Ringkasan dan Pemahaman (6)




PKJR
Unit 4: Tema: Bertindak Tegas Tajuk 2: Kepentingan Bertindak Tegas
Interpersonal
3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan persetujuan dan kata sepakat mengemukakan maklumat yang relevan. Aras 1 (iii)
Maklumat
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan. Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (iv)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.3.6 Membina kemahiran komunikasi dengan menunjukkan sikap tegas dalam menangani pengaruh negatif rakan sebaya.
1.3.7 Mengetahul cara menyuarakan pendapat apabila melakukan perjalanan dengan seseorang yang tidak mementingkan keselamatan.
19
13-17/5/13
Belian Kayu Bernilai
SISTEM BAHASA
§  Ayat tunggal
KOMPONEN SASTERA
§  Pantun Empat Kerat (Agama)

PENULISAN
Karangan Respons Terbuka: (7) Ucapan/ Ceramah/ Syarahan
Interpersonal
1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra
1.6 Menyatakan perasaan secara berterus terang dan beradab tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan hubungan. Aras 1 (v)
Maklumat
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama dan isi penling tentang pelbagai bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1(ii)
Estetik
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (ii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
20
20-23/5/13

UJIAN SELARAS(PBS)
27/5/2013
2/6/2013
Cuti Pertengahan Tahun

21
10-14/6/2013
-          Jelapang Padi Kita
-          Sumber Mineral
SISTEM BAHASA
§  Ayat Tanya
§  Ayat Seruan

KOMPONEN SASTERA
§  Sajak: Lebah dan Madu
PENULISAN
§  Karangan berangsangan (7)
PKJR
§  Unit 5: Tema: Meningkatkan Keselamatan Pengguna Jalan Raya
Tajuk 1: Semua Orang Mempunyai Tanggungjawab
Interpersonal
1.6 Menyatakan perasaan secara berterus terang dan beradab tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan hubungan. Aras 1 (v)
Maklumat
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama dan isi penling tentang pelbagai bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1(ii)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan. Aras 1 (i)
10.2 Mengenal pasti perkara yang menarik dalam karya. Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (ii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.3.1 Memahami konsep pengguna ‘alan raya yang bertanggungjawab.
1.3.2 Mengenal pasti hak dan tanggungjawab pengguna jalan raya.
1.3.3 Memahami peraturan, undang-undang dan dasar-dasar jalan raya yang dapat mengoptimumkan keselamatan semua pengguna jalan raya.
1.3.5 Memahami dan menggunakan kemahiran pengurusan dan kawalan diri untuk meningkatkan keselamatan diri sendiri dan orang lain.
22
17-21/6/2013

Tukang Emas
SISTEM BAHASA
§  Susunan Ayat tunggal
KOMPONEN SASTERA
§  Prosa Tradisional : Hikayat Marakrama
PENULISAN
§  Ringkasan dan pemahaman (7)
Interpersonal
1.1 Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan, dan masyarakat dengan menggunakan kata, intonasi, dan nada yang sesuai. Aras 1 (i)
6.3 Mengambil tindakan susulan terhadap pihak tertentu yang berkaitan dengan barangan dan perkhidmatan. Aras 3 (i)
Maklumat
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
Estetik
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif. Aras 1 (ii dan iii)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
23
24-28/6/2013
Sastera Tradisional Warisan Bangsa
SISTEM BAHASA
§  Ayat Aktif

KOMPONEN SASTERA
§  Cerpen:  Tempang
PENULISAN
§  Karangan Respons Terbuka: (8) Berita/ Rencana Akhbar
Interpersonal
1.1 Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga,rakan, dan masyarakat dengan menggunakan kata, intonasi, dan nada yang sesuai Aras 1 (ii)
6.3 Mengambil tindakan susulan terhadap pihak tertentu yang berkaitan dengan barangan dan perkhidmatan. Aras 1 (ii)
Maklumat
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara  keseluruhan. Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (iii, iv)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (iii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iv)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
24
1-5/7/2013
Jasamu dalam Ingatan
SISTEM BAHASA
§  Ayat Pasif
KOMPONEN SASTERA
§  Sambungan cerpen:  Tempang


PENULISAN
§  Karangan Berangsangan (8)
PKJR
§  Unit 5: Tema: Meningkatkan Keselamatan Pengguna Jalan Raya Tajuk 2: Sebarkan Maklumat
Interpersonal:
1.2 Mendengar dan memberikan respons secara bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain. Aras 1(vi)
Maklumat
7.6  Membezakan fakta dengari pandangan yang dirujuk. Aras 3 (ii)
7.7   Memahami laras bahasa pelbagai bahan untuk memperoleh maklumat. Aras 3(i)
Estetik:
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan.  Aras 1(vii)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.1.4 Mengenal pasti dan memahami faktor risiko yang memberikan kesan atas keselamatan remaja sebagai pengguna jalan raya.
1.3.3Memahami peraturan, undarig-undang dan dasar-dasar jalan raya yang dapat mengoptimumkan keselamatan semua pengguna jalan raya.
1.3.4 Mengenal pasti dan menggunakan kemahiran membuat keputusan dan perancangan untuk membolehkan penggunaan jalan raya yang lebih selamat.
25
8-12/07/2013
Parlimen Negara Kita
SISTEM BAHASA
§  Ayat Majmuk Gabungan
KOMPONEN SASTERA
§  Drama: Ke Arah Mana
PENULISAN
§  Ringkasan dan pemahaman (8)
Interpersonal:
1.2 Mendengar dan memberikan respons secara bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain. Aras 1(vi)
Maklumat:
8.1 Menyaring maklumat mengikut kiasifikas. Aras 1 (i)
Estetik:
10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera
10.6  Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. Aras 1(ii)
11.1 Mengenal pasti gaya bahasa dalam karya bukan sastera serta menggunakannya dalam penulisan bukan kreatif. Aras 1(i)
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif. Aras 1 (ii)
11.3 Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre. Aras 1 (iii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
26
15-19/7/2013
Angkasa Lepas
SISTEM BAHASA
§  Ayat Majmuk Pancangan Relatif
KOMPONEN SASTERA
§  Pantun Empat Kerat (Berjimat cermat)
PENULISAN
§  Karangan Respons Terbuka: (9) Perbahasan

PKJR
§  Unit 6: Tema: Laju dan Memecut Tajuk 1: Kawal Kelajuan: Lindungi Nyawa Anda
Interpersonal:
1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang Aras 1 (iv)
1.4 Bersoal jawab bertatasusila tentang dengan meriggunakan pe!bagai soalan. Aras 2 (ii)
1.5 Berbincang dan membidas hujah dengan sopan  dalam pelbagai situasi. Aras 3 (ii)
Maklumat:
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1(ii)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah disusun. Aras 1(i)
8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu. Aras 1(i)
Estetik:
10.2 Mengenal pasti perkara yang menarik dalam karya. Aras 1 (1)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1(i)
12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (i)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iv)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
2.1.1 Memahami akibat daripada memecut (memandu kenderaan dengan laju dan/atau melebihi tahap kelajuan).
2.1.5 Mengetahui perbezaan antara had laju, had laju yang ditetapkan, had laju yang dicadangkan dan kelajuan yang bersesuaian.
27
22-26/7/2013
Cuti Akhir Tahun
SISTEM BAHASA
§  Ayat Komplemen


KOMPONEN SASTERA
§  Hari Akhir Persekolahan
PENULISAN
§  Karangan berangsangan (9)
Interpersonal:
1.2 Mendengar dan memberikan respons secara bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain. Aras 1(vi)
Maklumat:
8.1 Menyaring maklumat mengikut kiasifikas. Aras 1 (i)
Estetik:
10.6  Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. Aras 1(ii)
11.1 Mengenal pasti gaya bahasa dalam karya bukan sastera serta menggunakannya dalam penulisan bukan kreatif. Aras 1(i)
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif. Aras 1 (ii)
11.3 Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre. Aras 1 (iii)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
28
29/7/2013-2/8/2013
SISTEM BAHASA
§  Ayat Majmuk Pancangan Relatif
KOMPONEN SASTERA
§  Cerpen: Tukang Lama
PENULISAN
§  Ringkasan dan pemahaman (9)




PKJR
§  Unit 6: Tema: Laju dan Memecut
Tajuk 2: Laju dan Impak
Interpersonal:
1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang Aras 1 (iv)
1.4 Bersoal jawab bertatasusila tentang dengan meriggunakan pe!bagai soalan. Aras 2 (ii)
1.5 Berbincang dan membidas hujah dengan sopan  dalam pelbagai situasi. Aras 3 (ii)
Maklumat:
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1(ii)
8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu. Aras 1(i)
Estetik:
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan. Aras 1 (1)
10.2 Mengenal pasti perkara yang menarik dalam karya. Aras 1 (1)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1(i)
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan susunan dalam karya sastera serta menggunakannya penulisan kreatif dan bukan kreatif. Aras 2 (1)
12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
2.1.1 Memahami akibat daripada memecut (memandu kenderaan dengan laju dan/atau melebihi tahap kelajuan).
2.1.2 Memahami dan menerangkan: • kesan daya hentaman terhadap sesuatu objek akibat perlanggaran, • hubungan antara daya hentaman dengan impak nahas (rujuk buku panduan)
2.1.7 Menyatakan bantahan atas amalan memecut kenderaan.

3.8.2013 Hingga 11.8.2013
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2
8 Hingga 9. 8.2013 – CUTI UMUM : HARI RAYA PUASA

29
12-16/8/2013
SISTEM BAHASA
§  Ayat Komplemen
KOMPONEN SASTERA
§  Sambungan cerpen: Tukang Lama
PENULISAN
§  Karangan Respons Terbuka (10) : Perbincangan / Pendapat
Interpersonal
1.5 Berbincang dan membidas hujah dengan sopan dalam pelbagai situasi.
1.6 Menyatakan perasaan secara berterus terang dan  beradab tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan hubungan. Aras 3(i)
Maklumat
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1(i)
8.3 Membuat pertimbangan secara tellti  yang telah disusun. Aras 1(ii)
8.5 Mentafsirkan maklumat yang telah dipilih secara rasional untuk membuat inferens. Aras 1(ii)
Estetik                 
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan dalam karya sastera serta mengguna penulisan kreatif dan bukan kreatif. Aras 1(ii)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
30
19-23/8/2013
SISTEM BAHASA
§  Ayat Tanya
§  Sinkof
KOMPONEN SASTERA
§  Cerpen:  Yuran
PENULISAN
§  Karangan Berangsangan (10)
PKJR
§  Unit 7: Tema: Apakah Pemanduan Susah?
Tajuk 1:  Apakah yang Sukar Tentang Pemanduan?
 Interpersonal
2.1 Mengemukakan idea yang bernas semasa memberi pendapat dalam perbincangan. Aras 1(i)
2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan rapi.
2.3 Memperkuat hujah dengan menggunakan contoh dan bukti. Aras 1(ii)
Maklumat
8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi.Aras 1 (i)
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1 (i)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah disusun. Aras 1 (i)
8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu. Aras 2(i)
Estetik
11.1 Mengenal pasti gaya bahasa dalam karya bukan sastera serta menggunakannya dalam penulisan bukan kreatif. Aras 1(i)
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif. Aras 1(ii)
11.3 Membanding beza penggunaan laras bahasa yang sesuai dalam pelbagai genre. Aras 3(ii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)  (ii)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
2.1.5 Mengetahui perbezaan antara had laju, had laju yang ditetapkan, had laju yang dicadangkan dan kelajuan yang bersesuaian.
2.4.1 Mengenal pasti kerumitan, fizikal dan keupayaan kognitif yang diperlukan untuk memandu atau menunggang kenderaan dengan selamat.
2.4.2 Mengenal pasti gangguan-gangguan utama semasa melakukan perjalanan yang memberikan kesan kepada keselamatan.
5.1.2 Memahami latihan prapemandu dan pengalaman sebagal penumpang untuk membina kemahiran pemanduan pada masa hadapan.
31
26-30/8/2013
Kata Seru
Sambungan cerpen: Yuran
Ringkasan dan Pemahaman (10)
 Interpersonal
2.1 Mengemukakan idea yang bernas semasa memberi pendapat dalam perbincangan. Aras 1(i)
2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan rapi.
2.3 Memperkuat hujah dengan menggunakan contoh dan bukti. Aras 1(ii)
Maklumat
8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi.Aras 1 (i)
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1 (i)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah disusun. Aras 1 (i)
8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu. Aras 2(i)
Estetik
11.1 Mengenal pasti gaya bahasa dalam karya bukan sastera serta menggunakannya dalam penulisan bukan kreatif. Aras 1(i)
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif. Aras 1(ii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)  (ii)
32
2-6/9/2013
SISTEM BAHASA
KOMPONEN SASTERA
§  Drama: Mendung Hitam Beralih Jua
PENULISAN
§  Karangan Respons Terbuka: (11)  Peribahasa / Cogan kata / Slogan
PKJR
§  Unit 7: Apakah Pemanduan Susah?
Tajuk 2: Pengetahuan Melalui Pengalaman
Interpersonal
2.3 Memperkuat hujah dengan menggunakan contoh dan bukti. Aras 1(i, ii)
2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan. Aras 1(ii)
Maklumat
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1(i)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah disusun. Aras 1(i)
8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu. Aras 1(ii)
Estetik
10.4 Menyatakan jenis, cirri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1(iv).
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (i)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
2.1.5 Mengetahui perbezaan antara had laju, had laju yang ditetapkan, had laju yang dicadangkan dan kelajuan yang bersesuaian.
2.4.1 Mengenal pasti kerumitan, fizikal dan keupayaan kognitif yang diperlukan untuk memandu atau menunggang kenderaan dengan selamat.
5.1.2 Memahami latihan prapemandu dan pengalaman sebagai penumpang untuk membina kemahiran pemanduan pada masa hadapan.
33
9-13/9/2013
SISTEM BAHASA
Kata Majmuk
KOMPONEN SASTERA
Sajak: Jangan
PENULISAN
Karangan Berangsangan (11)
Interpersonal
2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan rapi. Aras 1(ii)
2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan..Aras 1(iii)
Maklumat
8.5 Mentafsirkan maklumat yang telah dipilih secara rasional untuk membuat inferens. Aras 1(ii)
8.6 Menyemak semula maklumat dan memutuskan ada hendak menerima, menambah atau menolak maklumat tersebut. Aras 2(ii)
9.1 Menggunakan kata, istilah,frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1(ii)
9.2 Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat. Aras 3(ii)
Estetik
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (i)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iv)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
34
17-20/9/2013
SISTEM BAHASA
§  Ayat Majmuk
KOMPONEN SASTERA
§  Cerpen:  Trauma Embah
PENULISAN
§  Ringkasan dan Pemahaman (11)
PKJR
§  Unit 8: Tema: Menggunakan Jalan Raya dengan Selamat dan BertanggungjawabTajuk 1: Akibat Membuat Keputusan yang Salah
 Interpersonal
2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara dengan isu yang dikemukakan. Aras 3(i)
Maklumat
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1(i)
9.3 Menyediakan hujah dan alasan untuk menyampaikan pembentangan. Aras 3 (iii)
Estetik
11.1 Mengenal pasti gaya bahasa dalam karya bukan sastera. Aras 1(i)
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif. Aras 1(ii)
11.3 Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre. Aras 1(iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iv)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.3.1 Memahami konsep pengguna ‘alan raya yang bertanggungjawab.
1.3.2 Mengenal pasti hak dan tanggungjawab pengguna jalan raya.
1.3.4 Mengenal pasti dan menggunakan kemahiran membuat keputusan dan perancangan untuk membolehkan penggunaan jalan raya yang lebih selamat.
35
23-27/9/2013
SISTEM BAHASA
§  Susunan Ayat Tunggal
KOMPONEN SASTERA
§  Sajak: Diari Lama
PENULISAN
§  Karangan Respons Terbuka: (12) Cerita/ Cereka/ Imaginasi
Interpersonal:
1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang Aras 1 (iv)
1.5 Berbincang dan membidas hujah dengan sopan  dalam pelbagai situasi. Aras 3 (ii)
Maklumat:
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1(ii)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah disusun. Aras 1(i)
8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu. Aras 1(i)
Estetik:
10.2 Mengenal pasti perkara yang menarik dalam karya. Aras 1 (1)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1(i)
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan susunan dalam karya sastera serta menggunakannya penulisan kreatif dan bukan kreatif. Aras 2 (1)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iv)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
36
30.9.2013 -4/10/2013

SISTEM BAHASA
§  Laras Bahasa
KOMPONEN SASTERA
§  Syair Wasiat Ayahanda Siti Zawiyah
PENULISAN
§  Karangan Berangsangan (11)

PKJR
§  Unit 8: Menggunakan Jalan Raya dengan Selamat dan Bertanggungjawab Tajuk 2:Pelumba Jalan
Interpersonal
3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan persetujuan dan kata sepakat mengemukakan maklumat yang relevan. Aras 1 (iii)
Maklumat
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
Estetik
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (iv)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.3.2 Mengenal pasti hak dan tanggungjawab pengguna jalan raya.
1.3.4 Mengenal pasti dan menggunakan kemahiran membuat keputusan dan perancangan untuk membolehkan penggunaan jalan raya yang lebih selamat.
37
7-11/10/2013
SISTEM BAHASA
§  Ayat Aktif
KOMPONEN SASTERA
§  Prosa Tradisional: Budi Seorang Bapa Angkat
PENULISAN
§  Ringkasan dan Pemahaman (11)
 Interpersonal
2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara dengan isu yang dikemukakan. Aras 3(i)
Maklumat
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1(i)
9.3 Menyediakan hujah dan alasan untuk menyampaikan pembentangan. Aras 3 (iii)
Estetik
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,lata, plot gaya bahasa dan sudut pandangan. Aras 1(vii)
11.1 Mengenal pasti gaya bahasa dalam karya bukan sastera. Aras 1(i)
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif. Aras 1(ii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iv)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
38
14-18/10/2013
SISTEM BAHASA
§  Ayat Pasif
KOMPONEN SASTERA
§  Cerpen: Sepucuk Surat daripada Kawan
PENULISAN
§  Karangan Respons Terbuka: (12) Karangan jenis fakta
Interpersonal:
1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang Aras 1 (iv)
1.5 Berbincang dan membidas hujah dengan sopan  dalam pelbagai situasi. Aras 3 (ii)
Maklumat:
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1(ii)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang telah disusun. Aras 1(i)
8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu. Aras 1(i)
Estetik:
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan. Aras 1 (1)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1(i)
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan susunan dalam karya sastera serta menggunakannya penulisan kreatif dan bukan kreatif. Aras 2 (1)
12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1
39
21-25/10/2013
SISTEM BAHASA
§  Kata-kata Hikmat
KOMPONEN SASTERA
§  Syair Kemangkatan Sultan Sulaiman
PENULISAN
§  Karangan Berangsangan (11)
Interpersonal
1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai.      Aras 1  (iv)
1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan. Aras 2 (ii), (iv)
Maklumat
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (iii)
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan.Aras 1 (i)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.     Aras 1 (i)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (ii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan. Aras 1 (iv)
40
28/10/2013-
1/11/2013
SISTEM BAHASA
§  Ayat Komplemen
§  Ayat Majmuk Pancangan Relatif ‘yang’

KOMPONEN SASTERA
§  Sajak: Asap
§  Pantun Empat Kerat (Teka-teki)
PENULISAN
§  Ringkasan dan Pemahaman (11)
§  Karangan Respons Terbuka: (12) Karangan jenis pendapat.
Interpersonal
2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan. Aras 1 (ii)
2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan. Aras 1 (ii dan iii)
Maklumat
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, dan ditonton. Aras 1 (i)
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1 (i)
Estetik
10.1  Menceritakan semula sesebuah karya secara  keseluruhan. Aras 1 (i)
10.4  Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
41
4-8/11/2013
UJIAN SELARAS
( PBS )
PBS
42
11 Hingga 15.11.2013
16/11/2013
PENYELARASAN
(PBS)
PBS
Cuti Akhir Tahun
Disediakan oleh:
…………………………………………………
ABD RAHMAN BIN MOHAMMAD HUSAIN
Guru Bahasa Malaysia
Disemak dan disahkan oleh:
………………………………………….
CHE PUTEH ZAINI BINTI HASHIM
Guru Kanan Bidang Bahasa