MINGGU DAN TARIKH
|
TAJUK/ PENGAJARAN DAN
|
HASIL PEMBELAJARAN (FOKUS UTAMA/SAMPINGAN)
|
|
1
2-4/01/2013
|
Hari Pertama di Sekolah Menengah
SISTEM BAHASA
Golongan kata
Kata Nama
§ Kata Nama Am
§ Kata Nama Khas
§ Kata Ganti Nama Diri
§ Penanda wacana
§ Ayat gramatis
§ Istilah/kosa kata
§ Tanda baca
KOMPONEN SASTERA
§ Pengenalan genre, aspek dan istilah sastera
§ Pantun Dua Kerat (Nasihat)
PENULISAN
§ Karangan Respons Terbuka (1) : Keperihalan /
Gambaran / Pengalaman
|
Interpersonal
1.1 Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan
dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan, dan masyarakat
dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi, serta nada yang sesuai. Aras 3
(iii)
1.2 Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis
tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain. Aras 2 (ii)
Maklumat
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea
utama, isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, dan
ditonton. Aras 1 (iii)
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan
konteks. Aras 1 (ii)
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut.
Aras 1 (ii)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.
Aras 1 (ii), (iii)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif.
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
|
|
2
7-11/1/2013
|
Berhemat Semasa Berbelanja
SISTEM BAHASA
§ Kata Ganti Nama Diri
§ Kata Ganti Nama Tunjuk
§ Simpulan Bahasa
§ Ayat topik, ayat huraian dan ayat contoh
§ Kosa kata/ Istilah
KOMPONEN SASTERA
§ Sambungan pengenalan genre, aspek dan
istilah sastera
§ Prosa Tradisional: Pantun Dua Kerat
(Nasihat)
PENULISAN
§ Karangan Berangsangan (1)
|
Interpersonal
1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan
bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras
1 (iv)
1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara
dengan menggunakan pelbagai soalan. Aras 2 (ii), (iv)
1.5 Berbincang dan membidas hujah dengan sopan dalam pelbagai
situasi.
1.6 Menyatakan perasaan secara berterus terang dan beradab
tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan hubungan
Maklumat
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan
konteks. Aras 1 (iii)
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut.
Aras 2 (i)
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan.Aras 1 (i)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang
telah disusun. Aras 1 (i)
8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu.
Aras 1 (ii)
8.6 Menyemak semula maklumat dan memutuskan sama ada hendak
menerima, menambah, atau menolak pilihan. Aras 1 (ii)
Estetik
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata,
peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara
tersusun dan kohesif. Aras 1 (i)
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara
keseluruhan. Aras 1 (i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,
latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (iii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (ii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan
perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
|
|
3
14-18/1/2013
|
Mutiara Hitam dari Sabah
SISTEM BAHASA
§ Bentuk Kata Kerja
§ Frasa (FN, FK, FA, FS)
§ Ayat Dasar
§ Ayat Tunggal
§ Subjek dan predikat
KOMPONEN SASTERA
§ Sajak : Kian Kita Lupa
PENULISAN
§ Ringkasan dan Pemahaman (1)
|
Interpersonal
1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat
berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang
sesuai. Aras 1 (iv)
1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu
perkara dengan menggunakan pelbagai soalan. Aras 2 (ii), (iv)
1.5 Berbincang dan membidas hujah dengan sopan dalam
pelbagai situasi.
1.6 Menyatakan perasaan secara berterus terang dan
beradab tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan hubungan
Maklumat
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan
konteks. Aras 1 (iii)
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut.
Aras 2 (i)
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan.Aras 1 (i)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang
telah disusun. Aras 1 (i)
Estetik
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa
dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun
dan kohesif. Aras 1 (i)
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara
keseluruhan. Aras 1 (i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,
latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (iii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (ii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
|
|
4
21 Hingga 25/1/2013
24.1.2013 – CUTI UMUM : MAULIDUR RASUL
|
Manisnya Senyumanmu
SISTEM BAHASA
§ Golongan Kata Kerja
§ Frasa . (FN+FN, FN+FK, FN+FA, FN+FS)
§ Ayat inti/ayat dasar
KOMPONEN SASTERA
§ Prosa Tradisional:
Tajuk Muluk
PENULISAN
§ Karangan Respons Terbuka (2) : Karangan
jenis fakta
PKJR
§ Unit 1: Tema : Keselamatan Jalan Raya
Tajuk 1: Penggunaan Jalan Raya dan Masalahnya
|
Interpersonal
1.2 Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan
bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain.
1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat
berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang
sesuai.
1.5 Berbincang dan membidas hujah dengan sopan dalam
pelbagai situasi. Aras 1 (vii)
1.6 Menyatakan perasaan secara berterus terang dan
beradab tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan hubungan. Aras 3 (i)
Maklumat
6.1 Menggunakan sebutan, intonasi, dan unsur
paralinguistik yang sesuai untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.
6.2 Menggunakan perkataan, ungkapan, ayat, dan
laras bahasa yang sesuai untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.
6.3 Mengambil tindakan susulan terhadap pihak
tertentu yang berkaitan dengan barangan dan perkhidmatan.
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat
rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
Estetik
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa
dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun
dan kohesif. Aras 1 (i).
9.2 Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang
sesuai untuk menyampaikan maklumat. Aras 1 (ii dan iii)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,
latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan.Aras 1 (iii)
12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib,
dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1
(i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.1.1 Mengenal pasti masalah nahas jalan raya di Malaysia dan
trauma akibat daripada nahas.
1.1.2 Memahami maksud dan implikasi risiko, mengambil risiko
dan berisiko secara umum dan kaitannya dengan tingkah laku penggunaan jalan
raya.
1.1.3 Mendefinisikan taktor-faktor risiko dan tingkah laku
yang berkaitan, meliputi persekitaran jalan raya dan situasi perjalanan untuk
semua pengguna jalan raya.
|
|
5
29/1/2013
Hingga
31/1/2013
28.1.2013 – CUTI UMUM: THAIPUSAM (GANTI HARI
AHAD)
1.2.2013 – CUTI UMUM : HARI WILAYAH
PERSEKUTUAN
|
Komputer dalam Kehidupan
SISTEM BAHASA
§ Kata Adjektif
KOMPONEN SASTERA
§ Cerpen: Kasut Kelopak Jantung
PENULISAN
§ Karangan Berangsangan (2)
|
Interpersonal
2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan
perbincangan. Aras 1 (ii)
2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu
perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan. Aras 1 (ii dan iii)
Maklumat
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea
utama, isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, dan
ditonton. Aras 1 (i)
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan
konteks. Aras 1 (i dan ii)
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut.
Aras 1 (i dan ii)
8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi. Aras 1 (i)
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1 (i)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang
telah disusun. Aras 1 (i)
8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan
tertentu. Aras 1 (i)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara
keseluruhan. Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan,
pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
|
|
6
4-8/2/2013
|
Remaja Berwawasan
SISTEM BAHASA
§ Pembentukan Kata Adjektif
KOMPONEN SASTERA
§ Sambungan cerpen: Kasut Kelopak Jantung
PENULISAN
§ Ringkasan dan Pemahaman (2)
PKJR
§ Unit 1: Tema : Keselamatan Jalan Raya
Tajuk 2: Berkeadaan Selamat di Jalan Raya
|
Interpersonal
3.1 Berbincang dengan menggunakan ragam bahasa dan gaya
pengucapan yang betul semasa berunding. Aras 1 (i)
3.2 Berbincang untuk menerima dan menolak pandangan
orang lain secara terbuka untuk mencapai kata sepakat. Aras 1 (ii)
5.1 Berbicara dan merayu dengan menggunakan kata, ungkapan,
dan ayat yang dapat memberikan kesan memujuk untuk mendapatkan sesuatu.
5.2 Menggunakan hujah yang bernas dan meyakinkan untuk
mempengaruhi pihak lain dalam pelbagai situasi.
5.3 Merayu dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk
memujuk pihak lain.
Maklumat
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan
konteks. Aras 1 (i)
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan
lanjut.Aras 1 (ii)
Estetik
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa
dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun
dan kohesif. Aras 1 (i)
9.2 Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang
sesuai untuk menyampaikan maklumat. Aras 1 (ii dan iii)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan,
pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa, dan unsur bunyi
dalam puisi. Aras 1 (i)
12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib,
dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1
(i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (i)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.1.1 Mengenal pasti masalah nahas jalan raya di Malaysia dan
trauma akibat daripada nahas.
1.1.2 Memahami maksud dan implikasi risiko, mengambil risiko
dan berisiko secara umum dan kaitannya dengan tingkah laku penggunaan jalan
raya.
1.1.3 Mendefinisikan taktor-faktor risiko dan tingkah laku
yang berkaitan, meliputi persekitaran jalan raya dan situasi perjalanan untuk
semua pengguna jalan raya.
|
|
7
13-15/2/2013
CUTI UMUM: TAHUN BARU CINA
CUTI UMUM: TAHUN BARU CINA (GANTI HARI AHAD)
|
Wira Bangsa
SISTEM BAHASA
§ Kata Hubung
KOMPONEN SASTERA
§ Drama : Surat Untuk Ina
PENULISAN
Karangan Respons Terbuka: (3) Surat Kiriman Tidak Rasmi
|
Interpersonal
3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengant persetujuan dan
kata sepakat mengemukakan maklumat yang relevan. Aras 1 (ii)
3.4 Mempertimbangkan semua aspek yang dikemukakan dalam
perundingan secara rasional untuk mencapai kata sepakat supaya diterima oleh
semua pihak. Aras 2 (i dan ii)
Maklumat
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang
telah disusun. Aras 1 (i)
Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu.
Aras 1 (ii)
Estetik
10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan,
pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa, dan unsur
bunyi dalam puisi. Aras 1 (i)
12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib,
dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1
(i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
|
|
8
18-22/2/2013
|
Ibu Negara Malaysia
SISTEM BAHASA
§ Kata Tanya
§ Kata Seru
KOMPONEN SASTERA
§ Novel Sukar Membawa Tuah: Sinopsis dan
Tema
PENULISAN
§ Karangan Berangsangan (3)
PKJR
§ Unit 2: Tema : Perlakuan Berisiko
Tajuk 1: Mana Lebih Berisiko
|
Interpersonal
3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengant persetujuan dan
kata sepakat mengemukakan maklumat yang relevan. Aras 1 (ii)
3.4 Mempertimbangkan semua aspek yang dikemukakan dalam
perundingan secara rasional untuk mencapai kata sepakat supaya diterima oleh
semua pihak. Aras 2 (ii dan iii)
Maklumat
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat
rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat
daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
Estetik
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa
dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun
dan kohesif. Aras 1 (i)
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara
keseluruhan. Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran,
nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,
latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (ii dan iii)
11.3 Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai
genre. Aras 1 (iii)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.1.2 Memahami maksud dan implikasi risiko, mengambil risiko
dan berisiko secara umum dan kaitannya dengan tingkah laku penggunaan jalan
raya.
1.1.3 Mendefinisikan taktor-faktor risiko dan tingkah laku
yang berkaitan, meliputi persekitaran jalan raya dan situasi perjalanan untuk
semua pengguna jalan raya.
|
|
9
25/2/2012-1/3/2012
|
Indahnya Bumi Kenyalang
SISTEM BAHASA
§ Kata Penguat
KOMPONEN SASTERA
§ Novel Sukar Membawa Tuah : Persoalan
PENULISAN
Ringkasan dan Pemahaman (3)
|
Interpersonal
3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengant persetujuan dan
kata sepakat mengemukakan maklumat yang relevan. Aras 1 (ii)
3.4 Mempertimbangkan semua aspek yang dikemukakan dalam
perundingan secara rasional untuk mencapai kata sepakat supaya diterima oleh
semua pihak. Aras 2 (ii dan iii)
Maklumat
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat
rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat
daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
Estetik
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa
dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun
dan kohesif. Aras 1 (i)
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara
keseluruhan. Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran,
nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,
latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (ii dan iii)
11.3 Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai
genre. Aras 1 (iii)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
|
|
10
4-8/3/2013
|
Lima Langkawi
SISTEM BAHASA
§ Kata Pengegas
§ Kata Nafi, Kata Pemeri
KOMPONEN SASTERA
§ Novel Sukar Membawa Tuah : Watak dan
Perwatakan
PENULISAN
§ Karangan Respons Terbuka: (4) Surat Kiriman
Rasmi
PKJR
§ Unit 2: Tema: Perlakuan Berisiko
Tajuk 2: Berjalan Membelakangkan Lalu Lintas
|
Interpersonal
3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengant persetujuan dan
kata sepakat mengemukakan maklumat yang relevan. Aras 1 (ii)
3.4 Mempertimbangkan semua aspek yang dikemukakan dalam
perundingan secara rasional untuk mencapai kata sepakat supaya diterima oleh
semua pihak. Aras 2 (ii dan iii)
Maklumat
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat
rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat
daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
Estetik
9.2 Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang
sesuai untuk menyampaikan maklumat. Aras 1 (ii dan iii)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran,
nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,
latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (ii dan iii)
11.3 Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai
genre. Aras 1 (iii)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.1.1 Mengenal pasti masalah nahas jalan raya di Malaysia dan
trauma akibat daripada nahas.
1.1.2 Memahami maksud dan implikasi risiko, mengambil risiko
dan berisiko secara umum dan kaitannya dengan tingkah laku penggunaan jalan
raya.
4.1.1 Mengenal pasti situasi berisiko yang boleh menyebabkan
pejalan kaki terlibat dalam nahas.
4.1.2 Mengetahui kepentingan menggunakan kemudahan untuk
pejalan kaki, memilih tempat dan masa yang selamat untuk melintas.
|
|
11
11-15/3/2013
|
Sukan Memanah
SISTEM BAHASA
§ Kata Sendi Nama
KOMPONEN SASTERA
§ Novel Sukar Membawa Tuah : Latar
PENULISAN
Karangan Berangsangan (4)
|
Interpersonal
4.1 Mengesan kecondongan pendapat dan menimbangkan pelbagai
pilihan untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan. Aras 1 (i)
4.2 Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional
dan adil bagi meyakinkan pihak yang terlibat. Aras 2 (i)
Maklumat
7.6 Membezakan fakta dengan pandangan dalam bahan yang
dirujuk. Aras 1 (iv)
7.7 Memahami laras bahasa bagi pelbagai bahan untuk memperoleh
maklumat. Aras 1 (v)
7.7 Memahami laras bahasa bagi pelbagai bahan untuk memperoleh
maklumat. Aras 1 (v dan vi)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.
Aras 1 (i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,
latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. Aras 1 (ii dan iii)
11.1 Mengenal pasti gaya bahasa dalam karya bukan sastera
serta menggunakannya dalam penulisan bukan kreatif. Aras 1 (i)
12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib,
dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1
(i)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (ii dan iii)
|
|
12
18-22/3/2013
|
Pahlawan Perkasa
SISTEM BAHASA
§ Kata Arah
KOMPONEN SASTERA
§ Novel Sukar Membawa Tuah : Plot
PENULISAN
§ Karangan Respons Terbuka: (4) Laporan
PKJR
§ Unit 3: Tema: Pengaruh Rakan Sebaya;
Tajuk 1: Pengaruh Atas Tindakan yang Kita Lakukan
|
Interpersonal
4.2 Menjelaskan dan membuktikan pertimbangan secara rasional
dan adil bagi meyakinkan pihak yang terlibat. Aras 2 (i)
Maklumat
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat
rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat
daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi. Aras 1 (iv)
Estetik
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,
latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (ii dan iii) 1 (iv dan
v)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran,
nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam
puisi. Aras 1 (i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.1.4 Mengenal pasti dan memahami faktor risiko yang
memberikan kesan atas keselamatan remaja sebagai pengguna jalan raya termasuk
1.2.1 Mengenali sikap positif dan negatif serta cara sikap
tersebut boleh memberikan kesan atau mempengaruhi keselamatan di jalan raya.
1.2.2 Mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi sikap
bagi penggunaan jalan raya yang lebih selamat.
13.4 Mengenal pasti dan menggunakan kemahiran membuat
keputusan dan perancangan untuk membolehkan penggunaan jalan raya yang lebih
selamat.
|
|
23 Hingga 31.3.2013
|
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1
|
|
13
1-5/4/2013
|
Internet Jaringan Maklumat
SISTEM BAHASA
§ Kata Pascakata
KOMPONEN SASTERA
§ Novel Wira Persona Avatari: Binaan
Plot
PENULISAN
Karangan Respons Terbuka: (5) Perbahasan
|
Interpersonal
4.1 Mengesan kecondongan pendapat dan menimbangkan pelbagai
pilihan untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan. Aras 1 (i)
Maklumat
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1 (i)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang
telah disusun. Aras 1 (i)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.
Aras 1 (i)
10.2 Mengenal pasti perkara yang menarik dalam karya. Aras 1
(i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,
latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (iv dan v)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
|
|
14
8-12/4/2013
|
Taman Negara Gunung Mulu
SISTEM BAHASA
§ Kata Bantu
K0MPONEN SASTERA
§ Novel Sukar Membawa Tuah : Teknik Plot
PENULISAN
§ Karangan Berangsangan (5)
PKJR
§ Unit 3: Tema: Pengaruh Rakan Sebaya
Tajuk 2: Dalam Kawalan Saya
|
Interpersonal
4.1 Mengesan kecondongan pendapat dan menimbangkan pelbagai
pilihan untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan. Aras 1 (i)
Maklumat
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1 (i)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang
telah disusun. Aras 1 (i)
Estetik
10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran,
nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam
puisi. Aras 1 (i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.2.1 Mengenali sikap positif dan negatif serta cara sikap
tersebut boleh memberikan kesan atau mempengaruhi keselamatan di jalan raya.
1.2.2 Mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi sikap
bagi penggunaan jalan raya yang lebih selamat.
13.4 Mengenal pasti dan menggunakan kemahiran membuat
keputusan dan perancangan untuk membolehkan penggunaan jalan raya yang lebih
selamat.
|
|
15
15-19/4/2013
|
Belia Harapan Negara
SISTEM BAHASA
§ Kata ganda
KOMPONEN SASTERA
§ Novel Sukar Membawa Tuah : Gaya Bahasa
PENULISAN
Ringkasan dan pemahaman (5)
|
Interpersonal
1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan
bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras
1 (iv)
Maklumat
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat
rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat
daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
Estetik
10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran,
nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam
puisi. Aras 1 (i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
|
|
16
22-26/4/2013
|
Pengembaraan Misteri
SISTEM BAHASA
§ Kata Terbitan
KOMPONEN SASTERA
§ Novel Sukar Membawa Tuah : Sambungan Gaya
Bahasa
PENULISAN
§ Karangan Respons Terbuka: (6) Dialog/
Wawancara / Forum /Temuramah
PKJR
Unit 4: Tema: Bertindak Tegas Tajuk 1: Tegas dan Selamat
|
Interpersonal
3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengant persetujuan dan
kata sepakat mengemukakan maklumat yang relevan. Aras 1 (ii dan iii)
Maklumat
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat
daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara
keseluruhan. Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran,
nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.3.6 Membina kemahiran komunikasi dengan menunjukkan sikap
tegas dalam menangani pengaruh negatif rakan sebaya.
1.3.7 Mengetahul cara menyuarakan pendapat apabila melakukan
perjalanan dengan seseorang yang tidak mementingkan keselamatan.
|
|
17
29/4/2013-3/5/2013
1.5.2013 : CUTI UMUM – HARI PEKERJA
|
Pulau Percutian
SISTEM BAHASA
§ Imbuhan Pinjaman
KOMPONEN SASTERA
§ Novel Sukar Membawa Tuah : Nilai
PENULISAN
Karangan Berangsangan (6)
|
Interpersonal
3.0 Berunding secara santun untuk mendapat
persetujuan dan kata sepakat
3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan persetujuan dan
kata sepakat mengemukakan maklumat yang relevan. Aras 1 (iii)
Maklumat
7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang
didengar, dibaca, dan ditonton
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat
rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat
daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.
Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran,
nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,
latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (iv)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
|
|
18
6-10/5/2013
|
Alam Warisan Kita
SISTEM BAHASA
§ Frasa
KOMPONEN SASTERA
§ Novel Sukar Membawa Tuah : Pengajaran
PENULISAN
§ Ringkasan dan Pemahaman (6)
PKJR
Unit 4: Tema: Bertindak Tegas Tajuk 2: Kepentingan Bertindak
Tegas
|
Interpersonal
3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan persetujuan dan
kata sepakat mengemukakan maklumat yang relevan. Aras 1 (iii)
Maklumat
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat
rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat
daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.
Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran,
nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,
latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (iv)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.3.6 Membina kemahiran komunikasi dengan menunjukkan sikap
tegas dalam menangani pengaruh negatif rakan sebaya.
1.3.7 Mengetahul cara menyuarakan pendapat apabila melakukan
perjalanan dengan seseorang yang tidak mementingkan keselamatan.
|
|
19
13-17/5/13
|
Belian Kayu Bernilai
SISTEM BAHASA
§ Ayat tunggal
KOMPONEN SASTERA
§ Pantun Empat Kerat (Agama)
PENULISAN
Karangan Respons Terbuka: (7) Ucapan/ Ceramah/ Syarahan
|
Interpersonal
1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra
1.6 Menyatakan perasaan secara berterus terang dan beradab
tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan hubungan. Aras 1 (v)
Maklumat
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea
utama dan isi penling tentang pelbagai bahan yang didengar, dibaca dan
ditonton. Aras 1(ii)
Estetik
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran,
nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (ii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
|
|
20
20-23/5/13
|
|
UJIAN SELARAS(PBS)
|
|
27/5/2013
2/6/2013
|
Cuti Pertengahan Tahun
|
|
|
21
10-14/6/2013
|
- Jelapang
Padi Kita
- Sumber
Mineral
SISTEM BAHASA
§ Ayat Tanya
§ Ayat Seruan
KOMPONEN SASTERA
§ Sajak: Lebah dan Madu
PENULISAN
§ Karangan berangsangan (7)
PKJR
§ Unit 5: Tema: Meningkatkan Keselamatan
Pengguna Jalan Raya
Tajuk 1: Semua Orang Mempunyai Tanggungjawab
|
Interpersonal
1.6 Menyatakan perasaan secara berterus terang dan beradab
tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan hubungan. Aras 1 (v)
Maklumat
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea
utama dan isi penling tentang pelbagai bahan yang didengar, dibaca dan
ditonton. Aras 1(ii)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.
Aras 1 (i)
10.2 Mengenal pasti perkara yang menarik dalam karya. Aras 1
(i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran,
nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (ii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.3.1 Memahami konsep pengguna ‘alan raya yang
bertanggungjawab.
1.3.2 Mengenal pasti hak dan tanggungjawab pengguna jalan
raya.
1.3.3 Memahami peraturan, undang-undang dan dasar-dasar jalan
raya yang dapat mengoptimumkan keselamatan semua pengguna jalan raya.
1.3.5 Memahami dan menggunakan kemahiran pengurusan dan
kawalan diri untuk meningkatkan keselamatan diri sendiri dan orang lain.
|
|
22
17-21/6/2013
|
Tukang Emas
SISTEM BAHASA
§ Susunan Ayat tunggal
KOMPONEN SASTERA
§ Prosa Tradisional : Hikayat Marakrama
PENULISAN
§ Ringkasan dan pemahaman (7)
|
Interpersonal
1.1 Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan
dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan, dan masyarakat
dengan menggunakan kata, intonasi, dan nada yang sesuai. Aras 1 (i)
6.3 Mengambil tindakan susulan terhadap pihak tertentu yang
berkaitan dengan barangan dan perkhidmatan. Aras 3 (i)
Maklumat
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat
rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
Estetik
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya
sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif. Aras 1 (ii dan iii)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
|
|
23
24-28/6/2013
|
Sastera Tradisional Warisan Bangsa
SISTEM BAHASA
§ Ayat Aktif
KOMPONEN SASTERA
§ Cerpen: Tempang
PENULISAN
§ Karangan Respons Terbuka: (8) Berita/
Rencana Akhbar
|
Interpersonal
1.1 Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan
dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga,rakan, dan masyarakat
dengan menggunakan kata, intonasi, dan nada yang sesuai Aras 1 (ii)
6.3 Mengambil tindakan susulan terhadap pihak tertentu yang
berkaitan dengan barangan dan perkhidmatan. Aras 1 (ii)
Maklumat
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat
daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara
keseluruhan. Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran,
nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,
latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (iii, iv)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (iii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (iv)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
|
|
24
1-5/7/2013
|
Jasamu dalam Ingatan
SISTEM BAHASA
§ Ayat Pasif
KOMPONEN SASTERA
§ Sambungan cerpen: Tempang
PENULISAN
§ Karangan Berangsangan (8)
PKJR
§ Unit 5: Tema: Meningkatkan Keselamatan
Pengguna Jalan Raya Tajuk 2: Sebarkan Maklumat
|
Interpersonal:
1.2 Mendengar dan memberikan respons secara bertulis tentang
sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain. Aras 1(vi)
Maklumat
7.6 Membezakan fakta dengari pandangan yang dirujuk.
Aras 3 (ii)
7.7 Memahami laras bahasa pelbagai bahan untuk
memperoleh maklumat. Aras 3(i)
Estetik:
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,
latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1(vii)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.1.4 Mengenal pasti dan memahami faktor risiko yang
memberikan kesan atas keselamatan remaja sebagai pengguna jalan raya.
1.3.3Memahami peraturan, undarig-undang dan dasar-dasar jalan
raya yang dapat mengoptimumkan keselamatan semua pengguna jalan raya.
1.3.4 Mengenal pasti dan menggunakan kemahiran membuat
keputusan dan perancangan untuk membolehkan penggunaan jalan raya yang lebih
selamat.
|
|
25
8-12/07/2013
|
Parlimen Negara Kita
SISTEM BAHASA
§ Ayat Majmuk Gabungan
KOMPONEN SASTERA
§ Drama: Ke Arah Mana
PENULISAN
§ Ringkasan dan pemahaman (8)
|
Interpersonal:
1.2 Mendengar dan memberikan respons secara bertulis tentang
sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain. Aras 1(vi)
Maklumat:
8.1 Menyaring maklumat mengikut kiasifikas. Aras 1 (i)
Estetik:
10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya
sastera
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan
perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. Aras 1(ii)
11.1 Mengenal pasti gaya bahasa dalam karya bukan sastera
serta menggunakannya dalam penulisan bukan kreatif. Aras 1(i)
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya
sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif. Aras 1 (ii)
11.3 Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai
genre. Aras 1 (iii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
|
|
26
15-19/7/2013
|
Angkasa Lepas
SISTEM BAHASA
§ Ayat Majmuk Pancangan Relatif
KOMPONEN SASTERA
§ Pantun Empat Kerat (Berjimat cermat)
PENULISAN
§ Karangan Respons Terbuka: (9) Perbahasan
PKJR
§ Unit 6: Tema: Laju dan Memecut Tajuk 1:
Kawal Kelajuan: Lindungi Nyawa Anda
|
Interpersonal:
1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat berdasarkan bahan yang
dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang Aras 1 (iv)
1.4 Bersoal jawab bertatasusila tentang dengan meriggunakan
pe!bagai soalan. Aras 2 (ii)
1.5 Berbincang dan membidas hujah dengan sopan dalam
pelbagai situasi. Aras 3 (ii)
Maklumat:
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1(ii)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang
telah disusun. Aras 1(i)
8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu. Aras
1(i)
Estetik:
10.2 Mengenal pasti perkara yang menarik dalam karya. Aras 1
(1)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran,
nilai, dan pengajaran. Aras 1(i)
12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib,
dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1
(i)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (i)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iv)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
2.1.1 Memahami akibat daripada memecut (memandu kenderaan
dengan laju dan/atau melebihi tahap kelajuan).
2.1.5 Mengetahui perbezaan antara had laju, had laju yang
ditetapkan, had laju yang dicadangkan dan kelajuan yang bersesuaian.
|
|
27
22-26/7/2013
|
Cuti Akhir Tahun
SISTEM BAHASA
§ Ayat Komplemen
KOMPONEN SASTERA
§ Hari Akhir Persekolahan
PENULISAN
§ Karangan berangsangan (9)
|
Interpersonal:
1.2 Mendengar dan memberikan respons secara bertulis tentang
sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain. Aras 1(vi)
Maklumat:
8.1 Menyaring maklumat mengikut kiasifikas. Aras 1 (i)
Estetik:
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,
latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. Aras 1(ii)
11.1 Mengenal pasti gaya bahasa dalam karya bukan sastera
serta menggunakannya dalam penulisan bukan kreatif. Aras 1(i)
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya
sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif. Aras 1 (ii)
11.3 Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai
genre. Aras 1 (iii)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
|
|
28
29/7/2013-2/8/2013
|
SISTEM BAHASA
§ Ayat Majmuk Pancangan Relatif
KOMPONEN SASTERA
§ Cerpen: Tukang Lama
PENULISAN
§ Ringkasan dan pemahaman (9)
PKJR
§ Unit 6: Tema: Laju dan Memecut
Tajuk 2: Laju dan Impak
|
Interpersonal:
1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat berdasarkan bahan yang
dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang Aras 1 (iv)
1.4 Bersoal jawab bertatasusila tentang dengan meriggunakan
pe!bagai soalan. Aras 2 (ii)
1.5 Berbincang dan membidas hujah dengan sopan dalam
pelbagai situasi. Aras 3 (ii)
Maklumat:
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1(ii)
8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu.
Aras 1(i)
Estetik:
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.
Aras 1 (1)
10.2 Mengenal pasti perkara yang menarik dalam karya. Aras 1
(1)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran,
nilai, dan pengajaran. Aras 1(i)
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan susunan dalam karya sastera
serta menggunakannya penulisan kreatif dan bukan kreatif. Aras 2 (1)
12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib,
dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1
(i)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
2.1.1 Memahami akibat daripada memecut (memandu kenderaan
dengan laju dan/atau melebihi tahap kelajuan).
2.1.2 Memahami dan menerangkan: • kesan daya hentaman terhadap
sesuatu objek akibat perlanggaran, • hubungan antara daya hentaman dengan
impak nahas (rujuk buku panduan)
2.1.7 Menyatakan bantahan atas amalan memecut kenderaan.
|
|
3.8.2013 Hingga 11.8.2013
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2
|
8 Hingga 9. 8.2013 – CUTI UMUM : HARI RAYA
PUASA
|
|
29
12-16/8/2013
|
SISTEM BAHASA
§ Ayat Komplemen
KOMPONEN SASTERA
§ Sambungan cerpen: Tukang Lama
PENULISAN
§ Karangan Respons Terbuka (10) : Perbincangan
/ Pendapat
|
Interpersonal
1.5 Berbincang dan membidas hujah dengan sopan dalam pelbagai
situasi.
1.6 Menyatakan perasaan secara berterus terang dan
beradab tentang sesuatu perkara untuk mengekalkan hubungan. Aras 3(i)
Maklumat
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1(i)
8.3 Membuat pertimbangan secara tellti yang telah
disusun. Aras 1(ii)
8.5 Mentafsirkan maklumat yang telah dipilih secara rasional
untuk membuat inferens. Aras 1(ii)
Estetik
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan dalam karya sastera serta
mengguna penulisan kreatif dan bukan kreatif. Aras 1(ii)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan
yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
|
|
30
19-23/8/2013
|
SISTEM BAHASA
§ Ayat Tanya
§ Sinkof
KOMPONEN SASTERA
§ Cerpen: Yuran
PENULISAN
§ Karangan Berangsangan (10)
PKJR
§ Unit 7: Tema: Apakah Pemanduan Susah?
Tajuk 1: Apakah yang Sukar Tentang Pemanduan?
|
Interpersonal
2.1 Mengemukakan idea yang bernas semasa memberi pendapat
dalam perbincangan. Aras 1(i)
2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan rapi.
2.3 Memperkuat hujah dengan menggunakan contoh dan bukti. Aras
1(ii)
Maklumat
8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi.Aras 1 (i)
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1 (i)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang
telah disusun. Aras 1 (i)
8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu.
Aras 2(i)
Estetik
11.1 Mengenal pasti gaya bahasa dalam karya bukan sastera
serta menggunakannya dalam penulisan bukan kreatif. Aras 1(i)
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya
sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif. Aras 1(ii)
11.3 Membanding beza penggunaan laras bahasa yang sesuai dalam
pelbagai genre. Aras 3(ii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv) (ii)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
2.1.5 Mengetahui perbezaan antara had laju, had laju yang
ditetapkan, had laju yang dicadangkan dan kelajuan yang bersesuaian.
2.4.1 Mengenal pasti kerumitan, fizikal dan keupayaan kognitif
yang diperlukan untuk memandu atau menunggang kenderaan dengan selamat.
2.4.2 Mengenal pasti gangguan-gangguan utama semasa melakukan
perjalanan yang memberikan kesan kepada keselamatan.
5.1.2 Memahami latihan prapemandu dan pengalaman sebagal
penumpang untuk membina kemahiran pemanduan pada masa hadapan.
|
|
31
26-30/8/2013
|
Kata Seru
Sambungan cerpen: Yuran
Ringkasan dan Pemahaman (10)
|
Interpersonal
2.1 Mengemukakan idea yang bernas semasa memberi pendapat
dalam perbincangan. Aras 1(i)
2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan rapi.
2.3 Memperkuat hujah dengan menggunakan contoh dan bukti. Aras
1(ii)
Maklumat
8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi.Aras 1 (i)
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1 (i)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang
telah disusun. Aras 1 (i)
8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu.
Aras 2(i)
Estetik
11.1 Mengenal pasti gaya bahasa dalam karya bukan sastera
serta menggunakannya dalam penulisan bukan kreatif. Aras 1(i)
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya
sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif. Aras 1(ii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv) (ii)
|
|
32
2-6/9/2013
|
SISTEM BAHASA
KOMPONEN SASTERA
§ Drama: Mendung Hitam Beralih Jua
PENULISAN
§ Karangan Respons Terbuka: (11)
Peribahasa / Cogan kata / Slogan
PKJR
§ Unit 7: Apakah Pemanduan Susah?
Tajuk 2: Pengetahuan Melalui Pengalaman
|
Interpersonal
2.3 Memperkuat hujah dengan menggunakan contoh dan bukti. Aras
1(i, ii)
2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan
perbincangan. Aras 1(ii)
Maklumat
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1(i)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang
telah disusun. Aras 1(i)
8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu.
Aras 1(ii)
Estetik
10.4 Menyatakan jenis, cirri-ciri, tema dan persoalan,
pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1(iv).
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (i)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
2.1.5 Mengetahui perbezaan antara had laju, had laju yang
ditetapkan, had laju yang dicadangkan dan kelajuan yang bersesuaian.
2.4.1 Mengenal pasti kerumitan, fizikal dan keupayaan kognitif
yang diperlukan untuk memandu atau menunggang kenderaan dengan selamat.
5.1.2 Memahami latihan prapemandu dan pengalaman sebagai
penumpang untuk membina kemahiran pemanduan pada masa hadapan.
|
|
33
9-13/9/2013
|
SISTEM BAHASA
Kata Majmuk
KOMPONEN SASTERA
Sajak: Jangan
PENULISAN
Karangan Berangsangan (11)
|
Interpersonal
2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan rapi. Aras
1(ii)
2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan
perbincangan..Aras 1(iii)
Maklumat
8.5 Mentafsirkan maklumat yang telah dipilih secara rasional
untuk membuat inferens. Aras 1(ii)
8.6 Menyemak semula maklumat dan memutuskan ada hendak
menerima, menambah atau menolak maklumat tersebut. Aras 2(ii)
9.1 Menggunakan kata, istilah,frasa, rangkai kata, peribahasa
dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun
dan kohesif. Aras 1(ii)
9.2 Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang
sesuai untuk menyampaikan maklumat. Aras 3(ii)
Estetik
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (i)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iv)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
|
|
34
17-20/9/2013
|
SISTEM BAHASA
§ Ayat Majmuk
KOMPONEN SASTERA
§ Cerpen: Trauma Embah
PENULISAN
§ Ringkasan dan Pemahaman (11)
PKJR
§ Unit 8: Tema: Menggunakan Jalan Raya dengan
Selamat dan BertanggungjawabTajuk 1: Akibat Membuat Keputusan yang Salah
|
Interpersonal
2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu
perkara dengan isu yang dikemukakan. Aras 3(i)
Maklumat
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa
dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun
dan kohesif. Aras 1(i)
9.3 Menyediakan hujah dan alasan untuk menyampaikan
pembentangan. Aras 3 (iii)
Estetik
11.1 Mengenal pasti gaya bahasa dalam karya bukan sastera.
Aras 1(i)
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya
sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif. Aras 1(ii)
11.3 Membandingkan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai
genre. Aras 1(iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iv)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.3.1 Memahami konsep pengguna ‘alan raya yang
bertanggungjawab.
1.3.2 Mengenal pasti hak dan tanggungjawab pengguna jalan
raya.
1.3.4 Mengenal pasti dan menggunakan kemahiran membuat
keputusan dan perancangan untuk membolehkan penggunaan jalan raya yang lebih
selamat.
|
|
35
23-27/9/2013
|
SISTEM BAHASA
§ Susunan Ayat Tunggal
KOMPONEN SASTERA
§ Sajak: Diari Lama
PENULISAN
§ Karangan Respons Terbuka: (12) Cerita/
Cereka/ Imaginasi
|
Interpersonal:
1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat berdasarkan bahan yang
dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang Aras 1 (iv)
1.5 Berbincang dan membidas hujah dengan sopan dalam
pelbagai situasi. Aras 3 (ii)
Maklumat:
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1(ii)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang
telah disusun. Aras 1(i)
8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu.
Aras 1(i)
Estetik:
10.2 Mengenal pasti perkara yang menarik dalam karya. Aras 1
(1)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran,
nilai, dan pengajaran. Aras 1(i)
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan susunan dalam karya sastera
serta menggunakannya penulisan kreatif dan bukan kreatif. Aras 2 (1)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iv)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
|
|
36
30.9.2013 -4/10/2013
|
SISTEM BAHASA
§ Laras Bahasa
KOMPONEN SASTERA
§ Syair Wasiat Ayahanda Siti Zawiyah
PENULISAN
§ Karangan Berangsangan (11)
PKJR
§ Unit 8: Menggunakan Jalan Raya dengan
Selamat dan Bertanggungjawab Tajuk 2:Pelumba Jalan
|
Interpersonal
3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan persetujuan dan
kata sepakat mengemukakan maklumat yang relevan. Aras 1 (iii)
Maklumat
7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat
rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iii)
7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat
daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv)
Estetik
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,
latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (iv)
12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka
penulisan. Aras 1 (ii)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah dihasilkan.
Aras 1 (iv)
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
1.3.2 Mengenal pasti hak dan tanggungjawab pengguna jalan
raya.
1.3.4 Mengenal pasti dan menggunakan kemahiran membuat
keputusan dan perancangan untuk membolehkan penggunaan jalan raya yang lebih
selamat.
|
|
37
7-11/10/2013
|
SISTEM BAHASA
§ Ayat Aktif
KOMPONEN SASTERA
§ Prosa Tradisional: Budi Seorang Bapa Angkat
PENULISAN
§ Ringkasan dan Pemahaman (11)
|
Interpersonal
2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu
perkara dengan isu yang dikemukakan. Aras 3(i)
Maklumat
9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa
dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun
dan kohesif. Aras 1(i)
9.3 Menyediakan hujah dan alasan untuk menyampaikan
pembentangan. Aras 3 (iii)
Estetik
10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan,lata,
plot gaya bahasa dan sudut pandangan. Aras 1(vii)
11.1 Mengenal pasti gaya bahasa dalam karya bukan sastera.
Aras 1(i)
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan unsur bunyi dalam karya
sastera serta menggunakannya dalam penulisan kreatif. Aras 1(ii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iv)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
|
|
38
14-18/10/2013
|
SISTEM BAHASA
§ Ayat Pasif
KOMPONEN SASTERA
§ Cerpen: Sepucuk Surat daripada Kawan
PENULISAN
§ Karangan Respons Terbuka: (12) Karangan
jenis fakta
|
Interpersonal:
1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat berdasarkan bahan yang
dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang Aras 1 (iv)
1.5 Berbincang dan membidas hujah dengan sopan dalam
pelbagai situasi. Aras 3 (ii)
Maklumat:
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1(ii)
8.3 Membuat pertimbangan secara teliti terhadap maklumat yang
telah disusun. Aras 1(i)
8.4 Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu.
Aras 1(i)
Estetik:
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.
Aras 1 (1)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran,
nilai, dan pengajaran. Aras 1(i)
11.2 Menganalisis gaya bahasa dan susunan dalam karya sastera
serta menggunakannya penulisan kreatif dan bukan kreatif. Aras 2 (1)
12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib,
dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1
|
|
39
21-25/10/2013
|
SISTEM BAHASA
§ Kata-kata Hikmat
KOMPONEN SASTERA
§ Syair Kemangkatan Sultan Sulaiman
PENULISAN
§ Karangan Berangsangan (11)
|
Interpersonal
1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan
bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang
sesuai. Aras 1 (iv)
1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara
dengan menggunakan pelbagai soalan. Aras 2 (ii), (iv)
Maklumat
7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan
konteks. Aras 1 (iii)
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan.Aras 1 (i)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara
keseluruhan. Aras 1 (i)
12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina
perenggan yang kohesif. Aras 1 (ii)
12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk
menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii)
12.6 Mengedit dan memurnikan sesuatu karya yang telah
dihasilkan. Aras 1 (iv)
|
|
40
28/10/2013-
1/11/2013
|
SISTEM BAHASA
§ Ayat Komplemen
§ Ayat Majmuk Pancangan Relatif ‘yang’
KOMPONEN SASTERA
§ Sajak: Asap
§ Pantun Empat Kerat (Teka-teki)
PENULISAN
§ Ringkasan dan Pemahaman (11)
§ Karangan Respons Terbuka: (12) Karangan
jenis pendapat.
|
Interpersonal
2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan
perbincangan. Aras 1 (ii)
2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu
perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan. Aras 1 (ii dan iii)
Maklumat
7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea
utama, isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca, dan
ditonton. Aras 1 (i)
8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1 (i)
Estetik
10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara
keseluruhan. Aras 1 (i)
10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan,
pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (i)
|
|
41
4-8/11/2013
|
UJIAN SELARAS
( PBS )
|
PBS
|
|
42
11 Hingga 15.11.2013
16/11/2013
|
PENYELARASAN
(PBS)
|
PBS
Cuti Akhir Tahun
|
|
Disediakan oleh:
…………………………………………………
ABD RAHMAN BIN MOHAMMAD HUSAIN
Guru Bahasa Malaysia
|
Disemak dan disahkan oleh:
………………………………………….
CHE PUTEH ZAINI BINTI HASHIM
Guru Kanan Bidang Bahasa
|