INSTRUMEN BAND 5
KEMAHIRAN
|
MENDENGAR BERTUTUR
| ||||||||||||||||||
BAND
|
5
| ||||||||||||||||||
PERNYATAAN STANDARD
|
Memproses maklumat yang didengar-dituturkan, dibaca dan ditulis
| ||||||||||||||||||
DESKRIPTOR
|
B5 DL1
Menyatakan pendirian tentang sesuatu perkara
| ||||||||||||||||||
EVIDENS
|
B5 DL1 E1
Mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara secara bertatasusila
| ||||||||||||||||||
AKTIVITI PENTAKSIRAN
|
Bahan: (m/s teks 205)
l Mengemukakan pandangan tentang cara terbaik untuk memenuhkan masa cuti persekolahan.
Langkah pentaksiran:
l Guru bertanyakan tentang rancangan murid-murid pada cuti sekolah.
l Guru meminta murid menyatakan pendapat masing-masing tentang aktiviti yang akan mereka lakukan.
l Murid secara bergilir-gilir mengemukan pandangan masing-masing tentang aktiviti mereka.
| ||||||||||||||||||
CONTOH ITEM
|
Rujuk m/s 205 buku teks.
| ||||||||||||||||||
CONTOH KAD INVENTORI PERBINCANGAN
|
|
KEMAHIRAN
|
MEMBACA
| ||||||||||||||||||
BAND
|
5
| ||||||||||||||||||
PERNYATAAN DESKRIPTOR
|
Memproses maklumat yang didengar-dituturkan, dibaca dan ditulis.
| ||||||||||||||||||
DESKRIPTOR
|
B5 DB1
Membaca dan mengolah maklumat.
| ||||||||||||||||||
EVIDENS
|
B5 DB1 E1
Membaca secara ekstensif untuk mendapatkan maklumat
(konsep bacaan ekstensif: perlu ada lebih daripada satu bahan. Bahan pertama ialah petikan asal. Bahan kedua dan seterusnya dianggap bacaan luas iaitu untuk menambahkan isi bagi bahan bacaan yang pertama.)
| ||||||||||||||||||
AKTIVITI PENTAKSIRAN
|
Bahan:
l Buku teks m/s 107.
Langkah pentaksiran:
l Murid membaca petikan dan menyenaraikan isi penting dalam bentuk kerangka isi.
l Murid membuat bacaan ekstensif atau membuat rujukan daripada buku teks m/s 107.
l Murid menyenaraikan isi penting daripada bahan bacaan ekstensif dan menambah maklumat baru daripada bacaan ke dalam kerangka isi.
| ||||||||||||||||||
CONTOH ITEM
|
Buku teks m/s 107.
| ||||||||||||||||||
CONTOH KAD INVENTORI PERBINCANGAN
|
|
KEMAHIRAN
|
MEMBACA
|
BAND
|
5
|
PERNYATAAN STANDARD
|
Memproses maklumat yang didengar-dituturkan, dibaca dan ditulis
|
DESKRIPTOR
|
B5 DB1
Membaca dan mengolah maklumat
|
EVIDENS
|
B5 DB1 E2
Menghuraikan maklumat daripada bahan yang dibaca secara logik untuk membuat inferens.
|
AKTIVITI PENTAKSIRAN
|
Bahan:
l Buku teks m/s 107.
Langkah pentaksiran:
l Murid membaca petikan daripada buku teks.
l Murid membuat kesimpulan berdasarkan bahan yang dibaca.
|
CONTOH ITEM
|
Rujuk m/s 107 buku teks.
|
KEMAHIRAN
|
MENULIS
|
BAND
|
5
|
PERNYATAAN STANDARD
|
Memproses dan menyampaikan maklumat yang didengar-dituturkan, dibaca dan ditulis.
|
DESKRIPTOR
|
B5 DT1
Mengolah maklumat secara bertulis
|
EVIDENS
|
B5 DT1 E1
Menghasilkan penulisan yang lengkap dengan laras bahasa yang sesuai dan ayat yang gramatis.l
|
AKTIVITI PENTAKSIRAN
|
Bahan: (m/s teks 114)
l Menulis karangan berbentuk syarahan
Langkah pentaksiran:
l Murid meneliti dan memahami isi yang dibicangkan.
l Murid menulis karangan lengkap berdasarkan isi-isi penting yang telah dibincangkan dalam tempoh masa yang ditentukan.
|
CONTOH ITEM
|
Anda telah dijemput untuk menyampaikan syarahan tentang penjagaan alam sekitar. Tulis teks syarahan tentang penjagaan alam sekitar untuk mengekalkan keadaan semula jadinya.
|