Harga Remaja
MAKSUD | |
Rangkap 1 | |
Pengajak menerangkan tentang kepentingan usia remaja yang tinggi nilainya dalam meniti kehidupan. | |
Rangkap 2 | |
Penyajak mencetuskan persoalan tentang pengisian kehidupan remaja sama ada dipenuhi kelalaian atau digunakan untuk menuntut ilmu. | |
Rangkap 3 | |
Usia remaja amat bernilai dan tidak boleh dibeli dengan perjanjian. Remaja perlu teguh pendirian, berani menghadapi cabaran dan gigih menuntut ilmu. | |
Rangkap 4 | |
Remaja perlu mempunyai matlamat hidup untuk menjadi insan yang berguna. Ketinggian nilai usia remaja berdasarkan pengisian usia muda. | |
TEMA | |
Zaman remaja ialah zaman paling berharga dan para remaja mesti mengisinya dengan sesuatu yang baik. Remaja juga mesti berani berpendirian dan berilmu pengetahuan serta mempunyai hala tuju. | |
PERSOALAN | |
1
| Kehidupan remaja yang penuh dengan cabaran dan dugaan. |
2
| Jati diri remaja. |
3
| Keberanian remaja dalam menempuh liku-liku kehidupan. Tanpa keberanian, remaja susah menghadapi zaman remaja yang penuh masalah dan pengaruh. |
4
| Hala tuju hidup dalam diri remaja. Zaman remaja dapat diisi dengan sebaik-baiknya dengan adanya hala tuju dan matlamat hidup. |
BENTUK | |
1
| Terdiri daripada empat rangkap |
2
| Bilangan barisnya tidak sama. Rangkap pertama, kedua dan ketiga terdiri daripada enam baris, manakala rangkap keempat terdiri daripada dua baris. |
3
| Mengandungi antara satu hingga empat patah kata sebaris. |
4
| Rima akhirnya bebas abaccd,abcdcd, abcdce dan aa. |
5
| Sajak ini berbentuk bebas. |
NADA | |
Sinis | |
GAYA BAHASA | |
1
| Ayatnya pendek-pendek. |
Contoh: pendirian (rangkap 3, baris 5) | |
2
| Diksinya mudah difahami. |
Contoh: dengan apakah akan kaupenuhi (rangkap 2, baris 1) | |
3
| Aliterasi :pengulangan konsonan m |
Contoh : remaja amat mahal (rangkap 3, baris 1) | |
4
| Pengulangan konsonan t |
Contoh : dengan ketentuan tuju (rangkap 4, baris 2) | |
5
| Asonansi :pengulangan vokal a |
Contoh :dengan apakah akan kaupenuhi (rangkap 2, baris 1) | |
Pengulangan vokal i | |
Contoh : di pinggir perjalanan ini? (rangkap 1, baris 6) | |
6
| Anafora – pengulangan perkataan pada awal baris |
Contoh : bagai kehijauan daun | |
bagai kesegaran pohon (rangkap 1, baris 4-5) | |
7
| Metafora |
Contoh : piala remajamu (rangkap 2, baris 2) | |
cuka kesangsian (rangkap 2, baris 3) | |
madu ajaran (rangkap 2, baris 5) | |
8
| Simile |
Contoh : bagai kehijauan daun (rangkap 1, baris 4) | |
9
| Sinkope |
Contoh : Penuhilah remajamu | |
Dengan apakah akan kau penuhi | |
NILAI | |
1
| Keberanian. Remaja perlu berani untuk menegakkan kebenaran. |
2
| Kegigihan. Remaja mestilah berusaha untuk menuntut ilmu. |
3
| Kebijaksanaan. Remaja perlu bijak menentukan hala tuju diri dalam hidup mereka. |
PENGAJARAN | |
1
| Kita hendaklah mengisi masa remaja dengan perkara-perkara yang bermanfaat. |
2
| Kita mestilah rajin berusaha dan menuntut ilmu demi masa depan yang cerah. |
3
| Kita hendaklah berani menempuh dugaan hidup.Remaja mestilah mempunyai keberanian kerana tanpa keberanian, remaja susah menghadapi zaman remaja yang penuh masalah dan pengaruh. |
4
| Kita perlu mempunyai pendirian yang tetap dan yakin akan diri sendiri. |
SOALAN | |
1
| Nyatakan dua nilai yang terdapat dalam sajak Harga Remaja. |
2
| Nyatakan dua pengajaran yang diperoleh daripada sajak Harga Remaja. |
JAWAPAN | |
1
| Nilai itu ialah keberanian. Nilai ini penting buat remaja kerana mereka perlu berani untuk menegakkan kebenaran. Selain itu, terdapat nilai kegigihan. Nilai ini pula dapat membantu remaja usaha mereka untuk menuntut ilmu. |
2
| Pengajaran pertama ialah kita hendaklah mengisi masa remaja dengan perkara-perkara yang bermanfaat. Selain itu, pengajarannya ialah kita mestilah rajin berusaha dan menuntut ilmu demi masa depan yang cerah. |