Rabu, 26 Jun 2013

Pemain Catur
(Zaharah Nawawi)
Enam beradik daripada keturunan ternama dalam permainan catur iaitu Uj, Ul, Us, Uk, Ur dan
Um. Mereka terkenal kerana berketurunan al-Hakam iaitu rakan sepermainan Abu Bakar
Muhammad Yahya as-Suli, iaitu salah seorang daripada dua pemain shatrani yang disegani di
dunia. Uj merupakan anak sulung dalam keluarga tersebut mengajak Um adik bongsunya
berlawan permainan catur. Bagi Uj, Um ialah adik yang paling mudah untuk dibentuk
berbanding adik-beradiknya yang lain. Dia berharap Um dapat menggantikannya sebagai
tonggak keluar. Um semakin berminat untuk bermain catur setelah mendengar kisah
kehebatan pemain catur ternama di dunia. Kempen Uj berhasil.
Uj mengajak Um berlawan catur untuk menguji pengetahuan. Um menolak dengan
alasan bahawa dia hilang fokus ketika bermain kerana memikirkan soal ibunya yang sedang
sakit. Um terpaksa menerima cabaran Uj untuk berlawan catur secara terbuka. Perlawanan
berlangsung dengan sengit. Ahli keluarga yang lain tidak menyenangi perlawanan tersebut. Uj
hampir kalah. Um berkalih untuk minum. Beberapa detik kemudian buah caturnya telah
berubah. Um segera mengalih semula buah catur tersebut. Uj tidak berpuas hati lalu menjerit
dan menghentak meja. Uj menuduh Um penipu dan memaksa Um mengaku kalah. Um ke bilik
air mencuci muka untuk menenangkan diri. Sekembalinya ke meja apabila duduk, kakinya
terkuis sebotol asid di bawah meja. Um berasa amat sakit. Ibunya yang ketika itu sedang sakit
berasa amat hiba sehingga diserang angin ahmar.
Keadaan semakin haru-biru, tiada sesiapa yang mengaku bertanggungjawab
meletakkan botol asid itu. Berlaku tuduh menuduh antara Um dengan Uj. Ibu meminta mereka
bertenang namun, diabaikan. Keluarga tersebut mula berpecah kepada dua, iaitu ada yang
menyokong Uj dan ada yang menyokong Um.
SinopsisKeruntuhan moral dalam institusi kekeluargaan yang menyebabkan berlakunya
perpecahan.
Sikap tidak mahu mengalah dan bertolak ansur menyebabkan berlakunya pergaduhan antara
Uj dengan Um. Mereka sanggup bertelingkah hanya kerana permainan catur. Malah
pergaduhan itu juga telah menyebabkan perpecahan dalam keluarga mereka. Ibu mereka yang
sedang sakit juga telah diabaikan.
1. Persoalan sikap bangga yang menguasai diri.
Sikap Uj dan Um yang tidak mahu mengalah dan mahu menang menyebab mereka bertelagah.
Sedangkan hubungan mereka adalah sedarah iaitu adik-beradik.
2. Persoalan keharmonian dalam keluarga harus diutamakan.
Ibu yang sedang sakit amat risau tentang pergaduhan anak-anaknya yang boleh menyebabkan
keharmonian terganggu.
3. Pengkhianatan sesama ahli keluarga.
Ahli keluarga terutama Uj dan Um bertindak di luar batasan semata-mata untuk menentukan
kehebatan mereka dalam permainan catur.
Secara keseluruhannya plot drama digarap mengikut kronologi. Terdapat empat peringkat
garapan plot iaitu:
(i) Permulaan
Persoalan
Plot
TemaCerita dimulakan dengan apabila Um mengajak Uj berlawan catur bagi menentukan
siapa yang lebih hebat.
(ii) Perkembangan
Uj berusaha menanam semangat dalam permainan catur kepada adiknya agar
mengulangi sejarah kecemerlangan keluarga mereka sebagai pemain catur terhebat.
Cerita diteruskan lagi dengan Uj dan Um mula berlawan catur. Perlawanan berlangsung
dengan sengit untuk mencari kemenangan.
(iii) Konflik
Uk berbisik kepada Uj kononnya Um sedang membaca buku catur besar dan tebal yang
dibelinya dari luar negara untuk mengalah Uj dan mendapatkan kehormatan keluarga.
(iv) Klimaks
Pengkhianatan berlaku apabila kaki Um terkena asid yang diletakkan di bawah meja
catur.
(v) Peleraian
Ibu mereka diserang angin ahmar dan keluarga mereka berpecah kepada dua. Satu
pihak menyokong Um dan satu pihak lagi menyokong Uj.
Watak Utama
Uj
 Abang sulung yang menjadi ketua keluarga.
 Mempunyai lima orang adik dan pandai bermaina catur.
 Beliau juga adalah penyadang anugerah IGM dalam pertandingan catur.
Watak dan Perwatakan Pemarah – cepat panas baran apabila berhadapan dengan cabaran terutama ketika
bermain catur.
 Berbangga akan keturunan - Mendedahkan keturunannya yang hebat iaitu al-Hakam
juara catur terbaik dunia pada kurun ke-17 kepada Um.
 Bersemangat tinggi - sentiasa mahukan kemenangan dalam setiap perlawanan yang
disertai, serta mahu menaikan nama keluarganya setaraf dengan pemain catur ternama
dunia.
 Pilih kasih - hanya mengagungkan adik-beradiknya yang pandai bermain catur sahaja
untuk mewarisi penguasaan keluarganya.
Watak Sampingan
1. Um
 Adik bongsu kepada Uj.
 Masih muda dan berpotensi dalam permainan catur.
 Mempunyai semangat juang yang tinggi - sanggup membaca buku dari luar negara
untuk mendalami permainan catur.
 Berani – sanggup menyahut cabaran abangnya walaupun sudah mengetahui akan
kehebatan Uj dalam permainan catur.
 Mengambil berat – Um sentiasa berfikir tentang kesihatan ibunya sedang sakit darah
tinggi.
 Mementingkan diri sendiri – Um tetap bertelingkah dengan Uj walaupun, telah dilarang
oleh ibunya sehinggakan ibunya mengalami angin ahmar.
1. Pemerian
Pengarang menceritakan tentang watak Uj yang telah berjaya memperoleh gelaran IGM
dalam permaian catur.
Teknik Penulisan2. Dialog
Perbualan di antara Uj dengan Um ketika hendak memulakan perlawanan catur sehingga
menceritakan akan kehebatan keluarga mereka.
3. Imbas Kembali
Mengimbas kembali akan moyang mereka iaitu keturunan al-Hakam yang amat terkenal
dalam permainan catur pada kurun ke 17.
4. Suspens
Pembaca tertanya-tanya akan keputusan perlawanan catur antara Uj dengan Um yang tidak
berkesudahan.
Latar masa
 Berlaku selama tiga hari tiga malam semasa pertandingan berlangsung antara Uj
dengan Um.
Latar tempat
 Rumah keluarga Uj
 Biliik air
Latar masyarakat
 Masyarakat yang mahir dalam permainan catur contohnya keluarga Uj.
 Masyarakat yang bangga dengan keturunan contohnya Uj yang seringkali menceritakan
kehebatan keluarganya bermain catur kepada Um.
Latar  Masyarakat yang kaya raya contohnya Uj dan adik beradiknya menugaskan dua orang
doktor untuk merawat ibu mereka yang sakit
1. Bahasa asing contohnya bahasa Indonesia (ruwet), bahasa Arab (kudrat)
2. Metafora contohnya cahaya kepintaran
3. Simile contohnya … Abang Uj seperti David the Gnome…
4. Sinkope contohnya … kota saya tadi di kanan, ni kenapa di kiri pula? …
5. Peribahasa contohnya … batu api ….
1. Nilai keberanian contohnya Um menyahut cabaran abangnya Uj untuk bertanding
catur.
2. Nilai kegigihan contohnya Um berusaha bersungguh-sungguh menelaah buku tentang
permainan catur.
3. Nilai kasih sayang contohnya Uj menyayangi adiknya Um.
1. Kita hendaklah berusaha bersungguh-sungguh agar berjaya dalam hidup
2. Semangat keberanian perlulah dimiliki oleh setiap individu agar semua cabaran yang
ditempuh dapat diatasi dengan baik.
3. Kita hendaklah saling menyayangi antara adik-beradik kita agar kehidupan bahagia dan
harmoni.
Gaya bahasa
Nilai
Pengajaran1. Nyatakan tema cerpen Pemain Catur karya Zaharah Nawawi.
2. Berikan tiga perwatakan Uj dalam cerpen Pemain Catur karya Zaharah Nawawi.
1. Tema cerpen Pemain Catur karya Zaharah Nawawi ialah keruntuhan moral dalam
institusi kekeluargaan yang menyebabkan berlakunya perpecahan. Sikap tidak mahu
mengalah dan bertolak ansur menyebabkan berlakunya pergaduhan antara Uj dengan Um.
Mereka sanggup bertelingkah hanya kerana permainan catur. Malah pergaduhan itu juga
telah menyebabkan perpecahan dalam keluarga mereka. Ibu mereka yang sedang sakit
juga telah diabaikan.
2. Tiga perwatakan Uj dalam cerpen Pemain Catur ialah Uj berbangga dengan keturunan
contohnya dia bangga mendedahkan keturunannya yang hebat iaitu al-Hakam juara catur
terbaik dunia pada kurun ke-17 kepada Um. Dia juga bersemangat tinggi contohnya dia
sentiasa mahukan kemenangan dalam setiap perlawanan yang disertai, serta mahu
menaikkan nama keluarganya setaraf dengan pemain catur ternama dunia. Dia juga
seorang yang pilih kasih contoh dia hanya mengagungkan adik-beradiknya yang pandai
bermain catur sahaja untuk mewarisi dominasi keluarganya dalam permainan catur.