Rabu, 25 September 2013

KOMSAS Tingkatan 4 : Adat sezaman

Adat Sezaman

MAKSUD
Peradaban zaman semakin berlalu dan meninggalkan kesan kepada masyarakat. Adat tradisi nenek moyang mempunyai nilai murni yang tinggi dari aspek keindahan budayanya. Budaya tradisi ini mulia dan sesuai untuk dijadikan bahan kajian. Sikap gadis timur yang penuh kesopanan dan sang teruna yang mempunyai pegangan agama yang sangat sepadan untuk digandingkan bersama di atas pelamin. Namun kini perubahan zaman telah memberi kesan dalam kehidupan masyarakat. Kini gadis yang bersopan santun amat sedikit dan lelaki yang kuat pegangan agama dan nilai ketimuran mulai lenyap ditelan arus globalisasi. Golongan tua kini berasa malu dengan sikap anak muda yang suka berkelakuan tidak sopan di tempat awam tanpa segan silu. Sehinggakan ada sesetengahnyayang melampaui batasan agama.

TEMA
Perubahan adat tradisi akibat arus modenisasi.

PERSOALAN
1
Adat ketimuran yang tinggi nilainya. Adat timur amat indah dan mulia dalam kehidupan masyarakat terdahulu
2
Pergaulan bebas dalam kalangan anak muda. Pada hari ini anak muda bergaul bebas tanpa rasa malu.
3
Perasaan kecewa golongan tua terhadap generasi muda. Golongan tua berasa sangat kecewa dan sedih apabila melihat budaya kuning yang menjadi ikutan dan sanjungan.
4
Pegangan agama yang kuat dapat mengelakkan unsur-unsur negatif. Gadis yang mempunyai pegangan agama mampu mengelakkan diri daripada perbuatan yang negatif seperti pergaulan bebas.


BENTUK
1
Sajak ini terdiri dari 1 rangkap.
2
Panjang pendek baris tidak sama dengan jumlah perkataan yang tidak terkawal.
3
Terdiri daripada 4 – 13 suku kata.
4
Sajak berbentuk bebas.


NADA
Melankolik.

GAYA BAHASA
1
Pemilihan kata atau diksinya indah.

Contoh : warak si teruna jadi ikatan
2
Aliterasi :pengulangan konsonan l

Contoh : terlalu mulia apabila diselidik (rangkap 1,baris 4)
3
Asonansi :pengulangan vokal a

Contoh : sama cantik sama padan
4
Metafora

Contoh : si tua berduka lara (rangkap 1, baris 16)
5
Anafora

Contoh : terlalu indah apabila dipandang (rangkap 1, baris 3)
Terlalu mulia apabila diselidik (rangkap 1, baris 4)
6
Inversi

Contoh : adat sezaman ditinggal jauh (rangkap 1, baris 4)
Adat agama dipandang remeh (rangkap 1, baris 21)

NILAI
1
ketinggian budi bahasa. Pada masa dahulu anak gadis dan teruna mempunyai budi pekerti yang tinggi.
2
ketakwaan. Ketakwaan pada ajaran agama mampu menghindarkan seseorang itu daripada melakukan perbuatan yang melampaui batas agama.
3
Jati diri. Gadis yang mempunyai jati diri pasti akan menjunjung adat ketimuran.

PENGAJARAN
1
Kita hendaklah mengikut adat dan berpegang teguh kepada ajaran agama. Adat dan agama mampu menjadi panduan untuk mengekang masyarakat daripada melakukan perkra yang melanggar norma-norma hidup.
2
Kita hendaklah mempunyai nilai jati diri yang utuh. Sekiranya remaja mempunyai nilai jati diri yang tinggi, mereka pasti akan menjunjung adat ketimuran.
3
Kita hendaklah bijak memilih pasangan. Seseorang yang rasional akan memilih pasangan yang berpegang teguh kepada ajaran agama supaya terhindar daripada pergaulan bebas.

SOALAN

Nyatakan tiga persoalan yang terdapat dalam sajak Adat Sezaman.

Mengapakah golongan muda perlu memelihara adat mengikut ajaran agama?

JAWAPAN
1
Tiga persoalan yang terdapat dalam sajak Adat Sezaman ialah persoalan adat ketimuran yang tinggi nilainya, persoalan pergaulan bebas dalam kalangan anak muda serta persoalan perasaan kecewa golongan tua terhadap generasi muda yang menyanjung budaya kuning.
2
Golongan muda perlu memelihara adat mengikut ajaran agama untuk menghindarkan mereka daripada terjebak dengan budaya kuning yang mengagungkan pergaulan bebas.

Rabu, 11 September 2013

Seloka Emak Si Randang

Puisi Tradisional
(Seloka Emak Si Randang)
Maksud
Seloka ini mengisahkan Emak Si Randang yang baik hati. Dia rela memasakkan makanan
untuk membantu orang dagang yang tidak dikenalinya. Emak Si Randang sanggup berhabishabisan bagi melayan tetamunya sehingga sanggup meruntuhkan rumah jika tidak berkayu.
Namun demikian, Emak Si Randang mengabaikan anaknya sendiri. Setelah orang dagang itu
pergi, Emak Si Randang terpaksa menanggung hutang kerana kehabisan beras sedangkan
padi yang ditanamnya tidak menjadi.
Tema
Sikap masyarakat yang terlalu mengagungkan orang luar berbanding ahli keluarga sendiri.
Persoalan
1. Persoalan rasional ketika melakukan sebarang tindakan
2. Persoalan pembaziran yang perlu dielakkan .
3. Persoalan tanggungjawab seorang ibu terhadap keluarga.
Bentuk
1. Terdiri daripada satu rangkap.
2. Bilangan baris dalam rangkap tersebut ialah 8 baris.
3. Jumlah perkataan dalam setiap baris antara 3 hingga 4.
 Dagang lalu ditanakkan (3 perkataan)
 Tiada kayu rumah diruntuhkan (4 perkataan)
4. Terdiri daripada 8 hingga 10 suku kata.
 Dagang lalu ditanakkan (8 suku kata)
 Tiada kayu rumah diruntuhkan (10 suku kata)
5. Rima akhir seloka ini ialah abbbbcac
6. Seloka ini berbentuk bebas.

Peribahasa SPM

12 APRIL 2013

Peribahasa Maksud Sama


Berikut adalah antara peribahasa yang mempunyai maksud yang sama atau hampir sama. 

carik-carik bulu ayam akhirnya bercantum jua
air dicencang tak akan putus
(perbalahan antara adik beradik tidak kekal lama, lama kelamaan akan berbaik-baik jua)

belut pulang ke lumpur
haruan pulang ke lubuk
(perantau yang pulang semula ke tempat asal)

api dalam sekam
gunting dalam lipatan
musuh dalam selimut
(musuh yang ada dalam kalangan sesuatu kumpulan tanpa disedari)

membuka pekung di dada
menepuk air di dulang terpercik ke muka sendiri
(mendedahkan keburukan ahli keluarga akan mengaibkan diri sendiri)

seekor kerbau membawa lumpur habis semua terpalit
kerana nila setitik, rosak susu sebelanga
(disebabkan perbuatan seorang, semua yang lain turut terkena akibatnya)

sudah dapat gading bertuah, tanduk tidak berguna lagi
habis madu, sepah dibuang
(apabila memperoleh barangan yang lebih baik, barang yang lama tidak diperlukan lagi)

lain padang lain belalang
banyak udang banyak garam, banyak orang banyak ragam
lain dulang lain kakinya
rambut sama hitam, hati lain-lain
(manusia mempunyai sikap yang berbeza antara satu sama lain)

bagai isi dengan kuku
bagai aur dengan tebing
bagai dakwat dengan kertas
(persahabatan yang sangat akrab)

hati gajah sama dilapah, hati nyamuk sama dicecah
berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
bukit sama di daki, lurah sama dituruni
(susah senang dihadapi bersama)

ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi
bagaimana acuan, begitulah kuihnya
bapa borek, anak rintik
(seseorang yang akan mengikut sifat dan tingkahlaku bapanya)

masuk telinga kiri keluar telinga kanan
mencurah air ke daun keladi
mencurah garam ke laut
(pesanan atau nasihat tidak dipedulikan atau tidak member kesan kepada pendengar)

genggam bara api biar sampai jadi arang
alang-alang mandi biar basah
alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan
(berbuat sesuatu pekerjaan biarlah bersungguh-sungguh sehingga mencapai kejayaan)

kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya
pengayuh sayang dibasahkan, sampan tidak akan sampai ke seberang
(usaha diperlukan untuk mendapat sesuatu yang dihajati)

mendengar guruh di langit, air di tempayan dicurahkan
burung terbang dipipiskan lada
belum duduk sudah berlunjur
(mengharapkan sesuatu yang belum tentu, barang yg tersedia dilepaskan)

telur dihujung tanduk
retak menanti belah
(keadaan yang sangat genting, hanya menunggu masa untuk musnah)

embun dihujung rumput
abu di atas tunggul
(keadaan yang tidak tetap dan tidak kekal lama)

menangguk di air keruh
menahan lukah di pergentingan
(mengambil kesempatan dalam suasana gawat atau atas kesusahan orang lain)

bagai pinang di belah dua
bagai cincin dengan permata
seperti cincin terlekat dijari
tanduk bersendi gading
(padanan yang sesuai)

sarang tebuan jangan dijolok
lembu dogol jangan dibalun
(orang yang diam jangan dikacau kelak buruk padahnya)

Kesamarataan Wanita ( perkara 8(2) Perlembagaan Persekutuan. Tugasan Pendidikan Moral.

PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN

BAHAGIAN II - KEBEBASAN ABADI


Perkara 8. Kesamarataan.
(1) Semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata di sisi undang-undang.

(2) Kecuali sebagaimana yang dibenarkan dengan nyata oleh Perlembagaan ini, tidak boleh ada diskriminasi terhadap warganegara semata-mata atas alasan agama, ras, keturunan, tempat lahir atau jantina dalam mana-mana undang-undang atau dalam pelantikan kepada apa-apa jawatan atau pekerjaan di bawah sesuatu pihak berkuasa awam atau dalam pentadbiran mana-mana undang-undang yang berhubungan dengan pemerolehan, pemegangan atau pelupusan harta atau berhubungan dengan penubuhan atau penjalanan apa-apa pertukangan, perniagaan, profesion, kerjaya atau pekerjaan.

(3) Tidak boleh ada diskriminasi yang memihak kepada mana-mana orang atas alasan bahawa dia seorang rakyat Raja bagi mana-mana Negeri.

(4) Tiada pihak berkuasa awam boleh mendiskriminasikan mana-mana orang atas alasan bahawa dia bermastautin atau menjalankan perniagaan di mana-mana bahagian Persekutuan di luar bidang kuasa pihak berkuasa itu.

(5) Perkara ini tidak menidaksahkan atau melarang--
(a) apa-apa peruntukan yang mengawal selia undang-undang diri;
(b) apa-apa peruntukan atau amalan yang mengehadkan jawatan atau pekerjaan yang berkaitan dengan hal ehwal mana-mana agama, atau sesuatu institusi yang diuruskan oleh sekumpulan orang yang menganuti mana-mana agama, kepada orang yang menganuti agama itu;
(c) apa-apa peruntukan bagi perlindungan, kesentosaan atau pemajuan orang asli Semenanjung Tanah Melayu (termasuk perizaban tanah) atau perizaban bagi orang asli sesuatu perkadaran yang munasabah daripada jawatan-jawatan yang sesuai dalam perkhidmatan awam;
(d) apa-apa peruntukan yang menetapkan kemastautinan di sesuatu Negeri atau di sebahagian sesuatu Negeri sebagai suatu kelayakan bagi pemilihan atau pelantikan kepada mana-mana pihak berkuasa yang mempunyai bidang kuasa hanya di Negeri atau di bahagian itu sahaja, atau bagi pengundian dalam pemilihan itu;
(e) apa-apa peruntukan Perlembagaan sesuatu Negeri, yang adalah atau yang bersamaan dengan suatu peruntukan yang berkuat kuasa sebaik sebelum Hari Merdeka;
(f) apa-apa peruntukan yang mengehadkan pengambilan masuk tentera ke dalam Rejimen Askar Melayu kepada orang Melayu.
____________________________________________
CATATAN:
Per. 8:
Lihat Per. 12, 161A(5).
Fasal (2): Perkataan "keturunan, tempat lahir atau jantina" menggantikan "keturunan atau tempat lahir" menurut Akta A1130, seksyen 3, berkuat kuasa dari 28-9-2001.
Fasal (5)(c): Perkataan "Semenanjung Tanah Melayu" menggantikan "Persekutuan" menurut Akta 26/1963, seksyen 70, berkuat kuasa dari 16-9-1963.
Fasal (5)(f)Lihat seksyen 6, Akta Angkatan Tentera 1972 [Akta 77.]

Akta Perlindungan Wanita Tugasan Pendidikan Moral Tingkatan 1

AKTA PERLINDUNGAN WANITA DAN GADIS 1973 (AKTA 106)




Suatu Akta bagi meminda dan menyatukan undang-undang berhubung dengan perlindungan.wanita dan gadis dan bagi mengadakan peruntukan bagi perkara-perkara yang bersampingan dengannya.






TUJUAN




Penguatkuasaan Akta Perlindungan Wanita dan Gadis 1973 (APWG) adalah bertujuan untuk memberi perlindungan kepada wanita dan gadis yang terlibat dengan kegiatan maksiat atau terdedah kepada bahaya moral.

Kemudahan wanita dan gadis dan bagi mengadakan peruntukan bagi perkara-perkara yang bersampingan dengannya.





Akta ini memberi jagaan dan perlindungan serta peluang untuk menjalankan pemulihan kepada wanita dan gadis yang telah terdedah kepada bahaya moral, rosak akhlak atau menjadi mangsa pelacuran.



Memberi peluang kepada penjaga yang sah di sisi undangn-undang untuk membuat permohonan bagi menahan seseorang perempuan yang berusia di bawah 18 tahun di tempat perlindungan atas alasan tidak dapat menjalankan kawalan yang sepatutnya ke atasnya sewa terdedah kepada bahaya akhlak.



Memberi peluang kepada seseorang perempuan tanpa mengira peringkat umur mendapatkan perlindungan dengan segera.




TAKRIFAN WANITA DAN GADIS


Seorang perempuan berusia di bawah 21 tahun.

Perlaksanaan Undang-undang Mengikut Akta
Jika mahkamah Majistret berpuashati bahawa orang perempuan itu memerlukan perlindungan mengikut Akta maka Mahkamah boleh:-





Memerintahkan supaya orang perempuan berkenaan ditahan di tempat perlindungan selama suatu tempoh tiga tahun dari tarikh ia ditahan untuk siasatan.



Membuat suatu perintah, supaya perempuan itu diletakkan selama suatu tempoh tidak lebih daripada tiga tahun dalam peliharaan seseorang sama ada seorang saudara atau tidak yang bersetuju dan difikirkan layak.



Membuat suatu perintah, menghendaki ibubapa atau penjaganya mengikut suatu bon selama sesuatu tempoh tertentu tidak lebih dari tiga tahun untuk menjalankan pemeliharaan atau penjagaan yang sepatutnya.



Membuat suatu perintah meletakkan orang perempuan itu selama suatu tempoh tertentu tidak lebih
daripada tiga tahun di bawah pengawasan sseorang Pegawai Kebajikan Masyarakat. wanita dan gadis dan bagi mengadakan peruntukan bagi perkara-perkara yang bersampingan dengannya.




HUKUMAN BAGI ORANG DIDAPATI BERSALAH MEMPERGUNAKAN WANITA DAN GADIS UNTUK MAKSUD PELACURAN DAN SEBAGAINYA






Seseorang yang didapati bersalah mempergunakan wanita dan gadis untuk masuk pelacuran dan sebagainya boleh dipenjarakan selama tempoh tidak lebih daripada lima tahun atau denda tidak lebih daripada sepulu ribu ringgit atau penjara dan denda kedua-duanya.



Seseorang lelaki yang disabitkan atas kesalahan kali kedua atau akli kemudian, boleh dikenakan hukum sebab selain daripada sesuatu tempoh penjara yang dikenakan. wanita dan gadis dan bagi mengadakan peruntukan bagi perkara-perkara yang bersampingan dengannya.
Program Pemantapan Pelajar PMR 2013 di Kuala Lipis 2013

Sabtu, 7 September 2013

Salam sejahtera pelajar-pelajar 1 tekun.
Sila hasilkan folio Pendidikan Moral yang lebih kurang 3 muka surat.
Muka surat 1 :  Nama dan latarbelang pusat Penempatan Kanak-kanak.Tarikh di tubuhkan,
                        Penaja utama dan lain-lain maklumat yang terdapat dalam laman web berkenaan.
Mukasurat 2 : Gambar-gambar aktiviti kanak-kanak, asrama, tempat penginapan dan lain-lain yang difikirkan sesuai.

Muka surat 3 : Perkara-perkara lain yang perlu dimasukkan. untuk menambahkan markah.

untuk dapatkan maklumat dan pusat penempatan kanak-kanak, layari laman web Jabatan kebajikan masyarakat atau taip sahaja Pusat penempatan kanak-kanak.

                       

Rabu, 28 Ogos 2013

RENUNGAN CALONPMR 2013

RENUNGAN CALON PMR 2013



Salam Satu Malaysia, Salam Merdeka.SalamPeperiksaan.

PMR akan menjelang tidak beberapa lama lagi. Dalam tempoh sebulan lagi, pelbagai usaha dibuat oleh pihak sekolah untuk memastikan kejayaan Anda bagi mencapai kecemerlangan dalam PMR nanti. Bagaimana persediaan Anda ? Tarikh PMR yang bermula pada 2 Oktober 2013 nanti sudah pastinya tarikh Keramat bagi Anda menentukan Keputusan PMR yang Anda Inginkan. Jadi apakah langkah-langkah terakhir untuk menjana kejayaan diri Anda.



1. Buat Perubahan Tingkahlaku. Elakkan bermain-main, tak hadir kelas , tak buat latih tubi dan sebagainya

2. Gunakan perkataan FOCUS untuk kebaikan diri.

F - Format diri semula untuk membentk perubahan tingkahlaku positif.

O – Organis atau uruskan diri dengan betul untuk jana kejayaan.

C – Concentrate / tumpu minda dan jiwa untuk peperiksaan.

U - Ulangkaji /latihtubi dengan banyaknya untuk berjaya.

S- Self confidern / bina keyakinan diri untuk berjaya dengan kata-kata

yang menjurus kejayaan diri.



3. Motivasikan dalam diri untuk berjaya.

4. Set 100 peratus minda kita untuk peperiksaan.

5. Tinggalkan perkara-perkara yang boleh menyebabkan minda kita terganggu

untuk membina kejayaan.

6. Elakkan dari gagal PMR kerana Gagal bermakna adalah sejarah kegagalan

dalam hidup kita.



Selamat maju jaya dan semoga berjaya.







Selasa, 16 Julai 2013

Pembinaan Ayat


Apabila anda membina ayat, pastikan anda menggunakan formula:



a) Bila + Siapa + buat apa

b) Siapa + buat apa + di mana

c) Siapa + buat apa + kenapa



Contoh:

1. Prasyarat

ayat: Kakak berjaya memasuki pertandingan itu kerana lulus prasyarat yang ditetapkan oleh penganjur pertandingan.



2. Propaganda

ayat: Pendedahan akuan palsu yang dilakukan oleh pemimpin negara itu merupakan propaganda politik yang mungkin akan menarik perhatian media massa.



3. Pascamerdeka

ayat: Pada zaman pascamerdeka, anak-anak bangsa harus mengisi kemerdekaan dengan mempertahankan kemerdekaan negara daripada dijajah semula oleh anasir luar.



4. Dwibahasa

ayat: Ayah menggunakan kamus dwibahasa untuk mencari makna perkataan yang tidak difahaminya dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris.



5. Anti-Israel

ayat: Satu perarakan anti-Israel telah diadakan di Dataran Merdeka oleh penuntut-penuntut universiti kerana mereka mengetahui kekejaman Israel terhadap keamanan dunia.



6. Antirasuah

ayat: Kerajaan Malaysia menjalankan kempen antirasuah untuk menghapuskan gejala ini sehingga akar umbi.



7. Interaksi

ayat: Pakar psikologi perpendapat bahawa kekurangan interaksi antara anak dengan ibu bapa akan menyebabkan jiwa anak kosong.



8. Insentif

ayat: Pihak sekolah akan memberi wang insentif sebanyak RM100 kepada pelajar yang mewakili sekolah dalam acara sukan.



9. Integrasi

ayat: Pihak kerajaan melancarkan kempen 1Malaysia untuk memupuk integrasi kaum dan membina perpaduan yang utuh dalam kalangan rakyat Malaysia.



10. Intensif

ayat: Pihak sekolah akan menjalankan kelas intensif untuk pelajar yang lemah dalam subjek Sains dan Matematik.



11. Inisiatif

ayat: Kerajaan berharap agar pihak sekolah akan mengambil inisiatif untuk memastikan kebersihan persekitaran sekolah supaya murid-murid tidak diserang wabak demam denggi.



12. tentatif

ayat: Buat sementara waktu, beberapa langkah tentatif diambil untuk memasukkan sains sepenuhnya ke dalam skop sosiologi ilmu pengetahuan.



13. senget

ayat: Ayah mengetawakan adik yang memakai seluarnya senget sebelah.



14. sengit

ayat: Pengumuman semua calon SPM yang mendapat keputusan 9A+ dijanjikan biasiswa JPA akan menimbulkan persaingan yang sengit antara calon SPM.



Rabu, 26 Jun 2013

LATIHAN KOMSAS TINGKATAN 4

LATIHAN DAN ULANGKAJI KOMSAS TINGKATAN 4

LATIHAN DAN ULANGKAJI KOMSAS TINGKATAN 4CERPEN ISRAKBACA PETIKAN CERPEN DI BAWAH DENGAN TELITI KEMUDIAN JAWAB SOALAN BERIKUT DENGAN MENGGUNAKAN AYAT ANDA SENDIRI.“Abang tak mahu pergi kebun? Apa kata abang pergi sebelum abang jadi ahli korporat nanti,” kata Mikraj.“Tak perlu!” Israk menghayun kata-kata.“Mengapa? Abang takut nyamuk? Agas? Atau seram dengan nyanyian cengkerik? Mengapa abang terlalu berlagak akhir-akhir ini?” Sura Mikraj semakin lama semakin meninggi.Israk menarik nafas dalam-dalam, dan berkata, “Mengapa kau terlalu menjaga tepi kain orang?”“Saya kesihan melihat Wah. Abang menghina, mengeji, menyakiti Wah. Paha kanan dicubit paha kiri akan terasa sakitnya. Abang sedar tak, Wah lebih tua daripada abang!”“Aku cukup pantang kalau diherdik oleh budak kecil!”“Saya ajak ma dan pa bawa abang balik kampung semata-mata mahu abang mengenali Wah yang membela abang sejak berusia satu hari lagi. Abang tahu, Wah benar-benar terhiris sewaktu atuk ‘atuk’ bawa abang lari. Sejak itu abang langsung tak mengenali Wah. Saya mahu abang belajar erti kepayahan, kekecewaan, dan ketabahan seorang wanita. Wah orangnya…,” butir bicara Mikraj diringi mutiara mata.                                                                                                          (Dipetik daripada “Israk” oleh Erda Roslan Khairi)1.      Mengapakah Israk sepatutnya menghormati Wah?                                                                                                                                               (3 markah)2.       Pada pendapat anda wajarkah seseorang memberikan nasihat kepada orang yang lebih tua daripadanya?                                                                 (3 markah)3.       Berikan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan cerpen dan dua pengajaran lagi daripada keseluruhan cerpen tersebut.                                                             (3 markah)CERPEN ISRAKBACA PETIKAN CERPEN DI BAWAH DENGAN TELITI KEMUDIAN JAWAB SOALAN BERIKUT DENGAN MENGGUNAKAN AYAT ANDA SENDIRI.“Cekodok aje? Airnya pula macam air Sungai Kelang?” rungut Israk bagaikan tuan besar.“Abang ni macam perempuan. Cerewet tidak semena-mena. Makan sajalah! Atau  abang mati kebuluran.” Asap kemarahan dilepaskan sedikit demi sedikit.“Buang masa sahaja tinggal di sini!”  Bara kata-kata Israk memanaskan lagi telinga Mikraj.Bersarang perasaan geramnya di dalam hati apabila Israk beredar. Lagak Israk menewaskan lagak orang berlagak. Dia masih belum sedar daripada mimpinya. Agaknya kalau ditimpa musibah baru dia sedar. Sudah terhantuk baru tengadah.Israk menekan punat televisyen. Malangnya tiada apa-apa pada skrin. Kaca tv hitam sahaja. Israk mencebik.“Tv pun rosak!” Sengaja ditinggikan suaraya seperti injak yang naik merosakkan jumlah voltan arus yang mengalir.Dengan sopan kerusi ditolak ke bawah meja. Mikraj menapak ke ruang tamu seluas 4m x 6m itu. Mata bundarnya memandang Israk yang mundar-mandir di situ. Bagaikan cacing kepanasan. Sesungguhnya dia tidak serasi dengan situasi di situ, di rumah Wah, Kampung Sayung.           (Dipetik daripada “Israk” oleh Erda Roslan Khairi)1.       Nyatakan dua perkara yang dirungutkan oleh Israk.                                                        (2 markah)2.       Pada pendapat anda, apakah yang sepatutnya dilakukan oleh Israk untuk menjaga hati Wah?  Cadangkan empat cara yang wajar dilakukan oleh Israk.                                                                                  (4 markah)3.       Nyatakan satu perwatakan Israk berdasarkan petikan cerpen dan dua perwatakan lain daripada keseluruhan cerpen.                                                       ( 3 markah)

CERPEN IBU DAN CEPERBACA PETIKAN CERPEN DI BAWAH DENGAN TELITI KEMUDIAN JAWAB SOALAN BERIKUT DENGAN MENGGUNAKAN AYAT ANDA SENDIRI.Tetapi semenjak ibu lumpuh dan kemudian ibu mati, Ceper langsung tidak berbusa dan berombak lagi. Tebing-tebingnya pun tidak ditendang lagi. Lubuk-lubuknya pun tidak dikorek lagi, malah arusnya rasa-rasanya begitu lambat bergerak ke kuala kerana Ceper mulai kenyang sangat-sangat dengan serbaneka serdak yang bersisa.Sudah mulai kulihat angkai ayam, bangkai itik, bangkai biawak, bangkai ular, bangkai babi, bangkai ikan yang sudah busuk dan berulat, nasi manusia yang sudah berbuih dan berlendir, kain-kain buruk yang sudah kusam, sisa-sisa makanan yang sudah berulat, karung-karung plastic warna-warni yang sudah lusuh dan kerunyuk berarak lambat-lambat di tengah-tengah dada Ceper. Baunya sudah mulai naik ke darat dan terus masuk ke dalam lubang-lubang hidung kami.Waktu bapa meninggal tidak pula aku teringin untuk memerhati perangai Ceper. Lagipun tidak banyak berubah apa-apa pada kehidupan Ceper. Dan bapa pun tidak lama sakit. Tiba-tiba bapa bersungut sakit dada suatu petang sesudah beberapa lama ibu meninggal. Aku tidak berapa ingat sangat bila bapa tiba-tiba bersungut sakit dada itu. Entahlah.Malam itu bapa jatuh tersungkur di kepala tangga dan terus pengsan dan kemudian apabila kami meraba nadi di tangannya, bapa sudah tidak ada. Reaksi Ceper tidak  ada apa-apa pun. Memang bau busuknya naik ke hidung juga. Sama seperti sewaktu ibu meninggal. Sama seperti ibu mula lumpuh.                                                (Dipetik daripada cerpen Ibu dan Ceper)1.       Nyatakan tiga keadaan Sungai Ceper selepas ibu lumpuh dan meninggal dunia.                                                                                                                         (3 markah)2.       Jika anda ialah penulis, apakah usaha yang akan anda lakukan untuk memulihkan Sungai Ceper?         Cadangkan tiga usaha yang bakal anda laksanakan.                    (3 markah)3.       Kemukakan satu persoalan yang terdapat dalam petikan dan dua persoalan lain yang terdapat dalam keseluruhan cerpen ini.                                                                     (3 markah)

CERPEN MEMORI SEORANG TUABACA PETIKAN CERPEN DI BAWAH DENGAN TELITI KEMUDIAN JAWAB SOALAN BERIKUT DENGAN MENGGUNAKAN AYAT ANDA SENDIRI.Itulah orang yang tidak tahu hati dan jiwanya. Perjuangannya adalah untuk memelayukan orang Melayu, memanusiakan manusia supaya tahu menilai hak, supaya tahu menjaga maruah, supaya tahu Tanah Melayu ini mesti diterajui oleh orang Melayu, segala harta kekayaan di Tanah Melayu ini mesti diagih-agihkan sama rata dan sama rasa kepada orang Melayu, bukan membuncitkan orang lain!Tetapi ramai orang Melayu yang tidak tahu jiwanya, tidak mahu mengerti visionnya. Yang pak Itam terasa sayu, ramai kawan-kawannya yang sama-sama pulang dari tanah Inggeris, hidup lebih Orang Putih daripada Orang Putih. Pulang ke tanah air sendiri menjadi tukang angguk kepada Inggeris dan memandang jijik kepada anak bangsanya yang tidak berbaju, yang tidak berkasut, yang buta huruf, alif dikatakan batang kayu, A dikatakan kayu pangkah, perut membuncit penuh cacing, pucat lesi diserang demam kura berkudis , berpanau dan kebulur tidak cukup makanan. Menunduk kepada Orang Putih meminta sedekah, jadi abdi, jadi tukang mandikan anjing Orang Putih. Jadi unta, jadi keldai Orang Putih!Inilah orang tidak mengerti hati perjuangannya. Orang Melayu mesti menjadi tuan di tanah airnya, bukan menjadi unta, menjadi keldai, dan menjadi tukang mandi anjing penjajah.(Dipetik daripada cerpen Memori Seorang Tua)1.       Berikan maksud tidak mahu mengerti visionnya.                                                                                                                                                                                      (2 markah)2.       Pada pendapat anda, bagaimanakah cara untuk mengelakkan negara kita daripada dijajah oleh kuasa luar? Nyatakan tiga cara yang relevan.                                                                                                                                                                                                                                                       (3 markah)3.       Huraikan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan di atas dan dua pengajaran lain daripada keseluruhan cerpen itu.                                                                                                           (4 markah)

PROSA KLASIK – PELAYARAN PENUH PERISTIWABACA PETIKAN CERPEN DI BAWAH DENGAN TELITI KEMUDIAN JAWAB SOALAN BERIKUT DENGAN MENGGUNAKAN AYAT ANDA SENDIRI.1.   Pada pendapat anda, bagaimanakah kegiatan lanun dapat        dibanteras?                                                                                                                                            (3 markah)2.  Jika anda Awang Sulung Merah Muda, apakah tindakan anda ketika menghadapi lanun?                                                                                                                                                                                                                     (3 markah)3.  Pada pendapat anda, wajarkah kegiatan sabung ayam dipertahankan di negara kita?                                                                                                                                                                                                            (3 markah)4.Pada pendapat anda, apakah keburukan tabiat berhutang?                                                                                                                                                                                                                                                                             (3 markah)
Baca sajak di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Berapakah sebenarnya harga remajayang bersihdari gelodak kecewabagai kehijauan daunbagai kesegaran pohondi pinggir perjalanan ini?Dengan apakah akan kaupenuhipiala remajamuadakah cuka kesangsiandari cinta maruahatau madu ajarandari ilmu susahRemaja amat mahalsesungguhnyatiada terbeli oleh perjanjianharga remaja adalah pendiriankeberanian dan ilmuPenuhilah remajamudengan ketentuan tujuRahman Shaari(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)
Bahagian Latihan:"Penuhilah remajamudengan ketentuan tuju"Latihan 1: Berikan maksud rangkap pada petikan di atas

Latihan 2: Pada pandangan anda, apakah kesan yang berlaku sekiranyan remaja gagal mengisi usia remajanya dengan perkara-perkara yang berfaedah. Sila nyatakan empat kesan tersebut.Latihan 3: Jelaskan tiga mesej penyajak kepada remaja seperti yang terkandung dalam rangkap ketiga sajak “Harga Remaja”.
Antologi Harga RemajaPuisi TradisionalPantun Empat Kerat (Budi)
ARAHAN: Sila baca pantun dibawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan latihan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri. AYAT ANDA SENDIRI!Terang bulan terang di paya,Anak kambing memakan rumput;Jika tak kenang kepada saya,Nama yang baik tidak tersebut.Anak merak mati tersangkut,Mati dipanah Seri Rama;Resam di dunia juga disebut,Orang yang mati meniggalkan nama.Anak itik terenang-renang,Air pasang tenang-tenangan;Budi sedikit bila kan hilang,itu menjadi kenang-kenangan.Anak ikan berlima-lima,Mati ditimpa punggur berdaun;Kasih tuan saya terima,Sebagai hutang seribu tahun.(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)
Latihan         I.            Berikan maksud “sebagai hutang seribu tahun"                               ( 2 markah)       II.             Kemukakan pandangan anda tentang tiga kebaikan yang diperoleh orang yang berbudi atau berjasa                                                                                                         (3 markah)     III.            Huraikan dua nilai yang terdapat dalam Pantun Empat Kerat (Budi)                      (4 markah)
Sajak MahsuriArahan: Baca sajak di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Selendangmu mengibar di pantaimenyambut tetamu pulausetiamu menjadi lagunyanyian ombak pagirambutmu menjadi jalur hitamterapung di laut malamair matamu dingin embunjatuh di tujuh telagadendam tujuh keturunanmelengkung tujuh tanjungputihlah pulau inidisimbah darah suciMahsurisumpah itulah yang telah menghidupkan Langkawikerana tanpamuLangkawi tidak sebegini.Kata orang Mahsuri tidak pernah hidupdia hanya bermula dengankhayalan seorang senimanpun kata orang Mahsuri pernah hiduptetapi bahasa seorang penceritamembuat dia lebih hidup dari kehidupannyasastera yang mewarnai tanah airkerana tanpa MahsuriLangkawi tidak sebegini bererti.Mahsuri membesarkan Langkawisastera membesarkan tanah air.Sebuah sajak yang sangat indah ciptaan Zurinah Hassan(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)
Soalan latihan:1) Berikan maksud rangkai kata disimbah darah suci dalam sajak ini.2) Sekiranya anda menjadi pemimpin di Pulau Langkawi, apakah usaha yang akan anda lakukan untuk memajukan lagi sektor pelancongan pulau tersebut? Sila berikan empat usaha yang bakal anda lakukan.3) Berdasarkan sajak “Mahsuri”, nyatakan tiga gaya bahasa yang terdapat dalam sajak tersebut.4) Jika anda pernah bercuti di Pulau Langkawi, apakah tempat paling indah yang pernah anda lawati disana?
ntologi Harga Remaja: Pantun Empat Kerat (Jenaka dan Sindiran).

Baca pantun di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Apa guna berkain batik,Kalau tidak memakai capal;Apalah guna beristeri cantik,Kalau tak pandai menumbuk sambal.
Dari Kelang lalu ke Jawa,Naik sigai ke atas atap;Ikan kering lagi ketawa,Mendengar tupai membaca kitab.
Ambil segulung rotan saga,Suruh diambil mari diurut;Duduk termenung harimau tua,Melihat kambing mencabut janggut.
Kupu-kupu terbang melintang,Hinggap menghisap bunga layu;Hati di dalam menaruh bimbang,
Lebat sungguh padi di paya,
Kayu tumbang tepi pangkalan;
Hairan sekali hati saya,
Burung terbang disambar ikan.
(Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka.)
Latihan
  1. Nyatakan sindiran yang terdapat dalam rangkap pertama dan rangkap kedua syair ini.
  1. Sila nyatakan tiga cara bagaimana orang bawahan dapat membuktikan kemampuan mereka.
  1. Berikan tiga pengajaran yang terdapat didalam pantun tersebut.
  1.  Pada pendapat anda, wajarkah pelajar lelaki belajar memasak sejak kecil?

Melihat ikan memanjat kayu.



Drama Forum Remaja 2020
(Sharif Shaary)
Sinopsis
Forum Remaja 2020 memaparkan peranan dan tanggungjawab tiga orang remaja iaitu
Salmah, Chandran dan Chong menjelang tahun 2020. Mereka berjumpa dengan dua orang
makhluk Utopia yang yang datang ke bumi untuk menjayakan satu misi.
Kedatangan mereka didorong atas rasa tanggungjawab moral untuk mengingatkan
makhluk bumi bahawa situasi kini sudah mencapai tahap kritikal ke arah kemusnahan. Makhluk
Utopia memilih Malaysia kerana Malaysia berpotensi untuk dimajukan sebagai sebuah negara
model dunia dalam menegakkan keamanan dan peningkatan moral sejagat. Mereka
berpendapat segala pembangunan sekarang bukan sumbangan generasi muda yang diwakili
oleh Salmah, Chandran dan Chong tetapi sumbangan generasi yang terdahulu. Generasi muda
kini belum berbuat apa-apa. Sebagai bakal pemimpin masa depan, remaja perlu mempunyai jati
diri yang kental, berilmu pengetahuan dan memiliki moral yang tinggi bagi merealisasikan
matlamat tersebut.Masalah keruntuhan moral generasi muda berada dalam satu era kritikal
dari segi moral, sosial dan mental. Mereka mesti bersatu padu sesama rakyat Malaysia yang
berbilang kaum, bersemangat patriotik dan mengamalkan nilai keagamaan dalam aspek
kehidupan.
Apabila kedua-dua makhluk Utopia itu beredar, ketiga-tiga remaja itu pun tersedar dan
mereka rupanya bermimpi. Ketiga-tiga remaja itu berbincang tentang kritikan yang diberi oleh
makhluk Utopia dan mereka menyetujuinya. Sebagai remaja, mereka perlu merancang strategi
kepimpinan untuk merealisasikan pembangunan negara di samping melahirkan generasi yang
berdisiplin .
Pemikiran
Peranan dan tanggungjawab remaja untuk merealisasikan Wawasan 2020 yang diwakili oleh
watak Salmah, Chandran dan Chong.Persoalan
1. Persoalan remaja sebagai pemimpin negara pada masa hadapan.
2. Persoalan tentang kepentingan ilmu pengetahuan dalam diri remaja.
3. Persoalan tentang kepentingan penghayatan nilai keagamaan dalam kehidupan.
4. Persoalan semangat patriotik sebagai pegangan untuk mewujudkan sebuah negara bangsa.
5. Persoalan tentang jati diri, moral dan ilmu pengetahuan sebagai teras kepada remaja untuk
merealisasikan Wawasan 2020.
Plot
Plot drama ini digarap secara kronologi, melalui empat peringkat:
1. Permulaan
Plot dimulakan dengan perbincangan serius antara Salmah, Chandran dan Chong sehingga
mereka tertidur.
2. Perkembangan
Kedatangan dua makhluk Utopia ke bumi dengan membawa misi suci dan memilih Malaysia
kerana Malaysia mempunyai potensi yang boleh dimajukan sebagai sebuah negara model
dunia. Chong berhujah tentang Malaysia yang sudah mempunyai kualiti pembangunan dan
bangsa Malaysia mempunyai etika kerja berdasarkan slogan Bersih, Cekap dan Amanah.
Salmah turut mengemukakan hujah bahawa rakyat Malaysia hidup dalam suasana yang
muhibah di samping bangunan pencakar langit yang setanding negara maju. Chandran
mahukan penjelasan sebab mereka dipilih untuk berdialog. Makhluk Utopia menjelaskan
bahawa mereka merupakan bakal pemimpin negara. Perdebatan sengit berlaku antara tiga
sahabat dan dua makhluk Utopia. Hujah tentang keagamaan dan ketuhanan turut
diperkatakan oleh Salmah. Agama sepatutnya diutamakan dan dipraktikkan dengan fikiran
yang rasional dan niat yang ikhlas serta suci. Perkara yang membimbangkannya ialah
keadaan anak muda sekarang yang longgar kepercayaan agamanya yang menjadi punca
kemerosotan moral. 3. Konflik
Pada peringkat ini konflik timbul apabila Chandran merasai bahawa mereka sedang
bermimpi. Chong berpendapat kemungkinan makhluk itu menyamar. Bagi Salmah, mereka
meragui tentang makhluk itu kerana pendapat-pendapat yang bersanggah.
4. Klimaks
Salmah, Chandran dan Chong akhirnya bersetuju akan perkara-perkara yang dihujahkan
oleh makhluk Utopia.
5. Peleraian
Akhirnya, tiga sahabat ini menjelaskan bahawa mereka harus merancang strategi
kepimpinan untuk merealisasikan perkara yang dihujahkan. Mereka mesti menyelesaikan
masalah kemerosotan moral generasi muda dan memperkemaskan disiplin supaya setiap
yang dirancang akan lebih berkesan. Mereka harus memulakannya dari sekarang.
Teknik Plot
1. Teknik dialog
Dialog antara watak Salmah, Chandran dan Chong, contohnya
Chandran:Ah, Makhluk Utopia yang berdebat dengan kita tadi tu!
Chong: Entah, aku rasa macam mimpi saja.
Salmah:Tapi, takkanlah ketiga-tiga kita bermimpi serentak?
2. Teknik suspens
Kedatangan dua Makhluk Utopia dan menghampiri Salmah, Chandran dan Chong. Mereka
hendak lari.Watak dan Perwatakan
Watak Utama
1. Salmah
 Mahasiswa berusia 22 tahun
 Wajah tipikal seorang gadis Melayu dan berkulit sawo matang
 Berfikiran objektif, terbuka ,petah dan berani mengemukakan pendapat - Salmah berdialog
dengan Chong yang menegaskan bangsa yang maju ialah bangsa yang sanggup menerima
kritikan.
2. Chandran
 Mahasiswa berusia 22 tahun
 Wajah tipikal seorang pemuda India dan fasih berbahasa Melayu
 Berperawakan sederhana.
 Bijak berhujah,kritis dan banyak memberikan pendapat - Chandran menyatakan
pendapatnya bahawa generasi dewasa harus bertanggungjawab atas apa-apa yang berlaku
kepada generasi muda.
3. Chong
 Mahasiswa berusia 22 tahun
 Wajah tipikal seorang pemuda Cina fasih berbahasa Melayu dan bijak berhujah
 Mudah emosional dan cepat sejuk - Chong marah kerana tidak bersetuju dengan
pendapat Makhluk Utopia bahawa generasi mereka belum buat apa-apa.Watak Sampingan
1. Makhluk Utopia I dan II
 Makhluk asing dari planet Utopia
 Watak mereka muncul dalam mimpi
 Bijak mengemukakan pendapat - Makhluk Utopia memberikan pendapat bahawa
makhluk bumi berada dalam situasi yang kritikal ke arah kemusnahan.
Latar
Latar masa
 waktu petang pada tahun 2020
Latar tempat
 Kampus universiti tempat Salmah, Chandran dan Chong belajar
Latar masyarakat
1. Masyarakat kampus - Salmah, Chandran dan Chong.
2. Masyarakat dari planet Utopia - Makhluk Utopia 1 dan 2.
3. Masyarakat yang bijak berhujah - Salmah dan Chandran berhujah dengan makhluk
Utopia.
4. Masyarakat remaja yang cinta akan negara - hujah-hujah Chong menunjukkan
cintanya kepada tanah air.
Gaya Bahasa
 Kata ganda, contohnya bangunan-bangunan
 Sinkope, contohnya tak ada satu pun yang baik
 Peribahasa, contohnya bersatu kita teguh, bercerai kita robohNilai
1. Nilai keberanian - Tiga sahabat berani berhujah dengan makhluk Utopia tentang cabaran
untuk membangunkan negara.
2. Nilai cinta akan tanah air - Tiga sahabat menunjukkan kecintaan akan negara dan mahu
menjadi pemimpin pada masa akan datang.
3. Nilai baik hati - Makhluk Utopia baik hati dengan menasihati dan memberi teguran
kepada penduduk bumi.
Pengajaran
1. Kita hendaklah mengutamakan perpaduan kaum dan mengamalkannya dalam hidup
bermasyarakat seperti yang ditunjukkan oleh Salmah, Chandran dan Chong.
2. Remaja hendaklah memahami, menghayati dan mengamalkan nilai keagamaan dalam
kehidupan.
3. Remaja hendaklah mempunyai rasa tanggungjawab dan memiliki jati diri yang kental.
4. Remaja hendaklah mempunyai ilmu pengetahuan untuk membangunkan negara pada masa
hadapan.
Latihan
1. Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha untuk memupuk semangat patriotik dalam
kalangan generasi muda?
2. Nyatakan bukti-bukti bahawa negara Malaysia sudah mengalami pembangunan yang pesat.
Jawapan
1. Usaha-usaha memupuk semangat patriotik dalam kalangan generasi muda idapat dilakukan
dengan cara melalui mata pelajaran Sejarah dalam sistem pendidikan di sekolah. Peranan
media massa seperti tayangan dokumentari . Selain itu, kempen kewarganegaraan di
seluruh sektor awam dan sektor swasta.
2. Bukti Negara Malaysia pesat membangun ialah pembinaan bangunan pencakar langit,
pembinaan Jambatan Pulau Pinang,kereta nasional dan lebuh raya nasional.
Biarkan Samudera
(Raihanah Salleh)
Mir atau Amirah mengalami tekanan jiwa. Penyakit tersebut menyebabkan Mir tidak
berminat terhadap banyak perkara dan sering menyisihkan diri daripada kawan-kawan serta
masyarakat. Mir sering bercakap sendirian dan perlakuan peliknya itu telah disedari oleh
sahabat baiknya Hakimah. Semuanya berpunca daripada rumahnya yang dahulu yang terletak
di tepi pantai sudah dirobohkan untuk dijadikan tempat peranginan. Disebabkan itu,
kehidupannya yang lampau hanya tinggal kenangan. Dia sering teringatkan masa silam
bersama ayahnya yang bekerja sebagai nelayan serta pesanan-pesanan ayahnya. Keadaan
Mir semakin membimbangkan disebabkan oleh ibunya juga telah meninggal dunia sejak dia
kecil lagi. Semuanya datang menghantuinya. Menyedari hal itu, Hakimah sebagai kawan baik
mengajak Mir ke kampungnya ketika cuti semester. Hakimah berusaha membantu Mir yang
mengalami konflik jiwa itu dengan bantuan ibunya. Ibu Hakimah yang tahu keadaan Mir yang
sering menyendiri itu, lalu menghadiahkan telekong berenda. Ibu Hakimah mahu Hakimah
membantu Mir mengenali Tuhan yang satu. Kesannya, Mir mula beransur pulih daripada
konflik jiwa yang dihadapinya itu. Mir berjanji akan menggunakan telekong pemberian ibu
Hakimah. Keadaan ini menggembirakan Hakimah apabila melihat Mir semakin tenang dan
beransur pulih.
Konflik dalaman yang dihadapi oleh seorang pelajar.
Konflik dalaman yang dihadapi oleh pelajar yang bernama Amirah atau Mir adalah disebabkan
oleh rumah ayahnya akan dirobohnya untuk dijadikan tempat peranginan. Oleh itu, beliau
sering memikirkan akan kesan kehilangan rumah tersebut yang akan menyebabkan kenangan
bersama ayahnya juga akan hilang. Jadi beliau sering menyendiri sehingga ada kalanya
bercakap sendirian sehinggakan kaunselor menganggap kelakuan tersebut sebagai penyakit
skizofrenia.
Sinopsis
Tema1. Persoalan kemiskinan para nelayan
Kehidupan nelayan yang digambarkan melalui watak ayah Amirah terlalu daif melalui keadaan
rumah dan juga tempoh masa ayahnya yang berada di lautan. Malah segala-galanya serba
kekurangan.
2. Persoalan keikhlasan dalam persahabatan
Keprihatinan seorang sahabat untuk membantu rakannya yang mengalami tekanan perasaan
dapat dilihat melalui usaha ikhlas Hakimah. Hakimah membawanya pulang ke kampung untuk
bercuti. Malah, dengan bantuan ibunya yang menghadiahkan telekung akhirnya Amirah
beransur pulih daripada tekanan perasaan tersebut.
3. Persoalan keinsafan untuk mendekati ajaran agama.
Ibu Hakimah menghadiahkan kain telekung kepada Amirah agar beliau dapat mendekatkan diri
kepada Tuhan. Usaha itu amat berkesan apabila Amirah mula berubah tingkah laku.
4. Persoalan kepetingan menjaga alam sekitar
Bapa Amirah sering berpesan kepadanya agar sentiasa menghargai lautan yang mempunyai
banyak kepentingan kepada manusia. Oleh itu, Amirah sering membayangkan akan keindahan
pantai dan bunyi ombak dalam kehidupannya.
Secara keseluruhannya plot cerpen digarap mengikut kronologi. Terdapat empat peringkat
garapan plot iaitu:
(i) Permulaan
Cerita dimulakan dengan memperkenalkan watak Amirah yang mengalami tekanan
perasaan. Amirah dapat melanjutkan pelajaran ke universiti tempatan dan tinggal
bersama seorang rakan bernama Hakimah.
Persoalan
Plot(ii) Perkembangan
Amirah sering memikirkan kehidupan ayahnya di kampung yang telah berpindah ke
rumah panjang kerana rumah mereka di tepi pantai akan dirobohkan untuk dijadikan
tempat peranginan. Dia juga sering teringat akan pesanan ayahnya untuk menjaga
pantai daripada sebarang pencemaran. Sahabatnya Hakimah cuba membantu dengan
cara membawanya pulang ke kampung untuk bertemu dengan ibunya.
(iii) Konflik
Sikap Amirah semakin berubah kerana fikirannya semakin bercelaru memikirkan
masalah keluarganya.
(iv) Klimaks
Ibu Hakimah menyuruhnya mengajar Amirah mendekati diri Tuhan lalu, Ibu Hakimah
menghadiahkan kain telekung.
(v) Peleraian
Amirah berjanji akan menggunakan kain telekung tersebut. Akhirnya Amirah sembuh
dan kembali seperti biasa.
1. Pemerian
Pengarang memerikan perihal kehidupan ayah Amirah yang bekerja sepanjang hari di
dalam lautan mencari rezeki.
2. Dialog
Perbualan antara Amirah dengan Hakimah membincangkan soal lautan dan juga ombak
yang sering didengari oleh Amirah.
3. Imbas Kembali
Teknik PenceritaanMir mengimbas kembali kata-kata ayahnya yang menyuruh dan memesannya agar menjaga
lautan daripada pencemaran.
4. Suspens
Pengarang membiarkan pembaca tertanya-tanya perkara yang berlaku kepada rumah Mir di
tepi pantai.
5. Monolog Dalaman
Mulut Mir terkumat-kumit mengingati tentang khazanah kehidupan nelayan yang perlu
dijaga untuk kelangsungan ekosistem.
6. Monolog Luaran
Mir mengulangi kata-kata ayahnya tentang apa yang harus dilakukan ketika rumah
kesayangan mereka dirobohkan. “apa yang harus kulakukan?”
Watak Utama
Mir / Amirah
 Anak seorang nelayan yang menuntut ilmu di universiti tempatan.
 Ibunya telah meninggal dunia ketika dia dilahirkan.
 Anak tunggal.
 Mengidap penyakit skizofrenia yang menyebabkan Mir menjadi pendiam.
 Memiliki rambut yang cantik.
 Seorang yang penyayang - Amirah anak yang baik kerana sentiasa memikirkan nasib
dan pesanan ayahnya yang tinggal di rumah panjang.
Watak dan Perwatakan Suka menyendiri - Amirah mula berubah sikap mengasingkan kerana tekanan
perasaan.
 Tabah - Amirah tetap meneruskan pembelajaran walaupun, dihimpit oleh kesusahan
hidup keluarganya.
Watak Sampingan
1. Hakimah
 Gadis yang sedang menuntut di universiti tempatan bersama-sama dengan Amirah.
 Ibu yang tinggal di kampung.
 Sahabat yang baik - Sentiasa bersedia membatu rakannya yang mengalami tekanan
perasaan.
 Prihatin - Membawa Amirah pulang ke kampungnya untuk bertemu dengan ibunya.
 Penyayang - Hakimah amat baik dengan ibunya dan sentiasa berkongsi segala masalah
kepada ibunya.
2. Ayah
 Ayah kepada Amirah.
 Bekerja sebagai nelayan.
 Sudah tua
 Tinggal di rumah panjang di kampung.
 Badannya agak kurus.
 Kehidupannya miskin - Rumah yang dibina di atas tanah kerajaan akan dirobohkan
untuk pembangunan Redha dengan takdir Tuhan - Menerima nasib dirinya yang terpaksa berkongsi rumah
panjang kerana rumahnya di tepi akan dirobohkan.
 Gigih - Ayah seorang yang kuat semangat untuk terus mencari rezeki di laut bagi
menampung kehidupan dia dengan anaknya.
3. Ibu
 Ibu kepada Hakimah
 Tinggal di kampung.
 Seorang yang baik hati - menghadiahkan Amirah telekung dengan niat agar Amirah
mendekatkan diri dengan Tuhan.
 Penyayang - Mendidik anaknya dengan baik sehingga berjaya melanjutkan pelajaran ke
luar negara.
 Prihatin - Menyedari sahabat Hakimah sakit lalu ibu membantu Amirah agar mendekati
diri dengan Tuhan.
 Patuh kepada ajaran agama - Sentiasa mengingati Hakimah agar mengajar Amirah
membaca al-Quran dan mengenali Tuhan yang satu.
Latar Masa
Latar Masa
 Waktu Hujan - Ketika itu Amirah kembali teringat kata-kata dan juga pesanan ayahnya.
 Hari Sabtu - Hakimah mengajak Amirah berjalan-jalan di kota untuk menenangkan
fikiran.
Latar Tempat
 Di laut- tempat ayah Amirah yang menjadi nelayan mencari rezeki.
Latar Di rumah Hakimah – Hakimah membawa Amirah bercuti juga menceritakan masalah
Amirah.
 Di Kampung - Bapa Amirah tinggal di rumah panjang di kampung.
 Di Kampus - Tempat Amirah dan Hakimah belajar.
Latar Masyarakat
 Masayarakat yang saling sayang menyayang - Amirah menyayangi ayahnya yang
tinggal di kampung.
 Masyarakat yang prihatin - Hakimah mengambil berat soal kesihatan sahabatnya
yang mengalami tekanan perasaan.
 Masyarakat yang berpendidikan tinggi - Amirah dan Hakimah menuntut di Intitusi
Pendidikan tinggi tempatan.
 Masyarakat yang miskin - Ayah amirah mewakili sekumpulan nelayan yang tinggal
di rumah panjang secara berkongsi dan miskin.
 Masyarakat yang berpegang teguh kepada ajaran agama - Ibu Hakimah meminta
Hakimah menghadiahkan telekung agar Amirah kembali kepada Tuhan yang satu.
1. Simile - “Ayah sayangkan laut itu seperti ayah sayangkan kau Mir”.
2. Sinkope – kau, ku dan tak
3. Repitasi - Berpintal-berpintal dan bergulung-gulung. Berpintal-pintal dan bergulung-gulung.
4. Peribahasa - hati perut.
5. Hiperbola - “Aku bercakap dengan ombak dengan samudera.”
1. Nilai kasih sayang - Kasih sayang Amirah kepada ayahnya tidak pernah berbelah bahagi.
2. Nilai prihatin - Hakimah dan ibunya membantu Amirah untuk kembali sihat kerana kasihan
kepadanya.
Gaya Bahasa
Nilai 3. Nilai kesabaran – Hakimah kelihatan sabar menghadapi dugaan yang melanda
hidupnya apabila rumah mereka akan dirobohkan.
4. Nilai rasional - Ayah Amirah rela menerima suratan takdir yang rumahnya akan
dirobohkan untuk pembangunan.
5. Nilai patuh kepada agama – Ibu Hakimah digambarkan sentiasa berpegang kepada
ajaran agama sehinggakan menghadiahkan tudung kepada Amirah.
1. Kita hendaklah tolong-menolong sesama manusia terutama terhadap sahabat yang
sedang dalam kesusahan.
2. Kita mestilah sentiasa mengingati Tuhan kerana dengan mengingati Tuhan jiwa akan
tenang untuk melalui kehidupan seharian.
3. Kita haruslah berfikiran rasional dalam menghadapi sebarang ujian daripada Tuhan agar
kita tidak bertindak di luar batasan.
4. Kita hendaklah menjaga hubungan kekeluargaan terutama dengan ibu dan bapa yang
keseorangan di kampung.
5. Kita haruslah menyayangi ibu dan bapa yang telah bersusah payah menjaga dan
memberi pendidikan kepada kita.
1) Jelaskan sebab-sebab berlakunya konflik jiwa kepada watak utama cerpen tersebut.
2) Nyatakan perwatakan Hakimah berserta contoh berdasarkan cerpen tersebut.
Pengajaran
Latihan 1. Sebab-sebab berlakunya konflik jiwa kepada watak utama:
 Rumah mereka akan dirobohkan
 Ayahnya terpaksa tinggal di rumah panjang berramai-ramai.
 Memikirkan soal kehidupan ayahnya yang miskin yang telah kehilangan rumah.
2. Perwatakan Hakimah:
 Seorang sahabat yang baik iaitu sentiasa bersedia membatu rakannya yang
mengalami tekanan perasaan.
 Seorang prihatin iaitu sanggup membawa Amirah pulang ke kampungnya untuk
bertemu dengan ibunya.
 Seorang yang penyayang contohnya, Hakimah amat baik dengan ibunya dan
sentiasa berkongsi segala masalah kepada ibunya.