Selasa, 14 Januari 2014

BUKAN DUNIA KU


Bukan DuniaKu...bacaan Ku.. 



Sinopsis
Halim, seorang remaja yang baru berusia 15 tahun, bekerja sebagai pencuci kereta untuk ketua sindiket haram,iaitu Abang Joe. Kesemua wang hasil kerjanya diserahkan kepada lelaki itu. Abang Joe memeras tenaga remaja yang tidak berumah atau yang lari dari rumah. Dia mengugut mereka supaya melakukan kerja-kerja haram seperti mencuci kereta dan menjaga petak letak kereta.
Halim dan rakan-rakan yang sebnasib dengannya ditempatkan di sebuah pondok usang. Di situlah mereka menghabiskan masa pada waktu malam. Halim merebahkan badannya yang lesu akibat melakukan kerja paksaan. Halim bermimpi bahawa dia bertemu dengan ibunya. Dalam mimpi itu, ibu Halim memberitahu Halim bahawa ayahnya amat marah atas tindakan Halim lari dari rumah. Halim menjerit-jerit. Saleh mengejutkan Halim. Saleh berkongsi kisah hidupnya dengan Halim. Saleh terpaksa berhenti sekolah kerana keluarganya hidup susah dan ayahnya tidak mampu menanggung belanja persekolahannya. Saleh ke bandar dengan niat untuk mencari pekerjaan bagi membela nasib mereka sekeluarga. Malangnya, Saleh menjadi mangsa Abang Joe. Saleh pernah diugut dan dipukul kerana cuba melarikan diri. Halim bersimpati akan nasib yang menimpa Saleh.

Seterusnya, Halim berkenalan dengan seorang pemuda yang bernama Fariz. Fariz bertanyakan latar belakang Halim. Bagi Fariz, remaja seperti Halim sepatutnya masih bersekolah. Halim tidak berani berterus terang kepada Fariz tentang keadaan dirinya. Hal ini demikian kerana Halim bimbang kalau-kalau Fariz merupakan orang bawahan Abang Joe. Oleh sebab itu, Halim telah berbohong kepada Fariz. Halim memberitahu Fariz bahawa dia tidak mampu ke sekolah kerana dia orang susah dan terpaksa bekerja untuk membantu ayahnya yang kurang upaya.
Hubungan saleh dengan Halim semakin akrab. Saleh meminta Halim menceritakan perkara sebenarnya sehingga dia terperangkap di pondok usang itu. Halim pun mula bercerita. Halim mengimbas kembali peristiwa dia lari dari rumah. Halim berkecil hati atas sikap ayah dan ibunya. Halim berasa sangat kecewa apabila ayah dan ibunya terlupa akan hari jadinya. Bagi Halim, ayah dan ibunya terlalu sibuk bekerja sehingga mengabaikannya. Halim nekad untuk keluar dari rumah. Ketika merayau-rayau di ibu kota, Halim hampir-hampir disamun tetapi dia telah diselamatkan oleh Abang Joe. Walau bagaimanapun, Abang Joe bukanlah sebaik yang disangka oleh Halim. Halim kesal kerana bertindak terburu-buru.
Pada suatu hari, Halim telah dipukul oleh konco-konco Abang Joe kerana Abang Joe tidak suka Halim berhubung dengan orang luar. Dia bimbang rahsianya mengedar dadah terbongkar. Saleh yang menemani Halim ke sarang penyembunyian dadah dan ganja itu turut dipukul dengan teruk. Namun begitu, akhirnya Abang Joe dan konco-konconya telah ditangkap oleh polis. Fariz yang kononnya seorang kerani di syarikat swasta sebenarnya adalah pegawai polis dari bahagian narkotik dan jenayah. Halim dan kawan-kawannya yang menjadi mangsa Abang Joe kembali ke pangkuan keluarga masing-masing. Halim mengutus surat kepada Saleh dan memberitahu kawan baiknya itu bahawa ayahnya akan menanggung belanja persekolahan Saleh.




ULASAN BAB


BAB 1: MENCARI SESUAP NASI



Halim bekerja sebagai pencuci kereta. Dia tekun mencuci kereta para pelanggannya.Setiap hari dia perlu melakukan tugas itu. Setelah selesai mencuci kereta, Halim tersangkal dipangkal pokok untuk melepaskan penat. Seorang lelaki berjeket hitam dan bertubuh gempal datang menghampiri Halim. Halim menyerahkan semua wang hasil kerjanya kepada lelaki itu. Halim memanggil lelaki itu Abang Joe.
Abang Joe pemeras tenaga remaja yang tidak berumah atau yang lari dari rumah. Dia mengugut mereka supaya melakukan kerja-kerja haram seperti mencuci kereta dan menjaga petak letak kereta. Abang Joe banyak menpunyai kawan yang sanggup memerhatikan remaja-remaja ini bekerja. Kawan-kawan Abang Joe akan memukul dan mencederakan mereka yang ingkar atau mencuba melarikan diri daripada melakukan kerja-kerja yang disuruh oleh Abang Joe. Halim juga pernah dipukul dan diseksa kerana mencuba melarikan diri suatu ketika dahulu.
Halim berjalan ke gerai yang berhampiran untuk membeli makanan. Kemudian, Halim kembali ke pokok itu semula. Halim makan perlahan-lahan. Dalam pada itu, dia termenung mengenangkan nasibnya. Halim dicengkam rasa kesal kerana bertindak terburu-buru. Oleh sebab terlalu mengikut kata hati,akhirnya Halim menjadi hamba kepada seorang lelaki yang tidak berhati perut.



BAB 2: DIGANGGU RINDU


Selepas meletakkan beberapa bungkus makanan di atas meja, Abang Joe keluar dari pondok itu. Halim tahu bahawaAbang Joe keluar untuk mengedarkan dadah. Perkara itu terbongkar apabila seorang rakanya yang diperdayakan oleh Abang Joe membuka cerita. Menurutnya, Abang Joe merupakan pengedar dadah yang utama yang membekalkan dadah kepada penagih-penagih di sekitar Kuala Lumpur. Namun begitu, Abang Joe tidak pernah sekalipun ditangkap kerana dia begitu pandai menjalankan kerjanya.
Halim mengambil bungkusan makanan yang ditinggalkan oleh Abang Joe. Dia berikan bungkusan makanan itu kepada rakan-rakannya. Selepas tenaga mereka diperas pada waktu siang, di pondok usang itulah Halim dan rakan-rakannya menghabiskan masa pada waktu malam. Tidak ada sesiapa pun yang dibenarkan keluar dari pondok itu tanpa kebenaran Abang Joe. Halim berbaring. Halim bermimpi bahawa dia bertemu dengan ibunya. Dalam mimpi itu, ibu Halim memberitahu Halim bahawa ayahnya amat marah atas tindakan Halim lari dari rumah. Halim menjerit-jerit. Saleh mengejutkan Halim. Mungkin perasaan rindu dan bersalah membuatkan dia bermimpi begitu. Saleh meminta Halim menceritakan peristiwa yang berlaku sehingga dia terperangkap di pondok itu. Halim terdiam. Dia bimbang kalau-kalau ceritanya nanti membuatkan Saleh berasa tidak selesa denganya. Saleh dapat membaca kegelisahan Halim. Saleh pun memutuskan untuk menceritakan kisahnya dahulu. Saleh berasal dari keluarga yang susah. Ayahnya penores getah dan ibunya pula suri rumah. Saleh mengingati segala peristiwa yang berlaku sehingga dia terperangkap dalam genggaman Abang Joe.



BAB 3: BERKORBAN APA SAHAJA


Ayah Saleh memberitahu Saleh bahawa beliau tidak mampu menyekolahkan Saleh lagi. Saleh rela berhenti sekolah kerana tidak mahu membebankan ayah dan ibunya serta ingin menberi peluang kepada adik-adiknya belajar.
Saleh meminta izin daripada ayahnya untuk pergi ke Bandar. Dia mahu mencari kerja bagi membela nasib mereka sekeluarga.Pada mulanya, ayah Saleh tidak membenarkan Saleh ke bandar kerana bimbang sesuatu yang buruk akan menimpa Saleh. Namun begitu, setelah Saleh memberitahu ayahnya bahawa dia akan mencari kawannya, Abu maka ayahnya bersetuju melepaskan Saleh.
Setelah tiba di Kuala Lumpur, Saleh menunggu bas untuk Shah Alam. Ketika itulah Saleh didatangi oleh Abang Joe. Abang Joe bersungguh-sungguh ingin membantu Saleh. Abang Joe berjaya memujuk Saleh supaya tinggal bersama-sama denganya. Saleh membatalkan niatnya untuk mencari Abu kerana termakan pujukan Abang Joe yang menawar pekerjaan yang dapat menjamin kehidupannya.
Akhirnya, Saleh sedar bahawa dia telah diperangkap oleh Abang Joe. Saleh dipukul dan diugut ketika mencuba melarikan diri. Halim bersimpati akan nasib menimpa Saleh.



BAB 4: PERKENALAN


Halim Termenung di bawah pokok sambil menunggu kedatangan pelanggan. Ketika Halim asyik melayan perasaan,kelihatan sebuah kereta membelok masuk ke kawasan itu. Seorang lelaki keluar dari kereta itu. Halim segera mengambil peralatan mencuci kereta. Lelaki itu meminta Halim mencuci keretanya bersih-bersih. Halim mengangguk-angguk sambil melakukan kerjanya.
Lelaki itu memperkenalkan dirinya kepada Halim. Lelaki itu bernama Fariz.Fariz bertanyakan latar belakang Halim. Bagi Faris,remaja seperti Halim sepatutnya masih bersekolah. Halim tidak berani berterus-terang kepada Fariz tentang keadaan dirinya kerana Halim bimbang kalau-kalau Fariz merupakan orang bawahan Abang Joe. Oleh sebab itu,Halim telah berbohong kepada Fariz. Halim memberitahu Fariz bahawa dia tidak mampu ke sekolah kerana dia orang susah dan terpaksa bekerja untuk membantu ayahnya yang kurang upaya.
Fariz mempelawa Halim makan di gerai yang berhampiran setelah dia habis mencuci kereta itu nanti.Halim berasa serba salah sama ada hendak menerima atau menolak pelawa Fariz. Dia memerhatikan keadaan di sekelilingnya.



BAB 5: BERKONGSI CERITA


Faris berusaha mengajak Halim makan di gerai dan sedikit curiga dengan ketakutan Halim. Halim tidak mampu menolak. Dalam pertemuan singkat, Halim merasakan Fariz seorang lelaki yang baik.Namun, dia masih takut untuk berterus-terang. Sebelum beredar, Fariz menyerahkan duit tambahan kepada Halim sebagai tanda terima kasih. Menjelang petang, van membawa mereka pulang ke pondok. Halim terkejut apabila Abang Joe ingin berjumpanya. Dia mengasyaki mungkin Abang Joe mengetahui pertemuannya dengan Fariz. Saleh bimbang apabila Halim berjumpa Abang Joe di luar pondok.
Rupa-rupanya Abang Joe hanya inginkan duit hasil kerja Halim kerana Abang Joe tidak datang mengutip wang daripada Halim pada hari itu. Abang Joe percaya pada kerja Halim dan terus menyimpan duit itu dalam poketnya. Namun, Abang Joe mengingatkan Halim agar tidak menyusahkannya. Halim masuk semula ke pondok dan Saleh berasa lega apabila Halim tidak diapa-apakan. Mereka bersama berharap agar dapat dibebaskan dan berdoa agar sentiasa sihat. Saleh memujuk Halim mencerita kisahnya. Halim memberitahu dia anak orang berada. Ibu bapanya ahli perniagaan dan dia merupakan anak tunggal.



BAB 6: MENGIKUT KATA HATI


Halim terus mengimbas kembali kisah hidupnya. Sejak akhir-akhir ini, ayah dan ibu Halim sibuk bekerja. Halim mengurung diri di dalam biliknya. Dia berasa hampa kerana ayah dan ibunya masih tidak pulang lagi sedangkan hari itu merupakan hari jadinya yang kelima belas.
Apabila ayah dan ibunya pulang, Halim bertanyakan sama ada mereka ingat akan hari jadinya. Ternyata kedua-dua orang tua Halim terlupa akan hari jadinya. Mereka meminta maaf dan berjanji akan membelikan Halim hadiah esok. Perkara ini benar-benar mengecewakan Halim. Dengan berbekalkan sedikit wang simpanan, Halim lari dari rumah. Dia menaiki bas untuk sampai ke ibu kota.
Setelah tiba di ibu kota, Halim hampir-hampir disamun oleh beberapa orang lelaki ketika melalui sebuah lorong. Halim telah diselamatkan oleh Abang Joe dan dibawa pulang ke rumahnya. Abang Joe melayan Halim dengan baik. Namun begitu, Abang Joe bukanlah sebaik yang disangka oleh Halim. Halim kesal kerana bertindak terburu-buru.



BAB 7: MENERIMA PELAWAAN


Halim menjalan tugasnya seperti biasa pada hari itu. Sebuah kereta masuk dan muncul Fariz. Halim terkejuk dan setelah bertanya khabar, Halim dimaklumkan Fariz bercuti. Halim mula mengesyaki Fariz konco Abang Joe apabila memberitahu dia bercuti sehingga urusan selesai. Namun, Fariz meyakinkan Halim bahawa dia orang jahat. Fariz masih bertanya tentang Halim kerana kelihatan Halim menyembunyikan sesuatu. Fariz membeli makanan di gerai setelah Halim menolak pelawaannya untuk makan bersama-sama di gerai. Fariz menunggunya di bawah pokok.
Sedang Halim ingin menjamah makanan, Abang Joe menyergahnya. Abang Joe memarahinya kerana tidak menjalankan tugasnya. Fariz yang terkejut akan kekasaran Abang Joe cuba menenangkannya dengan berkata keretanya sedang dicuci oleh Halim agar Abang Joe tidak memarahi Halim. Abang Joe member amaran agar Halim tidak terpengaruh dengan kata-kata orang luar. Abang Joe bimbang rahsianya terbongkar. Setelah Abang Joe beredar, Fariz mula menyoal Halim. Halim menyatakan bosnya memang garang namun masih enggan berterus terang. Fariz tidak memaksa Halim berterus-terang namun dia sakit hati melihat Halim diperlakukan begitu. Halim meminta maaf daripada Fariz dan Fariz menyatakan akan memberi hadiah kepada Halim pada hari esok.Halim tidak sabar menunggu hari esok.



BAB 8: DIBELASAH ABANG JOE

Setibanya dipondok kediaman, Abang Joe menyuruh semua remaja di dalam van itu turun. Semua kawan Halim turun dari van tersebut kecuali Saleh. Walaupun dimarahi oleh Abang Joe namun Saleh tetap enggan berganjak.

Halim dan Saleh dibawa ke sebuah pondok usang yang lain. Pondok itu dijadikan gudang menyimpan dadah dan ganja. Saleh dibelasah dengan teruk oleh konco-konco Abang Joe ketika dia cuba menghalang Abang Joe daripada mencekik leher Halim. Abang Joe mengugut akan membunuh Halim jika dia masih berhubung dengan orang luar. Konco-konco Abang Joe turut membelasah Halim sehingga dia jatuh pengsan.
Apabila tersedar, Halim mendapati dia sudah berada di pondok tempat tinggalnya. Dia dikelilingi oleh rakan-rakan yang lain. Halim bertanya tentang Saleh kepada mereka. Ternyata Saleh juga berada disitu. Halim bangun lalu memeluk Saleh. Beberapa orang rakan yang lain mengubati luka pada badan Halim Dan Saleh.



BAB 9: BERLAKU KEKECOHAN


Pagi itu, Halim menjalankan tugasnya seperti biasa. Kebiasaannya jam sembilan pagi baru ramai pelanggannya. Dia teringat akan Fariz yang mahu menemuinya hari ini untuk memberi hadiah. Halim risau akan ugutan Abang Joe. Mungkin dia perlu berterus terang. Tiba-tiba,beberapa buah motorsikal memasuki kawasan itu. Mereka merayau-rayau dikawasan itu dan akhirnya meninggalkan motosikal mereka dikawasan itu. Mereka hilang begitu sahaja. Halim hairan pelanggannya tiada pada hari itu.
Tiba-tiba, dia melihat kekecohan berlaku. Dua orang konco Abang Joe dikejar oleh lima orang lelaki yang bermotosikal tadi dan berjaya ditangkap. Halim mengesyaki mereka polis. Apabila ditanya, Halim menyatakan mengenali penjenayah itu. Tiba-tiba kelihatan dua buah kereta tiba.Fariz keluar dari kereta itu. Halim terkejut melihat semua anggota lain memberi tabik hormat kepada Fariz. Halim semakin keliru. Fariz memegang bahu Halim.



BAB 10: BEBAS DARIPADA PERANGKAP


Fariz menerangkan kepada Halim identitinya yang sebenar. Dia bukan kerani tetapi pegawai polis dari bahagian narkotik dan jenayah. Fariz memberitahu telah lama dia mengintip Johari atau Abang Joe dan memaklumkan Abang Joe telah ditangkap pagi tadi. Abang Joe merupakan penjenayah yang paling dikehendaki. Halim lega kerana dia akan kembali ke pangkuan keluarganya. Dia mula bertanya tentang rakan-rakannya yang lain. Fariz memaklumkan kesemua mereka berada di balai polis akan diserahkan kepada keluarga masing-masing termasuk Halim. Halim bersetuju menjadi saksi kepada semua jenayah Abang Joe. Sebelum dibawa berjumpa ibu bapanya, Halim diminta menunjukkan tempat simpanan dadah Abang Joe. Halim bersetuju menujukkan tempatnya kerana disitu dia dibawa semalam.
Abang Joe dan konconya menerima hukuman setimpal. Halim kembali kepada keluarganya. Dia menyambung kembali pelajarannya dan tidak lagi mengikut perasaan. Saleh gembira menerima sepucuk surat daripada Halim. Ayah Halim bersetuju membantu Saleh untuk menyambung semula pelajaranya. Mereka sedar dunia mereka bukan disitu dan harus menggunakan akal setiap kali membuat keputusan.



PLOT


Permulaan


Halim merupakan seorang remaja yang bekerja sebagai pencuci kereta dan sebagai orang suruhan Abang Joe. Dia sering merindui keluarga yang ditinggalkannya. Dia berasa menyesal kerana tindakanya lari dari rumah. Oleh sebab terlalu merindui ibu bapanya, dia bermimpi. Saleh,rakan yang senasib dengannya mengejutkannya dari mimpi. Saleh pun bercerita kisahnya yang berasal dari keluarga miskin dan terpaksa berkorban dengan berhenti sekolah demi adiknya yang masih bersekolah. Dia berjanji untuk membantu ibu bapanya mencari rezeki namun ditipu oleh Abang Joe apabila tiba di Kuala Lumpur. Begitu juga dengan nasib Halim.Halim bercerita dia merupakan anak tunggal orang berada. Namun ibubapanya, membuatkannya tersinggung. Hal ini berlaku apabila ibu bapanya lupa akan hari lahirnya.Halim merajuk dan melarikan diri dari rumah menuju ke Kuala Lumpur.Di Kuala Lumpur dia diselamatkan oleh Abang Joe daripada dirompak dan ditipu dengan kebaikan Abang Joe.


Perkembangan


Halim berkenalan dengan Fariz yang begitu baik orangnya. Fariz yang begitu baik orangnya. Fariz melayannya dengan baik. Namun, Halim curiga kerana risau mungkin Fariz konco Abang Joe yang ingin mengujinya. Fariz member upah tambahan kepada Halim sebagai tanda terima kasih kerana mencuci keretanya. Keesokannya Fariz datang lagi berjumpa dengannya.Halim menolak apabila di ajak ke gerai makan. Namun Fariz tidak putus asa. Dia membeli makanan dan mengajak Halim makan dibawa pokok. Ketika itu,Abang Joe datang menjerkahnya. Halim dan Fariz terkejut.Namun,dia membela Halim menyatakan keretanya sedang dicuci dan dia mengajak Halim makan kerana dia berasa lapar.



Perumitan


Halim menerima padanya apabila dibelasah oleh Abang Joe dan konco-konconya kerana berbaik dengan Fariz. Saleh juga dibelasah kerana membela Halim.


Klimaks


Kumpulan bermotosikal yang tiba dikawasan Halim mencuci kereta membingungkan Halim. Mereka hilang dan tidak lama kemudian lima orang berjaya menangkap konco-konco Abang Joe. Fariz muncul dan angota polis lain memberi tabik hormat kepada Fariz. Halim tercengang dengan situasi itu.


Peleraian


Fariz menceritakan kepada Halim bahawa dirinya seorang pegawai polis di bahagian narkotik. Mereka sudah lama mengintip kegiatan Johari. Johari berjaya ditahan polis bersama konco-konconya.Halim kembali kepangukuan keluarganya.Bapa Halim berjanji untuk membantu Saleh dari segi kewangan agar Saleh terus bersekolah. Mereka insaf bahawa tidak boleh membuat keputusan terburu-buru.



TEMA

Novel remaja Bukan Duniaku memaparkan tema yang unik, iaitu penderitaan dan keinsafan remaja yang terperangkap dengan satu sindiket di Kuala Lumpur. Itu pokok persoalan yang dapat dikesan daripada keseluruhan cerita novel tersebut. Idea tadi amat dominan dalam novel tersebut bermula dari peringkat awal hinggalah pengakhiran cerita.
Penderitaan remaja yang dijadikan mangsa sindiket akibat bertindak terburu-buru. Halim dan saleh menjadi mangsa sindiket yang menipu remaja yang tiba di ibu kota demi mengaut keuntungan dengan mudah. Mereka dipaksa bekerja sebagai pencuci kereta dan menjaga tempat letak kereta. Semua wang hasil kerja terpaksa diserahkan kepada Abang Joe iaitu ketua sindiket.
Hal itu merupakan bentuk penderaan dan penderitaan fizikal yang dialami oleh Halim. Penderaan dan penderitaan fizikal yang lebih dahsyat ialah peristiwa Halim dibelasah dalam kejadian berasingan. Kejadian pertama berlaku ketika Halim cuba melarikan diri daripada cengkaman sindiket itu. Halim disepak dan diterajang oleh konco-konco Abang Joe. Kejadian kedua pula berlaku pada waktu petang selepas Halim pulang dari tempat kerja. Dia dibelasah dengan teruk hingga pengsan kerana didapati bercakap dan makan serta minum dengan salah seorang pelanggannya, iaitu Fariz. Rakannya Saleh yang mempertahankannya daripada dicekik oleh Abang Joe turut dibelasah hingga pengsan.

WATAK DAN PERWATAKAN

Halim

Halim berumur lima belas tahun, berkulit gelap dan masih bersekolah. Dia merupa anak tunggal. Ibu bapanya merupakan orang berada namun terlalu sibuk bekerja. Antara perwatakan Halim ialah membuat keputusan terburu-buru. Contohnya, Halim melarikan diri ke Kuala Lumpur apabila ibu bapanya terlupa akan hari lahirnya. Seterusnya, menyesal atas perbuatannya yang mengambil keputusan terburu-buru. Contohnya, Halim menyesal dengan keputusan terburu-burunya menyebab dia terperangkap dengan sindiket akibat merajuk dengan ibu bapanya. Selain itu, simpati terhadap orang lain.Contohnya, dia bersimpati dengan nasib Saleh yang hidup dalam kesmiskinan. Di samping itu, suka membantu. Contohnya, Halim berazam untuk membantu Saleh dan akhirnya ayah Halim bersetuju membantu Saleh dari segi kewangan. Halim juga seorang yang mengambil berat akan orang lain. Contohnya, apabila tersedar daripada pengsan, dia segera bertanya tentang Saleh yang teruk dibelasah kerana membelanya. Selanjutnya, bekerja bersungguh- sungguh. Contohnya, dia mengelap kereta sehingga bersih demi kepuasan pelanggan dan Abang Joe berpuas hati dengan pendapatan Halim.


Abang Joe


Berbadan besar dan sangat bangis. Merupakan seorang pengedar dadah dan mempunyai ramai anak buah. Perwatakannya suka memperdaya remaja. Contohnya, Halim dan Saleh terpedaya akan kebaikan Abang Joe yang pada awalnya melayan mereka dengan baik dengan tujuan jahat. Seterusnya, tiada sifat belas kasihan. Contohnya, Halim ditumbuk dan dibelasah apabila terbaik dengan Fariz.Selain itu, seorang yang garang dan bengis. Contohnya, apabila ada remaja yang cuba melarikan diri, mereka akan dibelasah dengan teruk. Disamping itu, suka mengugut. Contohnya Halim akan menerima padah sekiranya dilihat bertemu dengan Fariz.

Fariz

Merupakan seorang pegawai polis di bahagian narkotik jenayah. Perwatakannya ialah bertanggungjawab. Contohnyanya, beliau bertanggungjawab dengan menghapuskan kegiatan jenayah dan menankap penjenayah.Seterusnya, baik hati. Contohnya, sentiasa mengajak Halim keluar makan di gerai dan ingin berbaik dengan Halim. Selain itu, prihatin. Conohnya, Fariz menyatakan Halim patut bersekolah dan bukanya berkerja.

Saleh

Anak penoreh getah dan seorang pelajar yang terpaksa berhenti sekolah kerana kemiskinan. Perwatakannya ialah sanggup berkorban. Contohnya, sanggup berhenti sekolah kerana kemiskinan hidup dan ingin menbantu keluarga serta mahu adiknya terus bersekolah. Seterusnya, rajin.Contohnya sebelum ke sekolah, dia akan menbantu bapanya menoreh. Di samping itu, berani. Buktinya apabila dia tidak mahu turun dari van kerana risau akan Halim yang dipaksa mengikut Abang Joe ke tempat lain, walaupun Halim memaksanya turun tapi dia enggan.

PERSOALAN

Kesengsaraan hidup remaja yang menjadi mangsa kumpulan sindiket haram. Halim dan rakan-rakanya hidup terkongkong dan terseksa. Abang Joe telah mengarahkan konco-konco supaya sentiasa mengawasi tindakan Halim dan rakan-rakanya. Sesiapa yang ingkar akan arahan Abang Joe akan dipukul oleh konco-konco Abang Joe.

Kekesalan remaja yang bertindak mengikut kata hati. Halim amat kesal atas tindakannya lari dari rumah semata-mata kerana berkecil hati apabila ayah dan ibunya terlupa akan hari jadinya. Sikap terburu-buru Halim itu telah membawa musibah kepadanya.

Sikap golongan yang tidak bertanggungjawab yang sanggup mengambil kesempatan atas kelemahan orang lain demi kepentigan diri. Abang Joe telah memperdayakan Halim dan rakan-rakannya supaya tinggal dengannya. Dia memukul dan mengugut mereka supaya melakukan kerja-kerja haram seperti menjaga tempat letak kereta dan mencuci kereta tanpa membayar sebarang upah kepada mereka.

Semangat setiakawan yang tinggi. Saleh sanggup menemani Halim berjumpa dengan Abang Joe kerana dia bimbang akan keselamatan kawan baiknya itu. Saleh tidak meninggalkan Halim sendirian walaupun dia dipukul oleh konco-konco Abang Joe.

Kebijaksanaan seorang pegawai polis dalam menyiasat kes jenayah. Fariz bijak menyembunyikan identinya dalam menyiasat kes Abang Joe. Dia memberitahu Halim kononnya dia seorang kerani disebuah syarikat swasta supaya identitinya yang sebenar tidak terbongkar. Dia sering pergi ke tempat Halim bekerja untuk mengintip kegiatan Abang Joe dan konco-konconya.

Peranan pihak berkuasa dalam menangani kes-kes jenayah. Anggota polis yang diketuai oleh Fariz telah memberkas Abang Joe dan konco-konconya yang melakukan kegiatan jenayah seperti mengedar dadah, memeras ugut, dan sebagainya.

GAYA BAHASA


Antara unsur gaya bahasa yang terdapat dalam novel adalah hiperpola, contohnya Dia hanya mampu mengukir mimpi itu, namun tidak berdaya mencipta semua itu. (Halaman 6). Contoh lain Hiperbola, Biarlah dia dikurniakan sepasang sayap untuk terbang, pasti dia terbang menghadap ayah dan ibunya.Akan dipohon seribu kemaafan atas kesalahan yang telah dilakukannya selama ini. (Halaman 29). Seterusnya simile, contohnya Dari sebuah rumah besar yang selesa, kini dia terpaksa bersesak-sesak hidup di dalam pondok usang yang tidak ubah seperti kandang kambing. (Halamn 11). Contoh lain,Gambaran itu sangat jelas bagaikan paparan skrin televisyen yang menayangkan kisah hidupnya. (Halaman 18) dan Dia layan kamu macam kamu ini hambanya sahaja. (Halaman 59). Terdapat juga bahasa Arab, contohnya, penggunaan perkataan Allah S.W.T (Halaman 40), assalumualaikum (Halaman 47), waalaikumusalam (Halaman 48) dan astaghfrullahalazim (Halaman 15).Seterusnya, simpulan bahasa Selama ini Halim buta hati kerana tidak tahu menilai kasih sayang ayah dan ibu. (Halaman 29). Seterusnya pepatah, contohnya Benarlah kata pepatah bahawa, ikut rasa binasa, ikut hati mati. (Halaman 77).

LATAR TEMPAT

Tempat cuci kereta-tempat Halim bekerja mencuci kereta setelah dia terperangkap oleh Abang Joe.

Bawah pokok-Tempat Halim meletakan peralatan mencuci kereta dan tempat Halim duduk sementara menunggu pelanggan datang untuk cuci kereta.

Sebuah lorong di ibu kota-tempat Halim merayau-rayau setelah tiba di ibu kota.Di tempat ini Halim hampir-hampir disamun oleh beberapa orang lelaki.Disini jugalah Halim mula mengenali Abang Joe yang menyelamatkannya daripada menjadi mangsa samun.

Pondok usang-di pondok ini Halim dan rakan-rakan yang senasib dengannya ditempatkan.Di sini jugalah Halim dan Saleh berkongsi cerita tentang kisah hidup masing-masing.Mereka saling bercerita tentang peristiwa yang menyebabkan mereka ke Bandar sehingga akhirnya termasuk dalam perangkap dalam perangkap Abang Joe.

Rumah Halim-tempat tinggal Halim sekerluarga.Dirumah ini Halim sering ditemani pengasuhnya,Mak Esah apabila ayah dan ibunya keluarga bekerja.

Rumah Saleh-tempat tinggal Saleh sekeluarga.Di rumah inilah ayah Saleh memberitahu Saleh bahawa beliau tidak mampu menyekolahkan Saleh lagi.Dirumah ini jugalah Saleh memberitahu ayahnya bahawa dia sanggup berhenti sekolah.Malah,Saleh turut memberitahu ayahnya tentang hasratnya yang ingin mencari perekerjaan di bandar demi membela nasib mereka sekeluarga.

Gerai makan-gerai terletak berhampiran dengan tempat Halim bekerja mencuci kereta.Di sinilah Fariz membelanjai Halim makan.

Sebuah pondok usang yang lain-Abang Joe menjadikan pondok ini sebagai tempat menyimpan dadah.di sini jugalah Halim dan Saleh dipukul oleh konco-konco Abang Joe kerana tidak suka Halim berkawan dengan Fariz.

LATAR MASA

Pada Waktu Siang-Setiap hari Halim berkerja mencuci kereta setelah dia termasuk dalam perangkap Abang Joe.

Pada Waktu Pagi-Saleh membantu ayahnya menoreh getah sebelum pergi ke sekolah.

Pada Waktu Malam-Halim dan kawan-kawan yang senasib dengannya tidur di sebuah pondok usang.

LATAR MASYARAKAT

Masyarakat yang terlalu mengikut kata hati. Halim yang baru berusia 15 tahun sanggup lari dari rumah semata-mata kerana berkecil hati apabila ayah dan ibunya terlupa akan hari jadinya.

Masyarakat yang hidup dalam kesusahan sebagai akibat kemiskinan. Ayah Halim tidak mampu menanggung belanja persekolahan Halim.

Masyarakat yang berhati mulia kerana sanggup berkorban demi keluarga. Saleh sanggup berhenti sekolah kerana tidak mahu membebankan ayah dan ibunya serta ingin memberikan peluang kepada adik-adiknya belajar. Malah, Saleh sanggup pergi ke Bandar untuk mencari kerja demi membela nasib mereka sekeluarga.

Masyarakat yang sanggup mengambil kesempatan terhadap orang lain demi kepentigan diri. Abang Joe sanggup memperdayakan Halim dan rakan-rakannya. Dia mengugut Halim dan rakan-rakannya supaya bekerja mencuci kereta dan menjaga tempat letak kereta tanpa memberi sebarang upah kepada mereka.

Masyarat yang kejam dan tidak berperikemanusiaan. Abang Joe mengarahkan konco-konconya memukul Halim dan Saleh apabila melarikan diri.

Masyarakat remaja yang tabah menghadapi dugaan.Halim dan Saleh tabah menempuh dugaan hidup di ibu kota setelah mereka termasuk dalam perangkap Abang Joe.

Masyarakat yang mempunyai semangat setiakawan yang tinggi. Saleh sanggup menemani Halim berjumpa dengan Abang Joe dan tidak meninggalkan Halim sendirian walaupun dia dipukul oleh konco-konco Abang Joe.

Masyarakat ibu bapa yang terlalu sibuk bekerja sehingga kurang memberikan perhatian terhadap anak. Ibu bapa Halim terlalu sibuk bekerja sehingga kurang memberikan perhatian terhadap Halim.

Masyarakat yang berusaha untuk membanteras jenayah. Fariz dan beberapa orang rakan sepasukannya telah menangkap Abang Joe dan konco-konconya yang menjalankan kegiatan haram seperti mengedardadah dan memeras ugut.

Masyarakat yang sanggup memberikan kerjasama kepada pihakberkuasa untuk membanteras kegiatan jenayah. Halim dan rakan-rakannya sanggup menjadi saksi dan memberikan keterangan tentang kegiatan jenayah Abang Joe di makamah.Sebagai akibatnya, kesemua penjanayah terbabit telah dijatuhkan hukuman setimpal dengan kesalahan mereka.

TEKNIK PENCERITAAN

Eksposisi

Pada peringkat ini, pengarang memperkenalkan watak utama dan beberapa watak sampingan kepada pembaca dengan cara yang kreatif.

Contoh yang ada dalam Novel Bukan Duniaku :
Halaman 1 perenggan 2.

Perkembangan

Dalam bahagian perkembangan, konflik yang dihadapi oleh Halim kian rumit
Gabungan konflik pada peringkat perkembangan ini membawa cerita ke bahagian klimaks

Klimaks

Binaan plot pada bahagian klimaks memperlihatkan penangkapan dua rakan Abang Joe di tempat Halim bekerja.

Peleraian

Apabila cerita melepasi klimaks, insiden-insiden yang berikutnya mula memasuki bahagian peleraian.

Semua rahsia sindiket yang diketuai oleh Abang Joe terbongkar dan mereka dibalas dengan hukuman yang setimpal, semua remaja yang menjadi hambanya kini selamat.

Dialog

Dialog ialah perbualan dalam kalangan watak

Contoh yang ada dalam Novel Bukan Duniaku :
Halaman 3 perenggan 11.

Pemerian

Pemerian merupakan satu-satunya cara yang memberikan ruang kepada pengarang menerangkan peristiwa dalam plot secara langsung. Pengarang seolah-olah campur tangan untuk menggambarkan apa-apa insiden.

Contoh yang ada dalam Novel Bukan Duniaku :
Halaman 6 perenggan 4 - 6.

Monolog

Monolog ditakrifkan sebagai bercakap kepada diri sendiri dan suara itu dilafazkan serta kedengaran oleh watak tersebut dan mungkin juga oleh orang lain sekitarnya.

Contoh yang ada dalam Novel Bukan Duniaku :
Halaman 6 perenggan 8.

Monolog Dalaman

Monolog dalaman didefinisikan sebagai kata hati atau pengucapan batin sesuatu watak.

Contoh yang ada dalam Novel Bukan Duniaku :
Halaman 19 perenggan 6.
Halaman 25 perenggan 8.
Halaman 25 perenggan 6.

Suspens

Suspens bermaksud peristiwa dalam cerita yang menimbulkan perasaan ingin tahu atau keadaan tertanya-tanya dalam diri pembaca tentang peristiwa yang akan berlaku seterusnya.

Contoh yang ada dalam Novel Bukan Duniaku :
Halaman 60 perenggan 6 - 7.

Imbas Kembali

Imbas kembali merupakan salah satu teknik plot dalam penghasilan karya sastera prosa, khususnya novel, cerpen dan drama.

Contoh yang ada dalam Novel Bukan Duniaku :
Halaman 7 perenggan 3.

Diksi

Diksi bermaksud pemilihan kata oleh pengarang ketika menulis sebuah cerita.
Dalam novel bukan duniaku, keseluruhan diisinya berkait rapat dengan kehidupan remaja pada masa kini.

Bahasa Asing

Dalam sebuah novel, penggunaan istilah atau kosa kata bahasa asing bukanlah suatu hal yang luar biasa.

Contoh yang ada dalam Novel Bukan Duniaku :
Halaman 4, 6, 15, 17 dan 20.

Ayat Pendek

Ayat pendek bermaksud ayat yang hanya dibarisi oleh beberapa patah kata.

Ayat Panjang

Ayat panjang pula biasa digunakan dalam ayat penyataan untuk memberikan penerangan secara langsung atau secara tidak langsung kepada pembaca.

Peribahasa

Penggunaan peribahasa dalam sebuah karya, antaranya bertujuan untuk menimbulkan unsur keindahan dan memantapkan penceritaan.

Simile

Simile ialah bahasa perbandingan peringkat termudah, iaitu perbandingan antara satu objek atau konsep, dengan objek atau konsep yang lain yang sebenarnya tidak sama.